fbpx
Home Merkarchitectuur

Als puzzelstukjes in elkaar

Merkarchitectuur

Heb je een breed aanbod aan producten/diensten? Dan is het tijd om een slimme keuze te maken in hoe je deze inricht. Met de juiste merkarchitectuur zorg je ervoor dat je merkportfolio je bedrijfsdoelen versterkt én je klanten aanspreekt. Geen verwarring, geen losse eindjes, maar één strategisch plan.

Klaar om het maximale uit je merk(en) te halen? Neem contact op met Tijs, één van onze merkstrategen.

Contact opnemen

Jouw merken als één team

Stel je voor: je hebt een uitgebreid merkportfolio, maar de structuur is nog ver te zoeken. Waar begin je? Hoe zit het met je hoofdmerk? En je submerken? En hoe vallen deze samen? Wat je nodig hebt is de juiste expertise en een goed doordachte merkarchitectuur. Die kennis, die hebben onze onze ervaren merkstrategen al in huis! Samen met jou bouwen we een structuur waarin jouw merken het beste in elkaar naar boven halen.

Waar begin je?

Voor het structureren van een merkportfolio bestaan verschillende strategieën, ieder met voor- en nadelen. Welke jij moet kiezen? It depends! Geen zorgen, wij hebben hier veel ervaring mee en helpen jou met het maken van de beste keuze.

  • Monolithische merkarchitectuur

    Bij een monolitische merkarchitectuur, of Branded House, staat het hoofdmerk centraal. Je lanceert alle submerken onder dezelfde naam voor een consistente merkervaring en herkenbaarheid. Een merk met deze aanpak is Philips.

  • Submerken

    Bij deze strategie is het hoofdmerk een paraplu dat over de, je raadt het al, submerken heen valt. Ook hier is het hoofdmerk het belangrijkste element, maar je kunt daarnaast andere associaties aan je submerken toevoegen. Een voorbeeld hiervan is Microsoft.

  • Endorsed Brands

    Bij de Endorsed Brands strategie geef je elk submerk een eigen unieke identiteit, terwijl het hoofdmerk ze ondersteunt. Dit verhoogt de geloofwaardigheid van je submerken, die wél onafhankelijk zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Nestlé.

  • House of Brands

    Bij de laatste aanpak maak je je submerken volledig onafhankelijk, zonder duidelijke link met het hoofdmerk. Met House of Brands geef je elk merk de vrijheid om zich te richten op zijn eigen doelgroep. Een bekend merk met deze strategie is Unilever.

Behoefte aan een gedetailleerd maatwerk voorstel?
Vraag het aan Tijs, één van onze experts!
Merkstructuur ontwikkelen

Positionering en merkidentiteit in dienstverlening

In deze whitepaper delen onze merkbouwers:

  • Onze visie op merkpositionering
  • De voordelen van een doordachte merkpositionering
  • Vijf niveaus van positionering voor een ijzersterk merk

Download de gratis whitepaper

Whitepaper positionering en merkidentiteit

Sterke structuur, flexibele strategie

Tijdens onze doordachte merkstrategie-trajecten duiken wij als full-service marketing bureau samen met jou in het merkportfolio van je organisatie. We bouwen een merkstructuur die staat als een huis en zorgt dat je de kracht van elk merk kan benutten. Tegelijkertijd is een merkarchitectuur niet in beton gegoten. Door continu te toetsen of jouw merkarchitectuur de doelen van je organisatie ondersteunt, blijft je merk scherp. Zo identificeer je kansen in de markt voordat jouw concurrenten dit doen, kun je strategische merkkeuzes maken en werk je aan een duurzame organisatie.

