Home
Cases
Een nieuwe huisstijl voor het gefuseerde Stek

Een nieuwe huisstijl voor het gefuseerde Stek

Stek

Na hun fusie met twee andere partijen, mochten wij voor woningcorporatie Stek uit de Bollenstreek een nieuwe huisstijl ontwikkelen. Met zowel on- als offline middelen, inclusief de re-styling van hun halfjaarlijkse magazine en de nodige fusiemiddelen.

De fusie werd ingegeven door de wens van meer slagkracht op de woningmarkt en de efficiency die daarmee gepaard gaat. Na de fusie wilden alle partijen een nieuwe uitstraling, zeker gezien het feit dat de naam van één van de drie fusiepartijen werd aangehouden. Te weten Stek, dus om verwarring te voorkomen mocht de nieuwe stijl in niets op de oude van Stek lijken. Het resultaat werd een krachtige visualisatie van de nieuw gecreëerde visie “we leveren een thuis voor onze huurders in hun woning en hun leefomgeving” met bijbehorende kernwaarden: dichtbij, gewoon bijzonder, nieuw, open en verantwoordelijk.

Fundering

Een helder verhaal met een fris ogende stijl

Stek koos bij de pitch voor ons heldere verhaal en fris ogende stijl, die meteen voor een gevoel van vertrouwen zorgde. Ook de goede aansluiting op de nieuwe visie en kernwaarden woog zwaar mee. Door ons 12-jarig partnerschap met Stek zijn we goed op de hoogte wat er speelt.

 

Inzoomen om nieuw merkimago te bepalen

De keuze om de merknaam Stek te behouden voor de gefuseerde partijen, gaf aanleiding tot onderzoek. Stek heeft namelijk in- en extern al een merkimago opgebouwd. Hoe verhoudt zich dat tot het nieuwe gewenste merkimago? Waar zitten de overeenkomsten en verschillen? Hoe introduceren we het nieuwe Stek dan? Wat is een goede communicatiestrategie? Genoeg aanleidingen om met het bestuur en de communicatieprofessionals meer in detail in te zoomen op de fusie.

Welke strategische keuzes spelen een rol?

Het was van groot belang om inzicht te krijgen in de ambitie van de gefuseerde partijen, de strategische keuzes achter de fusie, wat beide partijen met elkaar bindt en waarin ze verschillen. De kern van de gezamenlijke ambitie is meer betaalbare en duurzame woningen te kunnen aanbieden. Ook komt het strategische element van efficiency om de hoek kijken. Wat de drie partijen verbindt, is het gebied waarin ze opereren: de Bollenstreek. Een duidelijk verschil daarin is het verschil in grootte: Stek als grote speler op de markt en de twee overige partijen iets kleiner.

 

Niet zomaar een mooi plaatje

De inhoud van het onderzoek, de verdieping en de gemaakte strategische keuzes zorgden voor een goede fundering om het conceptvoorstel optimaal te kunnen aanscherpen en verder te ontwikkelen. Een basis te leggen voor het stijlconcept. Om niet zomaar een mooi plaatje neer te zetten, maar dit goed te onderbouwen. Iets creëren met een achtergrond, met diepte. En natuurlijk om de algemene tone of voice te kunnen bepalen.

 

Middelen

Herkenbaar magazine

De nieuwe huisstijl is ook doorgevoerd in het halfjaarlijkse magazine van Stek: ‘Binnen’. Hierbij speelt het nieuwe stijlelement een grote rol. Het zorgt voor een herkenbare look and feel. Soms subtiel met alle ruimte voor de fotografie, soms groots aanwezig. Juist die afwisseling zorgt voor de perfecte hiërarchie en herkenning van de huisstijl.

Heldere fusiecommunicatie

We hebben voor het totale fusie-traject de middelen verzorgd. Zoals bijvoorbeeld een pop-up venster op de websites, waarmee de bezoeker tijdig werd geïnformeerd over de fusie en de nieuwe naam. Ook hebben we banieren, posters, raam- en busstickers ontwikkeld met de tekst: ‘Samen verder met Stek’. De fusie werd verbeeld door een sleutelbos met sleutelhanger met daarop de logo’s van de corporaties. In de nieuwe huisstijl, om een tipje van de sluier op te lichten.

 

Website conform nieuwe huisstijl

Er moest een overkoepelende website komen voor de drie corporaties. Wij creëerden de totale look and feel, uiteraard geheel conform nieuwe huisstijl. Toen de fusie eenmaal een feit was, speelde de website hierin uiteraard een belangrijke rol en werden we ook gevraagd de hiervoor benodigde (online) middelen te verzorgen.

Je huis, je thuis

Resultaat van onze inspanningen is een succesvol gecommuniceerde fusie met een geheel nieuwe bijpassende uitstraling voor de drie gefuseerde partijen. De gecreëerde stijl visualiseert krachtig de kernwaarden en visie van het nieuwe Stek en bedient hun diverse doelgroepen.

: :
“Fuseren is altijd een lastig en moeizaam proces, maar in tijden van corona komen daar nog tal van complicaties bij. In die hectische periode is Think Yellow erin geslaagd om in korte tijd de nieuwe huisstijl te implementeren in een compleet vernieuwd huurdersmagazine; een sterk staaltje van goede samenwerking, creativiteit en vakmanschap.”

Dick van der Plas

Communicatieadviseur - Stek

: :
“Bij het herpositioneren van een bestaand merk is de huisstijl het meest zichtbaar. Het is gelukt om voor het nieuwe Stek een look & feel te ontwikkelen die de fusiecorporatie krachtig visualiseert.”

Liesbeth Gort

Communicatieadviseur - Stek

Meer van ons werk

Randstad Global

Internationale uitrol branddesign in 39 landen

Door de digitalisering van hun eigen branche zocht Randstad Global naar een nieuwe positionering. Er werd gekozen voor het perspectief ‘tech & touch’, om daarmee een brug te slaan tussen digitaal en menselijk contact. Randstad heeft vestigingen in 39 landen, dus het internationaal uitrollen van deze stijl vereiste…

Bekijk de case

GGN

68% stijging in aantal nieuwe klanten

Met 14 eigen incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoren verspreid over het land, is GGN de grootste creditmanagementorganisatie van Nederland. Als marktleider loopt het bedrijf voorop als het gaat om innovatie en beschikt zij over de grootste debiteurendatabase van Nederland. Think Yellow wordt in 2016 aangehaakt om GGN te ondersteunen bij…

Bekijk de case

Sunweb Group

Flexibele SEA versterking

Sunweb verzorgt de vakanties van meer dan een miljoen mensen per jaar. In meer dan 15 landen binnen en buiten Europa. Dat doet zij met bekende labels als Elize was here, GOGO, Beachmasters en Husk. Hoewel Sunweb een sterk online businessmodel heeft, wil zij haar onlinemarketingkennis intern versterken.…

Bekijk de case

Nederlandse Kappersakademie

Marketing automation

De Nederlandse Kappersakademie (ook wel NKA genoemd) is hét particulier opleidingsinstituut voor kappers en visagisten. De studenten worden klaargestoomd voor het echte werk met praktijkgerichte dag- en avondopleidingen. Daarnaast biedt de NKA masterclasses voor professionals aan, waarmee zij specifieke skills binnen het kappersvak kunnen leren. Maar hoe kunnen…

Bekijk de case

Samen bouwen aan jouw business?

We luisteren en praten graag. Laat je gegevens bij ons achter en wij nemen binnen één werkdag contact met je op!