fbpx
Home Positioneringsstrategie

Positioneringsstrategie

  • Verover een plek in het hoofd van de klant
  • Ons model maakt duidelijk hoe de gewenste merkidentiteit staat in relatie tot de gewenste merkpositionering
  • Ontdek de why, how, what, kern- en merkwaarden en merkcompetenties van jouw bedrijf
Contact opnemen

Positioneringsstrategie

Je positioneringsstrategie is de basis waarop jouw merk en communicatie rust. Het is de manier waarop jouw merk een plek verovert in het hoofd van de klant.

Onze experts

Foto van Tijs

Tijs

Strategy Director

Foto van Edsco

Edsco

Merk- en Communicatiestrateeg

Foto van Kiki

Kiki

Merk- en Marketingstrateeg

Foto van Paulus

Paulus

Creative Director

Een goede positioneringsstrategie is van belang bij het creëren van een onderscheidend en succesvol merk in het hoofd van jouw klanten. Het zorgt voor langetermijnsuccessen en een echte verbinding met jouw klanten.

Contact opnemen

Wie wil je zijn?

Hoe merken en organisaties zichzelf neerzetten, bepaalt hoe (potentiële) klanten handelen en denken. Een bankrekening openen? Dan denken veel mensen bijvoorbeeld eerst aan ING of de Rabobank. Als mensen trek hebben in cola, vragen ze dan om een Coca Cola of juist een Pepsi? Je kunt het beeld dat men van jouw bedrijf heeft bewust en onbewust beïnvloeden. Hoe bewuster je op het gewenste beeld stuurt, hoe succesvoller jouw organisatie is.

Een sterke merkpositionering is essentieel voor elke succesvolle organisatie. En om een sterk merk neer te zetten, heb je een sterke positioneringsstrategie nodig. Dit kan op verschillende manieren vormgegeven worden:

 

1. Strategische positionering

Welke positie neemt jouw organisatie nu in binnen jouw markt? Jouw huidige positionering kan belangrijke inzichten geven in de toekomstige merkpositionering. Wij nemen het huidige en het toekomstperspectief van de toegevoegde waarde van jouw organisatie, merk en diensten onder de loep. Met een door ons gecreëerd model komen we snel tot heldere en praktische besluitvorming.

 

2. Identiteitspositionering

Ons model maakt tevens duidelijk hoe de gewenste merkidentiteit staat in relatie tot de gewenste merkpositionering. De why, how, what, kern- en merkwaarden en merkcompetenties worden in deze fase bepaald en geanalyseerd.

 

3. Merkstrategische positionering

De volgende stap is vaststellen welk merktype het beste aansluit bij de identiteit van jouw organisatie en de motivatie van klanten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat merken met archetypische karaktertrekken gemakkelijker worden herkend. Ook verkennen we in deze fase de wenselijkheid van de toevoeging van nieuwe producten en diensten aan het merk.

Foto van Bram

Bram

Commercial Director

Neem contact op en boost jouw ambitie.

Contact met Bram

4. Conceptuele positionering

Vanuit de verzamelde bouwstenen komt ons creatieve team tot een conceptuele vertaling. De conceptuele merkpositionering is geen artistiek incident; het is de vertaling van de positionering naar een merkconcept waarin de strategische bouwstenen als een logo, merknaam, typografie, kleur en een eventueel motto terugkomen.

 

5. Communicatieve positionering

Waar komt de klant jouw merk op zijn klantreis tegen en hoe uit jouw merk zich op die punten? De merkbeleving moet op al die punten hetzelfde zijn en functioneel.

Gratis whitepaper

Positionering en merkidentiteit in dienstverlening

Met deze download leer je:

  • Wat wij verstaan onder positionering
  • De voordelen van een goed uitgewerkte positionering
  • De vijf niveaus van positionering

Download gratis

Foto van Bram

Samen bouwen aan jouw business?

We luisteren en vertellen graag. Laat je gegevens bij ons achter en wij nemen snel contact met je op!