fbpx
Home
Cases
Een nieuwe huisstijl voor het gefuseerde Stek

Thuis in een nieuwe stijl

Woningcorporatie Stek | Van fusie naar fijne nieuwe huisstijl

Een fusie met twee andere partijen zorgde ervoor dat Stek toe was aan een nieuw jasje. Een nieuwe look en feel, waarbij de huisstijl en het merkimago net zo goed gefundeerd zijn als de woningen die zij aanbieden. Dit leidde tot een complete communicatie- en marketingstrategie voor het fusietraject waarbij we alle online en offline middelen hebben ingezet voor een herkenbare huisstijl. Niet alleen de website heeft een frisse nieuwe look gekregen, ook het halfjaarlijkse magazine is compleet gerestyled. Met deze nieuwe huisstijl hebben we vorm gegeven aan de visie, waar we dicht bij de kernwaarden van het ‘nieuwe’ Stek zijn gebleven.

De fusie werd ingegeven door de wens van meer slagkracht op de woningmarkt en de efficiency die daarmee gepaard gaat. Na de fusie wilden alle partijen een nieuwe uitstraling, zeker gezien het feit dat de naam van één van de drie fusiepartijen werd aangehouden. Te weten Stek, dus om verwarring te voorkomen mocht de nieuwe stijl in niets op de oude van Stek lijken. Het resultaat werd een krachtige visualisatie van de nieuw gecreëerde visie “we leveren een thuis voor onze huurders in hun woning en hun leefomgeving” met bijbehorende kernwaarden: dichtbij, gewoon bijzonder, nieuw, open en verantwoordelijk.

Fundering

Een helder verhaal met een fris ogende stijl

Stek koos bij de pitch voor ons heldere verhaal en fris ogende stijl, die meteen voor een gevoel van vertrouwen zorgde. Ook de goede aansluiting op de nieuwe visie en kernwaarden woog zwaar mee. Door ons 12-jarig partnerschap met Stek zijn we goed op de hoogte wat er speelt.

 

Inzoomen om nieuw merkimago te bepalen

De keuze om de merknaam Stek te behouden voor de gefuseerde partijen, gaf aanleiding tot onderzoek. Stek heeft namelijk in- en extern al een merkimago opgebouwd. Hoe verhoudt zich dat tot het nieuwe gewenste merkimago? Waar zitten de overeenkomsten en verschillen? Hoe introduceren we het nieuwe Stek dan? Wat is een goede communicatiestrategie? Genoeg aanleidingen om met het bestuur en de communicatieprofessionals meer in detail in te zoomen op de fusie.

Welke strategische keuzes spelen een rol?

Het was van groot belang om inzicht te krijgen in de ambitie van de gefuseerde partijen, de strategische keuzes achter de fusie, wat beide partijen met elkaar bindt en waarin ze verschillen. De kern van de gezamenlijke ambitie is meer betaalbare en duurzame woningen te kunnen aanbieden. Ook komt het strategische element van efficiency om de hoek kijken. Wat de drie partijen verbindt, is het gebied waarin ze opereren: de Bollenstreek. Een duidelijk verschil daarin is het verschil in grootte: Stek als grote speler op de markt en de twee overige partijen iets kleiner.

 

Niet zomaar een mooi plaatje

De inhoud van het onderzoek, de verdieping en de gemaakte strategische keuzes zorgden voor een goede fundering om het conceptvoorstel optimaal te kunnen aanscherpen en verder te ontwikkelen. Een basis te leggen voor het stijlconcept. Om niet zomaar een mooi plaatje neer te zetten, maar dit goed te onderbouwen. Iets creëren met een achtergrond, met diepte. En natuurlijk om de algemene tone of voice te kunnen bepalen.

 

Middelen

Herkenbaar magazine

De nieuwe huisstijl is ook doorgevoerd in het halfjaarlijkse magazine van Stek: ‘Binnen’. Hierbij speelt het nieuwe stijlelement een grote rol. Het zorgt voor een herkenbare look and feel. Soms subtiel met alle ruimte voor de fotografie, soms groots aanwezig. Juist die afwisseling zorgt voor de perfecte hiërarchie en herkenning van de huisstijl.

