Nederlandse Kappersakademie | Inrichting van de marketing automation flow
Om de doelstelling van de Nederlandse Kappersakademie te verwezenlijken, is Think Yellow gevraagd om een slimme online marketingstrategie neer te zetten. Het aanbieden van relevante content op de juiste momenten in de buyers journey is hierin een essentieel onderdeel. Hiervoor moet je alleen wel eerst je bezoeker leren kennen. Hiervoor hebben we onder andere de buyer persona’s in kaart gebracht. We kunnen voor de NKA drie types onderscheiden:
Per persona hebben we de klantreis met de bijbehorende ‘touchpoints’ in kaart gebracht, wat de momenten zijn dat een potentiële leerling in aanraking kan komen met een boodschap van de NKA. Door de gewenste situatie naast de bestaande situatie te leggen, kunnen we goed zien waar de verbeterpunten liggen. Vanaf het moment dat iemand interesse toont in het volgen van een kappersopleiding tot iemand zich definitief inschrijft voor de opleiding; ieder touchpoint moet immers “on point” zijn.
Naast de ontwikkeling van de nieuwe website en huisstijl is de Nederlandse Kappersakademie gestart met de inzet ‘Salesforce Sales Cloud’ en ‘Pardot’. Met deze tools krijgt de NKA inzicht in het aantal potentiële leerlingen (prospects) die naar aanleiding van het intakegesprek met hun studieadviseur daadwerkelijke ‘leads’ worden. Ook kan de NKA nu processen zoals de aanwezigheidsregistratie en examenresultaten automatiseren
Daarnaast worden de tools gebruikt voor de inrichting van de marketing automation-flow. Denk hierbij aan het op de hoogte brengen van oud-studenten over nieuwe opleidingen en het versturen van persoonlijke aanbiedingen naar klanten van de kapsalons. De gegevens die vanuit Salesforce worden gegenereerd, worden ook gebruikt in Google Ads. Hierdoor worden er niet alleen automatische regels ingesteld op leads, maar ook op de kwaliteit van de lead, wat uiteindelijk de ROI (Return On Investment) ten goede komt.
Om de ROI nog verder te verhogen, hebben we gebruik gemaakt van doelgroeplijsten. Deze zijn gebaseerd op het stadium van de buyers journey waarin de bezoeker zich bevindt. Door de bezoeker in te delen in een bepaalde categorie, kunnen we de advertentie compleet aanpassen op de informatiebehoefte die hierop aansluit.
De doelstelling van de NKA voor het schooljaar van 2018/2019 is niet alleen behaald; hij is zelfs ruim overschreden! In totaal hebben zij 79% meer aanmeldingen voor de dagopleidingen en 39% voor de avondopleidingen ontvangen. Een mooie prestatie dus!
Voor het huidige schooljaar zijn er weer nieuwe doelstellingen gezet, die wij door middel van de slimme inzet van onder andere marketing automation, online advertising en social media wederom willen overstijgen.
Think Yellow biedt ons als MKB-bedrijf de mogelijkheid om gebruik te maken van de laatste kennis op het gebied van online marketing. Een betrouwbare partner, die indien nodig, snel kan opschalen. In deze tijd is dat een aanwinst!
Martijn Abers