Havenbedrijf Rotterdam | Visualisering van ambitie
De Havenvisie geeft de ambitie aan voor de toekomst van de Rotterdamse haven en fungeert daarbij tevens als kompas: de ambities staan als een stip op de horizon, ook als de omstandigheden veranderen.
De sterk veranderende omstandigheden op het gebied van digitalisering en duurzaamheid van de afgelopen tien jaar waren de aanleiding om de visie uit 2011 toekomstbestendig te maken en een nieuwe versie van Havenvisie 2030 te creëren. Deze herijkte versie gebruikt de huidige inzichten en beschrijft het toekomstperspectief voor het haven- en industriecomplex.
Think Yellow werd, net als in 2011, door het Havenbedrijf Rotterdam gevraagd om de Havenvisie vorm te geven. Bij de briefing van de opdracht kwam de prioriteit te liggen op economische transitie, sociale transitie en de attractieve regio. Overkoepelend thema is het begrip transitie. Dit begrip werd op meerdere manieren verbeeld, onder andere:
De visuals die Think Yellow voor de Havenvisie bedacht, troffen mij meteen. De voor ons zeer vertrouwde havenbeelden kregen opeens een bijna kunstzinnige dimensie. Prachtige platen die ik zo boven mijn bed zou hangen en die bovendien zo uniek zijn dat ze de Havenvisie daarmee een unieke uitstraling geven. Iedereen herkent het werk meteen. En ik vind de cirkels niet alleen erg fraai, ook inhoudelijk past de beweging precies bij onze visie op de toekomst van de haven.
Bart Jacobs