Vitens | Frisse nieuwe huisstijl voor waterleidingbedrijf
De oude stijl was niet echt geschikt voor digitaal gebruik en had wat onhandigheden die het gebruik ervan niet echt bevorderden. Echt een klus voor ons dus.
Bij het vormgeven van de nieuwe stijl verdiepten we ons in de onzichtbare kant van het merk: de ambitie en waarden van Vitens. De kernwaarden betrouwbaar, sympathiek, verbindend en energiek bleken het DNA van Vitens te vormen. Ze maken wat Vitens nu nog steeds is: een drinkwaterbedrijf dat staat voor betrouwbaar en betaalbaar drinkwater. Nu en in de toekomst, omdat water een onmisbare bron van leven is. Omdat de kwaliteit van water verbonden is met de omgeving zet Vitens zich samen met anderen ook vol overtuiging in voor een schone en duurzame leefomgeving. Dat weerspiegelt het motto ‘water voor nu en later’.
Vitens staat voor drinkwater. Om dit te visualiseren heeft Vitens een waterdruppel als stijlelement. Het stijlelement kan op diverse manieren toegepast worden: als onderdeel van illustraties, iconen of infographics.
Het merk Vitens is de optelsom van alle indrukken in communicatie, huisstijl en gedrag. Kortom: alles wat aan de buitenkant zichtbaar is. Hoe beter dat op elkaar is afgestemd, hoe krachtiger en overtuigender Vitens zich presenteert. En dat is wat we willen.
Illustraties kunnen de boodschap, naast fotografie, ook goed ondersteunen. Ze zijn bij Vitens altijd verhalend van aard, waarin de waterdruppel als stijlelement centraal staat.
We maakten ook een huisstijlhandboek. Dit beschrijft alle bouwstenen (logo, motto, kleuren, typografie, grafische elementen, illustraties, beelden en regels) en de richtlijnen om met die bouwstenen mooie, effectieve middelen te maken. Op dit moment werken we aan richtlijnen voor video, animatie en bewegwijzering.