Woningcorporatie Stek | Van fusie naar fijne nieuwe huisstijl
De fusie werd ingegeven door de wens van meer slagkracht op de woningmarkt en de efficiency die daarmee gepaard gaat. Na de fusie wilden alle partijen een nieuwe uitstraling, zeker gezien het feit dat de naam van één van de drie fusiepartijen werd aangehouden. Te weten Stek, dus om verwarring te voorkomen mocht de nieuwe stijl in niets op de oude van Stek lijken. Het resultaat werd een krachtige visualisatie van de nieuw gecreëerde visie “we leveren een thuis voor onze huurders in hun woning en hun leefomgeving” met bijbehorende kernwaarden: dichtbij, gewoon bijzonder, nieuw, open en verantwoordelijk.
Stek koos bij de pitch voor ons heldere verhaal en fris ogende stijl, die meteen voor een gevoel van vertrouwen zorgde. Ook de goede aansluiting op de nieuwe visie en kernwaarden woog zwaar mee. Door ons 12-jarig partnerschap met Stek zijn we goed op de hoogte wat er speelt.
De keuze om de merknaam Stek te behouden voor de gefuseerde partijen, gaf aanleiding tot onderzoek. Stek heeft namelijk in- en extern al een merkimago opgebouwd. Hoe verhoudt zich dat tot het nieuwe gewenste merkimago? Waar zitten de overeenkomsten en verschillen? Hoe introduceren we het nieuwe Stek dan? Wat is een goede communicatiestrategie? Genoeg aanleidingen om met het bestuur en de communicatieprofessionals meer in detail in te zoomen op de fusie.
Het was van groot belang om inzicht te krijgen in de ambitie van de gefuseerde partijen, de strategische keuzes achter de fusie, wat beide partijen met elkaar bindt en waarin ze verschillen. De kern van de gezamenlijke ambitie is meer betaalbare en duurzame woningen te kunnen aanbieden. Ook komt het strategische element van efficiency om de hoek kijken. Wat de drie partijen verbindt, is het gebied waarin ze opereren: de Bollenstreek. Een duidelijk verschil daarin is het verschil in grootte: Stek als grote speler op de markt en de twee overige partijen iets kleiner.
De inhoud van het onderzoek, de verdieping en de gemaakte strategische keuzes zorgden voor een goede fundering om het conceptvoorstel optimaal te kunnen aanscherpen en verder te ontwikkelen. Een basis te leggen voor het stijlconcept. Om niet zomaar een mooi plaatje neer te zetten, maar dit goed te onderbouwen. Iets creëren met een achtergrond, met diepte. En natuurlijk om de algemene tone of voice te kunnen bepalen.
De nieuwe huisstijl is ook doorgevoerd in het halfjaarlijkse magazine van Stek: ‘Binnen’. Hierbij speelt het nieuwe stijlelement een grote rol. Het zorgt voor een herkenbare look and feel. Soms subtiel met alle ruimte voor de fotografie, soms groots aanwezig. Juist die afwisseling zorgt voor de perfecte hiërarchie en herkenning van de huisstijl.
We hebben voor het totale fusie-traject de middelen verzorgd. Zoals bijvoorbeeld een pop-up venster op de websites, waarmee de bezoeker tijdig werd geïnformeerd over de fusie en de nieuwe naam. Ook hebben we banieren, posters, raam- en busstickers ontwikkeld met de tekst: ‘Samen verder met Stek’. De fusie werd verbeeld door een sleutelbos met sleutelhanger met daarop de logo’s van de corporaties. In de nieuwe huisstijl, om een tipje van de sluier op te lichten.
Er moest een overkoepelende website komen voor de drie corporaties. Wij creëerden de totale look and feel, uiteraard geheel conform nieuwe huisstijl. Toen de fusie eenmaal een feit was, speelde de website hierin uiteraard een belangrijke rol en werden we ook gevraagd de hiervoor benodigde (online) middelen te verzorgen.
Resultaat van onze inspanningen is een succesvol gecommuniceerde fusie met een geheel nieuwe bijpassende uitstraling voor de drie gefuseerde partijen. De gecreëerde stijl visualiseert krachtig de kernwaarden en visie van het nieuwe Stek en bedient hun diverse doelgroepen.