Home
Cases
Marketing automation voor de Kappersakademie

Marketing automation

Nederlandse Kappersakademie

De Nederlandse Kappersakademie (ook wel NKA genoemd) is hét particulier opleidingsinstituut voor kappers en visagisten. De studenten worden klaargestoomd voor het echte werk met praktijkgerichte dag- en avondopleidingen. Daarnaast biedt de NKA masterclasses voor professionals aan, waarmee zij specifieke skills binnen het kappersvak kunnen leren. Maar hoe kunnen zij in een krimpende markt hun leidende positie verstevigen en verder uitbouwen? Daar mocht Think Yellow zich met veel enthousiasme over buigen.

Right time, right place

Om de doelstelling van de Nederlandse Kappersakademie te verwezenlijken, is Think Yellow gevraagd om een slimme online marketingstrategie neer te zetten. Het aanbieden van relevante content op de juiste momenten in de buyers journey is hierin een essentieel onderdeel. Hiervoor moet je alleen wel eerst je bezoeker leren kennen. Hiervoor hebben we onder andere de buyer persona’s in kaart gebracht. We kunnen voor de NKA drie types onderscheiden:

  1. Potentiële leerlingen voor de dagopleiding (tot 21 jaar)
  2. Potentiële leerlingen voor de avondopleiding (vanaf 21 jaar)
  3. Ouders van potentiële leerlingen voor de dagopleiding (influencers & beslissers)

Touchpoints

Per persona hebben we de klantreis met de bijbehorende ‘touchpoints’ in kaart gebracht, wat de momenten zijn dat een potentiële leerling in aanraking kan komen met een boodschap van de NKA. Door de gewenste situatie naast de bestaande situatie te leggen, kunnen we goed zien waar de verbeterpunten liggen. Vanaf het moment dat iemand interesse toont in het volgen van een kappersopleiding tot iemand zich definitief inschrijft voor de opleiding; ieder touchpoint moet immers “on point” zijn.

 

Automatisch beter

Naast de ontwikkeling van de nieuwe website en huisstijl is de Nederlandse Kappersakademie gestart met de inzet ‘Salesforce Sales Cloud’ en ‘Pardot’. Met deze tools krijgt de NKA inzicht in het aantal potentiële leerlingen (prospects) die naar aanleiding van het intakegesprek met hun studieadviseur daadwerkelijke ‘leads’ worden. Ook kan de NKA nu processen zoals de aanwezigheidsregistratie en examenresultaten automatiseren

Daarnaast worden de tools gebruikt voor de inrichting van de marketing automation-flow. Denk hierbij aan het op de hoogte brengen van oud-studenten over nieuwe opleidingen en het versturen van persoonlijke aanbiedingen naar klanten van de kapsalons. De gegevens die vanuit Salesforce worden gegenereerd, worden ook gebruikt in Google Ads. Hierdoor worden er niet alleen automatische regels ingesteld op leads, maar ook op de kwaliteit van de lead, wat uiteindelijk de ROI (Return On Investment) ten goede komt.

Om de ROI nog verder te verhogen, hebben we gebruik gemaakt van doelgroeplijsten. Deze zijn gebaseerd op het stadium van de buyers journey waarin de bezoeker zich bevindt. Door de bezoeker in te delen in een bepaalde categorie, kunnen we de advertentie compleet aanpassen op de informatiebehoefte die hierop aansluit.

 

Gouden resultaten

De doelstelling van de NKA voor het schooljaar van 2018/2019 is niet alleen behaald; hij is zelfs ruim overschreden! In totaal hebben zij 79% meer aanmeldingen voor de dagopleidingen en 39% voor de avondopleidingen ontvangen. Een mooie prestatie dus!

Voor het huidige schooljaar zijn er weer nieuwe doelstellingen gezet, die wij door middel van de slimme inzet van onder andere marketing automation, online advertising en social media wederom willen overstijgen.

: :
“Think Yellow biedt ons als MKB-bedrijf de mogelijkheid om gebruik te maken van de laatste kennis op het gebied van online marketing. Een betrouwbare partner, die indien nodig, snel kan opschalen. In deze tijd is dat een aanwinst!”

Martijn Abers

Algemeen directeur - Nederlandse Kappersakademie

Bekijk meer van ons werk

GGN

68% stijging in aantal nieuwe klanten

Met 14 eigen incasso- en gerechtsdeurwaarderskantoren verspreid over het land, is GGN de grootste creditmanagementorganisatie van Nederland. Als marktleider loopt het bedrijf voorop als het gaat om innovatie en beschikt zij over de grootste debiteurendatabase van Nederland. Think Yellow wordt in 2016 aangehaakt om GGN te ondersteunen bij…

Bekijk de case

Sunweb Group

Flexibele SEA versterking

Sunweb verzorgt de vakanties van meer dan een miljoen mensen per jaar. In meer dan 15 landen binnen en buiten Europa. Dat doet zij met bekende labels als Elize was here, GOGO, Beachmasters en Husk. Hoewel Sunweb een sterk online businessmodel heeft, wil zij haar onlinemarketingkennis intern versterken.…

Bekijk de case

Randstad Global

Internationale uitrol branddesign in 39 landen

Door de digitalisering van hun eigen branche zocht Randstad Global naar een nieuwe positionering. Er werd gekozen voor het perspectief ‘tech & touch’, om daarmee een brug te slaan tussen digitaal en menselijk contact. Randstad heeft vestigingen in 39 landen, dus het internationaal uitrollen van deze stijl vereiste…

Bekijk de case

Stek

Een nieuwe huisstijl voor het gefuseerde Stek

Na hun fusie met twee andere partijen, mochten wij voor woningcorporatie Stek uit de Bollenstreek een nieuwe huisstijl ontwikkelen. Met zowel on- als offline middelen, inclusief de re-styling van hun halfjaarlijkse magazine en de nodige fusiemiddelen.

Bekijk de case

Samen bouwen aan jouw business?

We luisteren en praten graag. Laat je gegevens bij ons achter en wij nemen binnen één werkdag contact met je op!