VNO-NCW | Structurele uitvoering van online content marketingwerkzaamheden
Think Yellow is ingeschakeld voor de structurele uitvoering van alle online marketingwerkzaamheden. Door de digitalisering heeft VNO-NCW behoefte aan “een schaap met vijf poten”. Met een online marketeer op locatie, ondersteund door een online marketingconsultant en een team van specialisten, sluiten wij perfect aan op deze behoefte.
We richten ons voornamelijk op het vergroten van de online zichtbaarheid. Zo is het van belang dat de content bij een zo groot mogelijk deel van de doelgroep terechtkomt. Deze doelgroep loopt uiteen van politici tot het brede publiek. De content wordt verspreid via artikelen, columns, evenementen en zelfs met aftermovies. Think Yellow is ingeschakeld om deze content bij de juiste personen te brengen met een multi-channel strategie.
Er is een social mediastrategie ontwikkeld waarbij verschillende kanalen worden gebruikt om de boodschap van VNO-NCW naar buiten te brengen. Hierin zijn onder andere de doelgroepen vastgesteld voor de gesponsorde content op Facebook en LinkedIn. Naast social media zetten we ook online advertising in via Google Ad Grants, waardoor het bereik via de zoekmachines aanzienlijk is vergroot.
Think Yellow heeft in samenspraak met VNO-NCW de KPI’s (key performance indicators) bepaald en dynamische dashboards ontwikkeld. Hiermee zijn alle resultaten inzichtelijk voor zowel de online marketeer als de opdrachtgever. De campagnes worden continu gemonitord en geoptimaliseerd aan de hand van actuele resultaten.
De initiële middelenmix en de huidige wensen van VNO-NCW zijn naast elkaar gelegd. Op basis van nieuwe inzichten is er gekozen om in mindere mate te sturen op het bereik van de artikelen en meer op de kwaliteit. Om de kwaliteit van de campagnes te bepalen, wordt er gebruik gemaakt van conversies die inzicht geven in het aantal gelezen artikelen. Door slimme triggers in te stellen met Google Tag Manager, meten we de ‘scrolldiepte’ op een pagina in relatie met de tijd van een gebruiker op de site. Zo meten we of een artikel daadwerkelijk wordt gelezen.
We sturen nu op de kwaliteit van de websitebezoekers, waardoor de sessieduur met 143% is verhoogd. Daarnaast is ook het bouncepercentage gedaald, wat tevens een indicatie is van een kwalitatieve bezoeker.
Met het gebruik van het Google Ad Grants-account worden er maandelijks 51.000 (gratis) weergaven gegenereerd met een conversiepercentage van 8%. Dit levert meer dan 4.000 conversies op per maand.
Doordat we de focus van kwantiteit naar kwaliteit hebben verlegd, is er ook gekeken naar de kanalen die hierbij aansluiten. Het gevolg hiervan is dat een deel van de social advertising is verplaatst van Facebook naar LinkedIn, omdat het percentage gelezen artikelen via LinkedIn Ads bijna drie keer zo hoog is dan via Facebook Ads (5,78% vs. 15,76%).
Door continu te testen is er een optimale combinatie gevonden van de biedstrategie en de doelstelling voor social mediacampagnes die aansluit op de kwalitatieve doelstelling van VNO-NCW.
Dankzij alle optimalisaties is er onder andere een stijging in het conversiepercentage van 1,3% vanuit LinkedIn gerealiseerd. Daarnaast is er door het optimaliseren van de LinkedIn bedrijfspagina een toename in het interactiepercentage te zien van 39%. In combinatie met een groei van het aantal weergaven met 664% is er een forse boost van de kwalitatieve metrics te zien.