Heldere fusiecommunicatie

We hebben voor het totale fusie-traject de middelen verzorgd. Zoals bijvoorbeeld een pop-up venster op de websites, waarmee de bezoeker tijdig werd geïnformeerd over de fusie en de nieuwe naam. Ook hebben we banieren, posters, raam- en busstickers ontwikkeld met de tekst: ‘Samen verder met Stek’. De fusie werd verbeeld door een sleutelbos met sleutelhanger met daarop de logo’s van de corporaties. In de nieuwe huisstijl, om een tipje van de sluier op te lichten.

 

Website conform nieuwe huisstijl

Er moest een overkoepelende website komen voor de drie corporaties. Wij creëerden de totale look and feel, uiteraard geheel conform nieuwe huisstijl. Toen de fusie eenmaal een feit was, speelde de website hierin uiteraard een belangrijke rol en werden we ook gevraagd de hiervoor benodigde (online) middelen te verzorgen.

Je huis, je thuis

Resultaat van onze inspanningen is een succesvol gecommuniceerde fusie met een geheel nieuwe bijpassende uitstraling voor de drie gefuseerde partijen. De gecreëerde stijl visualiseert krachtig de kernwaarden en visie van het nieuwe Stek en bedient hun diverse doelgroepen.

Reviews

: :
Fuseren is altijd een lastig en moeizaam proces, maar in tijden van corona komen daar nog tal van complicaties bij. In die hectische periode is Think Yellow erin geslaagd om in korte tijd de nieuwe huisstijl te implementeren in een compleet vernieuwd huurdersmagazine; een sterk staaltje van goede samenwerking, creativiteit en vakmanschap.
Lees meer

Dick van der Plas

Communicatieadviseur

Stek

: :
Bij het herpositioneren van een bestaand merk is de huisstijl het meest zichtbaar. Het is gelukt om voor het nieuwe Stek een look & feel te ontwikkelen die de fusiecorporatie krachtig visualiseert.
Lees meer

Liesbeth Gort

Communicatieadviseur

Stek

Meer van ons werk

Randstad Global | Internationale positionering en uitrol merkconcept

Tech meets touch

In samenwerking met Randstad heeft Think Yellow een internationale positionering en een internationaal merkconcept voor Randstad Global geïmplementeerd in 39 landen. Hiermee slaat Randstad de brug tussen de toenemende digitalisering en het behoud van de menselijke maat. Door een integrale aanpak heeft Randstad Global wereldwijd dezelfde positionering en…

Bekijk de case

GGN | Ontwikkeling en implementatie van de online marketingstrategie

Een performance strategie die loont

GGN is het grootste incasso- en gerechtsdeurwaarderkantoor van Nederland. Aan Think Yellow werd de vraag gesteld om haar (online) incassodienstverlening beter op de kaart te zetten. Een mooie uitdaging waar wij graag mee aan de slag gaan! Ook wij weten dat ‘aandacht loont’, daarom hebben we zorgvuldig een…

Bekijk de case

Sunweb Group | Detachering van SEA-specialisten

Deep in the SEA

Sunweb verzorgt jaarlijks voor meer dan een miljoen mensen vakanties in meer dan vijftien landen binnen en buiten Europa. Om hun internationale marktpositie te verstevigen wilden zij hun SEA-marketingstrategie verder uitbreiden. Aan ons de vraag of wij hier een SEA-plan en SEA-campagnes voor wilden maken. En met succes,…

Bekijk de case

Nederlandse Kappersakademie | Inrichting van de marketing automation flow

Geknipt voor automatisering

De Nederlandse Kappersakademie (kortweg NKA) wilde in een krimpende markt haar leidende positie verstevigen en uitbouwen. Of wij daar een online marketingstrategie voor konden bedenken? Dat vonden wij natuurlijk een prachtige uitdaging waar we met veel enthousiasme mee aan de slag zijn gegaan! Dit heeft geresulteerd in een…

Bekijk de case

Samen bouwen aan jouw business?

We luisteren en praten graag. Laat je gegevens bij ons achter en wij nemen binnen één werkdag contact met je op!