Home
Cases
Branddesign Randstad Global

Internationale uitrol branddesign in 39 landen

Randstad Global

Door de digitalisering van hun eigen branche zocht Randstad Global naar een nieuwe positionering. Er werd gekozen voor het perspectief ‘tech & touch’, om daarmee een brug te slaan tussen digitaal en menselijk contact. Randstad heeft vestigingen in 39 landen, dus het internationaal uitrollen van deze stijl vereiste een bureau met de juiste knowhow over design alignment. Randstad wil namelijk vermijden dat er verschillende stijlen ontstaan in de verschillende landen. Daardoor zou Randstad haar brand herkenbaarheid verliezen en bouwt het bedrijf minder snel naamsbekendheid op. Door succesvolle cases op het gebied van doorontwikkeling van grote huisstijlen zoals bijvoorbeeld voor klanten als ING en Nationale-Nederlanden, vroeg Randstad ons voor deze omvangrijke en uitdagende opdracht.

Design Alignment

Richtlijnen opstellen en designers opleiden

De internationale positionering en het merkconcept –door het Amerikaanse Huge bedacht– hebben wij toepasbaar gemaakt voor alle vestigingen, verspreid over 39 landen. Het bijzondere aan dit project is dat we niet alleen richtlijnen hebben opgesteld, maar dat we ook de designers in diverse landen hebben opgeleid in die stijl. Deze designers van Randstad zijn hiervoor naar Nederland gekomen. Ook zijn wij zelf naar de VS gereisd om daar de ontwerpers en leveranciers mee te nemen in de stijl en ervoor te zorgen dat iedereen er op de juiste manier mee aan de slag gaat.

Alignment is key

Het creëren van overzicht en het constant schakelen over de voortgang van het project, is voor Randstad reden tot grote tevredenheid over de manier waarop we dit project beheerden. Alignment is daarbij een sleutelbegrip, zeker bij zo’n groot en internationaal opererend merk als Randstad. Brand alignment houdt in dat alles er in elk land hetzelfde uitziet. De uitdaging daarbij is dat het heel decentraal, per land, wordt gefaciliteerd. Bij het faciliteren zorgden we ervoor dat mensen het branddesign begrepen, omarmden en implementeerden. Decentralisatie geeft vrijheid en dan wil men het graag op de eigen manier doen. De kunst is om een balans te vinden in het opleggen van de regels, maar mensen tegelijkertijd ook te enthousiasmeren voor het doel.

 

Het totale marketingcommunicatie speelveld

Een internationale uitrol op deze schaal vereiste een project van meerdere jaren. Onze kracht ligt hierbij in het integraal aanpakken van de opdracht. We maken niet enkel instructies voor statische illustraties, ook video, motion-design, online banners en campagnes zijn meegenomen. Doordat wij het marketingcommunicatie-aspect in de volle breedte begrijpen, hebben we een uitstekende basis neergezet. Dit strategische fundament wordt gevoed door de kennis van de huidige toepassing van de stijl in de praktijk, maar ook door het aanhaken van onze eigen digital en online marketingspecialisten. Hiermee garanderen we gedurende het hele traject een constant serviceniveau.

Beheersen en bewustmaken

Het proces begint met structuur aanbrengen en richtlijnen maken voor de diverse soorten toepassingen van de brandstijl. Mét voorbeelden, zodat we meteen kunnen testen hoe het wordt beleefd en op welke uitdagingen er nog te overwinnen zijn. De uitkomst hiervan hebben we gedeeld met de designmanagers en marketingmanagers uit de verschillende landen. Door middel van videocalls, werksessies, workshops, kennis-sessies en enkele trips naar de VS begon het bewustmakingsproces. Niet alleen instructies bieden over waar men op moest letten, maar ook hoe men dat lokaal en regionaal moest aansturen. Deze vorm van kwaliteitsmanagement toepassen op het design, is een belangrijk aspect van het proces.

 

Borging van de stijl

Huisstijlbewaking speelde vooral in het begin van het traject een grote rol. Onze sturing hierbij hield in dat onze artdirector controle uitvoerde op de ons toegestuurde designs vanuit alle landen. Hij checkte deze met de voor de stijl opgestelde regels.

Door het goede resultaat van onze huisstijlbewaking voor dit project, zijn we ook ingezet voor Randstad Research, een aparte tak van Randstad, en Randstad Boost, een campagne van Randstad Nederland. Voor beide hebben we een aparte stijl doorvertaald en hier meteen ook de huisstijlhandboeken voor ontwikkeld

Georganiseerd designmanagement

Geen planning te ambitieus

Dit project was niet alleen omvangrijk, de bijbehorende planning was ook behoorlijk ambitieus. Procesmanagement speelde daarbij een essentiële rol. Net als het meenemen van Randstad daarin, door wekelijks overzichten van de status van alle projecten, en updates over de beoogde planning. Bij een dergelijke operationele opdracht zit de kwaliteit, naast het managen ervan, vooral in de uitvoering. Zo moesten er bijvoorbeeld zo’n 350 illustraties worden opgeleverd. Door onze ervaring en strikte structuur van de input konden we dit in zo’n beperkte tijd realiseren.

