Als puzzelstukjes in elkaar
Heb je een breed aanbod aan producten/diensten? Dan is het tijd om een slimme keuze te maken in hoe je deze inricht. Met de juiste merkarchitectuur zorg je ervoor dat je merkportfolio je bedrijfsdoelen versterkt én je klanten aanspreekt. Geen verwarring, geen losse eindjes, maar één strategisch plan.
Klaar om het maximale uit je merk(en) te halen? Neem contact op met Tijs, één van onze merkstrategen.
Stel je voor: je hebt een uitgebreid merkportfolio, maar de structuur is nog ver te zoeken. Waar begin je? Hoe zit het met je hoofdmerk? En je submerken? En hoe vallen deze samen? Wat je nodig hebt is de juiste expertise en een goed doordachte merkarchitectuur. Die kennis, die hebben onze onze ervaren merkstrategen al in huis! Samen met jou bouwen we een structuur waarin jouw merken het beste in elkaar naar boven halen.
Voor het structureren van een merkportfolio bestaan verschillende strategieën, ieder met voor- en nadelen. Welke jij moet kiezen? It depends! Geen zorgen, wij hebben hier veel ervaring mee en helpen jou met het maken van de beste keuze.
Bij een monolitische merkarchitectuur, of Branded House, staat het hoofdmerk centraal. Je lanceert alle submerken onder dezelfde naam voor een consistente merkervaring en herkenbaarheid. Een merk met deze aanpak is Philips.
Bij deze strategie is het hoofdmerk een paraplu dat over de, je raadt het al, submerken heen valt. Ook hier is het hoofdmerk het belangrijkste element, maar je kunt daarnaast andere associaties aan je submerken toevoegen. Een voorbeeld hiervan is Microsoft.
Bij de Endorsed Brands strategie geef je elk submerk een eigen unieke identiteit, terwijl het hoofdmerk ze ondersteunt. Dit verhoogt de geloofwaardigheid van je submerken, die wél onafhankelijk zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Nestlé.
Bij de laatste aanpak maak je je submerken volledig onafhankelijk, zonder duidelijke link met het hoofdmerk. Met House of Brands geef je elk merk de vrijheid om zich te richten op zijn eigen doelgroep. Een bekend merk met deze strategie is Unilever.
Positionering en merkidentiteit in dienstverlening
Tijdens onze doordachte merkstrategie-trajecten duiken wij als full-service marketing bureau samen met jou in het merkportfolio van je organisatie. We bouwen een merkstructuur die staat als een huis en zorgt dat je de kracht van elk merk kan benutten. Tegelijkertijd is een merkarchitectuur niet in beton gegoten. Door continu te toetsen of jouw merkarchitectuur de doelen van je organisatie ondersteunt, blijft je merk scherp. Zo identificeer je kansen in de markt voordat jouw concurrenten dit doen, kun je strategische merkkeuzes maken en werk je aan een duurzame organisatie.
Het kiezen van de juiste merkarchitectuur kan een uitdaging zijn, want hoe wil je jouw merk en submerken neerzetten? Tegelijkertijd is het slechts één onderdeel van je volledige merkstrategie. Gelukkig hoef je dit niet alleen te doen! Wij helpen je om de beste keuzes te maken. Samen duiken we in je merkpositionering en bedenken we creatieve concepten om je merkstrategie haarscherp te krijgen. Daarnaast hebben we als full-service marketing bureau alle expertise in huis om jouw sterke strategie door te vertalen naar de markt. Van campagnes en social media advertising tot performance marketing en brand design. We’ve got you.
Met een strategische positionering zorgen wij ervoor dat jouw merk het juiste publiek aanspreekt en scherp op de kaart staat.
Meer informatieHaal alles uit je business met een merkstrategie. Onze merkstrategen weten als geen ander hoe je een sterk merk bouwt en hiermee kansen pakt.
Meer informatiePak door met een relevante en onderscheidende concept voor jouw merk. Onze experts zorgen voor een unieke aanpak.
Meer informatie