Reviews

Bij het herpositioneren van een bestaand merk is de huisstijl het meest zichtbaar. Het is gelukt om voor het nieuwe Stek een look & feel te ontwikkelen die de fusiecorporatie krachtig visualiseert.
Lees meer

Liesbeth Gort

Communicatieadviseur

Stek

Voor Delftse Poort heeft Think Yellow ons geadviseerd bij de positionering, branding en uitwerking van de benodigde middelenmix met een pro-actief, kritisch en hardwerkend team. Een hele prettige samenwerking waarbij alle expertisegebieden van Think Yellow hebben bijgedragen aan de herontwikkeling van Delftse Poort.
Lees meer

Vincent van den Putten

Asset Manager

CBRE Global Investors

Think Yellow is altijd verrassend door een paar stappen vooruit te denken en met leuke ideeën te komen.
Lees meer

Stefan Peinemann

Marketing Manager

Peinemann

Direct, to the point en succesgedreven. Dat is Think Yellow voor ons.
Lees meer

Maarten van Nielen

Kantoordirecteur

Rassers Advocaten

Think Yellow is analytisch sterk en een prettige gesprekspartner. Voor de uitvoering van werkgeverscommunicatie hebben we een geweldige campagne gevoerd waarbij we werkgevers intrinsiek konden motiveren. Ook in merkpositionering is ze een fijne communicatiepartner met verstand van zaken!
Lees meer

Anne-Fleur de Vries

Senior communicatieadviseur

WSP Haaglanden

Cases

Swinkels Family Brewers | Nieuwe merkintroductie

Zo, en nu eerst... Swinkels

Iedereen kent Bavaria als hét biermerk met de blauwe kratten. Toch heeft het merk ook 26 andere biermerken onder zijn naam hangen, zoals Palm en la Trappe. Door de naam bleef echter vooral de associatie met Bavariapils bestaan. Tijd voor een nieuwe naam waardoor de andere merken beter…

Bekijk de case

RYSE

Herpositionering en merkstijl

Soms is het tijd voor een nieuwe naam. Bijvoorbeeld als het niet meer past bij wie je bent en je ambities. Dat gold ook voor abcnova. Think Yellow hielp bij de herpositionering naar het nieuwe merk RYSE, ontwierp de merkstijl en ontwikkelde alle middelen waarmee RYSE bouwt aan…

Bekijk de case

CB | Herpositionering van de logistieke dienstverlening

Een nieuwe weg ingeslagen

Als je al sinds 1871 bekend staat als dé logistieke speler in het boekenvak, dan kan het soms lastig zijn om de gebaande paden te verlaten. Zeker wanneer je jouw dienstverlening wilt uitbreiden naar de mode en de gezondheidszorg. Met een positioneringsonderzoek onderzochten we de kern van het…

Bekijk de case

Delftse Poort | Herpositionering

Herpositionering

Een iconisch kantoorgebouw, naast Rotterdam Centraal: Delftse Poort. Iedereen kent het, en herkent het gebouw, maar vrijwel niemand weet dat dit gebouw toegankelijk is voor alle typen bezoekers.

Bekijk de case

Vitens | Frisse nieuwe huisstijl voor waterleidingbedrijf

Waterdichte merkstijl

Als het grootste waterleidingbedrijf van Nederland wil je geen water bij wijn doen als het aankomt op jouw huisstijl. Je wilt een merk goed zichtbaar is, wat jouw kernwaarden en boodschap goed weerspiegelt. Think Yellow heeft daarom een huisstijlhandboek opgesteld, inclusief nieuw logo, infographics, illustraties en andere communicatieuitingen.…

Bekijk de case
Bekijk alle cases
Foto van Tijs

Samen jouw merkarchitectuur vormgeven?

Het kiezen van de juiste merkarchitectuur kan een uitdaging zijn, want hoe wil je jouw merk en submerken neerzetten? Tegelijkertijd is het slechts één onderdeel van je volledige merkstrategie. Gelukkig hoef je dit niet alleen te doen! Wij helpen je om de beste keuzes te maken. Samen duiken we in je merkpositionering en bedenken we creatieve concepten om je merkstrategie haarscherp te krijgen. Daarnaast hebben we als full-service marketing bureau alle expertise in huis om jouw sterke strategie door te vertalen naar de markt. Van campagnes en social media advertising tot performance marketing en brand design. We’ve got you. 

Tijs van den Nieuwendijk, Strategy director

Gerelateerde diensten

Foto van Tijs

Samen bouwen aan jouw business?

We luisteren en vertellen graag. Laat je gegevens bij ons achter en wij nemen snel contact met je op!