 

Template tooling

Naast print mochten we ons ook storten op een aantal digitale opdrachten, zoals de kenmerkende animaties in de Randstad websites. Om het leven makkelijker te maken zijn er diverse tools ontwikkeld, waarbij we nauw betrokken waren. Zoals de template tool, waarbij Randstad medewerkers op eenvoudige manier illustraties uit de brandportal kunnen halen en zelf flyers, digitale banners en posters kunnen maken. Deze template tool wordt nu wereldwijd gebruikt in alle 39 landen. Ook creëerden we instructievideo’s voor het zelf maken van Google Ads, een Google Slides template, een interactieve branchetesttool en een systeem voor het opstellen van activerende nieuwsbrieven. Met de wallpaper tool ten slotte, werden alle vestigingen op een efficiënte en snelle manier omgekat naar de nieuwe huisstijl.

Tijdsdruk en tijdsverschil

De uitdagingen van dit project waren tijdsdruk, de enorme hoeveelheid uitingen, het internationale karakter, de afstand en het tijdsverschil. Dit losten wij op door gefaseerd te werk te gaan en daarnaast een breed team van expertises in te zetten. Van digital designers en artdirectors tot adviseurs en projectmanagers.

 

Sterk partnership

Niet alleen hebben we de opdracht binnen de gestelde tijd gerealiseerd, we zijn nog steeds bezig met het vormgeven van nieuwe uitingen. Dit geeft blijk van ons goede partnership met Randstad. Zo hebben we het laatste jaar diverse digital magazines ontwikkeld en hebben we een aantal infographics gemaakt, waarvan ook hier de richtlijnen wereldwijd worden gehanteerd. We hebben diverse campagnes bedacht en uitgerold, zoals voor het Amerikaanse Randstad RiseSmart. Hiervoor maakten we een internationale bannercampagne. Naast Randstad Global werken we nu eveneens voor Randstad Nederland.

: :
“Hier is een prestatie van formaat geleverd! In korte tijd hebben ze honderden ontwerpen gemaakt die we hebben gebruikt voor de internationale uitrol van onze nieuwe huisstijl. Daarnaast hebben ze een bijdrage geleverd aan het trainen van tientallen Randstad collega's uit Europa en in de VS. Deze succesvolle samenwerking zullen wij voortvarend voortzetten. Buitengewoon professioneel en plezierig!”

Joost Schriever

Voormalig Global director marketing Randstad

Meer van ons werk

Stek

Een nieuwe huisstijl voor het gefuseerde Stek

Na hun fusie met twee andere partijen, mochten wij voor woningcorporatie Stek uit de Bollenstreek een nieuwe huisstijl ontwikkelen. Met zowel on- als offline middelen, inclusief de re-styling van hun halfjaarlijkse magazine en de nodige fusiemiddelen.

Bekijk de case

GGN

68% stijging in aantal nieuwe klanten

Met 14 eigen incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoren verspreid over het land, is GGN de grootste creditmanagementorganisatie van Nederland. Als marktleider loopt het bedrijf voorop als het gaat om innovatie en beschikt zij over de grootste debiteurendatabase van Nederland. Think Yellow wordt in 2016 aangehaakt om GGN te ondersteunen bij…

Bekijk de case

Sunweb Group

Flexibele SEA versterking

Sunweb verzorgt de vakanties van meer dan een miljoen mensen per jaar. In meer dan 15 landen binnen en buiten Europa. Dat doet zij met bekende labels als Elize was here, GOGO, Beachmasters en Husk. Hoewel Sunweb een sterk online businessmodel heeft, wil zij haar onlinemarketingkennis intern versterken.…

Bekijk de case

Nederlandse Kappersakademie

Marketing automation

De Nederlandse Kappersakademie (ook wel NKA genoemd) is hét particulier opleidingsinstituut voor kappers en visagisten. De studenten worden klaargestoomd voor het echte werk met praktijkgerichte dag- en avondopleidingen. Daarnaast biedt de NKA masterclasses voor professionals aan, waarmee zij specifieke skills binnen het kappersvak kunnen leren. Maar hoe kunnen…

Bekijk de case

Samen bouwen aan jouw business?

We luisteren en praten graag. Laat je gegevens bij ons achter en wij nemen binnen één werkdag contact met je op!