Home Cases Thuis in woord én beeld – Woonstichting Stek

Thuis in woord en beeld

Woonstichting Stek | Magazines

Thuis in woord én beeld

Klant: Woonstichting Stek Jaar: Tweemaal jaarlijks
Wat hebben wij gedaan:

Wat een duivenhouder, verwijderbare keukentegeltjes en een wijkagent met elkaar gemeen hebben? Het zijn allemaal onderwerpen van artikelen uit Binnen, het bewonersmagazine van wooncorporatie Stek.

Wonen is voor iedereen belangrijk. Fijn wonen is nóg belangrijker. Stek verhuurt sociale huurwoningen in Hillegom, Lisse, Noordwijk en Teylingen. Of je nou op zoek bent naar een senioren- of jongerenwoning: Stek heeft mooie en goede opties in de regio en doet wat je mag verwachten van een sociale huisvester. Zodat je zorgeloos en zonder problemen huurt.

De vraag van woonstichting Stek

De productie van een bewonersmagazine, twee keer per jaar. Door ervaren copywriters die de kunst van het interviewen verstaan, een designer die de huisstijl van Stek kent en een projectmanager die de fotografie en het drukwerk coördineert. In nauwe samenwerking met Stek creëren we magazines die passen bij de informatiebehoeften en interesses van de huurders, de tone of voice en de tone of visual van de organisatie.

Resultaat

Een volledig magazine

Met als gevolg: amuseren, maar ook een betere en transparante communicatie van corporatie naar huurder, meer vertrouwen vanuit bewoners en meer informatieverschaffing.

Amuseren en verbinden

Door luchtige, maar ook interessante artikelen en interviews in het blad, krijgen bewoners inzicht in wie andere huurders zijn, maar amuseren we de lezers ook. De magazines staan vol mooie verhalen en initiatieven van huurders.

Meer vertrouwen

Door (positief) kritisch te zijn met bijvoorbeeld de rubriek ‘ruimte voor verbetering’ zien huurders dat Stek verantwoordelijkheid neemt en transparant is.

Informatieverschaffing

Het delen van informatie rondom wet- en regelgeving waardoor zaken duidelijker worden, bijvoorbeeld in hoe een woning opgeleverd dient te worden of wat voor esthetische zaken je mag veranderen aan je woning. Verder krijgen bewoners meer inzicht in wat Stek allemaal doet en opzet, bijvoorbeeld rondom bouwprojecten en nieuwe bestuurders.

Aanpak

Voorbereiding

  1. We beginnen iedere editie met een interne brainstormsessie over relevante en geschikte onderwerpen. Niet alleen voor actuele artikelen, maar ook voor de vaste rubrieken. We werken namelijk met een aantal vaste formats die we elke editie invullen met nieuwe onderwerpen. Daarmee spelen we in op de actualiteit, ontwikkelingen en regelgeving.
  2. Deze onderwerpen delen we tijdens een redactievergadering met Stek. Uit de lijst van onderwerpen wordt samen met Stek een selectie gemaakt. Er is uiteraard ook ruimte voor Stek om onderwerpen aan te dragen.
  3. Na de feedback van Stek werken we de gekozen onderwerpen uit in een plank. Waarbij we goed kijken naar het ritme van het blad: lange interviews afgewisseld met infographics of korte catchy artikelen. Zodat er een logische volgorde in zit, maar het magazine ook prettig te lezen en volgen is. Ook hierin ontzorgen wij volledig: door onze ervaring met het maken van magazines weten we vrijwel meteen welke vorm het artikel moet krijgen en waar in het blad deze het best tot z’n recht komt.

Uitvoer

  1. Wanneer we de telefoonnummers van de te interviewen personen van Stek hebben ontvangen, gaan we interviewen en schrijven. Daarbij houden we altijd de vorm van het artikel of interview in ons hoofd. En natuurlijk ook het maximaal aantal woorden. We zorgen dat er wordt geschreven en gedacht vanuit de huurder en niet vanuit opdrachtgever; dus geen lange artikelen over interne zaken, maar wat voor huurders relevant is.

Puntjes op de i

  1. Na het uitwerken zijn er meerdere feedbackrondes. Het uitgewerkte artikel wordt ook naar de fotograaf gestuurd, zodat deze gerichte foto’s kan maken die mooi aansluiten bij het artikel.
  2. Na de eerste feedback wordt het artikel opgemaakt door onze designer. Deze doet dat volledig in de huisstijl van Stek. De designer kijkt goed naar het aantal woorden en naar de vorm. De vaste rubrieken hebben een herkenbare lay-out.
  3. Nadat alle artikelen zijn opgemaakt, kiest onze copywriter samen met de designer de spread en de inzetjes die daarbij horen. Ook de inhoudsopgave, ankeilers, quotes en tussenkoppen worden gemaakt. Daarna gaat het magazine inclusief design voor een laatste keer naar Stek, zodat zij het geheel van beeld en tekst zien.
  4. Vervolgens leveren wij het gehele bestand uiteraard op de juiste manier aan bij de drukker. Die zorgt dat het magazine op de afgesproken tijd en plaats bij Stek is. Zodat zij kunnen zorgen dat de magazines bezorgd worden bij de huurders.
  5. Na oplevering is er altijd een evaluatieronde, om zo de volgende editie nóg beter te maken.
De Binnen is voor huurders met zoveel mogelijk verhalen van huurders. In een professionele samenwerking met Think Yellow maken we twee keer per jaar een magazine dat bijdraagt aan de positionering van Stek.

Liesbeth Gort

Communicatieadviseur Stek

Meer cases

Delftse Poort | Puntjes op de i voor de contentstrategie en merkpositionering

Creatieve content voor iconisch gebouw

Delftse Poort is een van de grootste future-proof bedrijfsgebouwen van de toekomst. Het gebouw is ruim opgezet, biedt ruimte aan tientallen bedrijven en is voorzien van de meest moderne faciliteiten. Dit maakt Delftse Poort een ideale plek voor professionals die en optimale werk-privébalans willen hebben. Think Yellow ontwikkelde…

Bekijk de case

Nationale-Nederlanden | Campagne

En En

“Zowel ons bedrijf als ons cluster Schadeverzekeringen Particulier heeft de afgelopen jaren een flinke ontwikkelingen doorgemaakt. Naast de focus op het gebied van globale thema’s als duurzaamheid en digitalisering zijn er inhoudelijk ook flinke verbeteringen doorgevoerd binnen ons Zekerheidspakket Particulieren. Ondanks deze verbeteringen ervaren we dat het vertrouwen…

Bekijk de case

Omrin | Campagne

505.254 kilo minder restafval per jaar

Veel merken in de fietsenbranche spelen met een ‘Back to school’ campagne in op de start van het nieuwe schooljaar. Superfietsen doet dit met de campagne Bike2School. Deze campagne wordt jaarlijks op meerdere manieren geactiveerd in high-funnel campagnes op social media. De vraag van Superfietsen was: “Wat dragen…

Bekijk de case

Gemeente Den Haag | Eerste Hulp Bij Eenzaamheid-campagne

E.H.B.E.

Eenzaamheid is lang niet altijd een probleem van ouderen met weinig familie en vrienden. Ook jongeren kunnen eenzaamheid ervaren en andere mensen in jouw directe omgeving. Om meer bewustzijn te creëren voor dit onderwerp zetten wij een campagne op voor de gemeente Den Haag om de strijd aan…

Bekijk de case

Transdev | Werken-bij website

Kom aan boord!

Transdev heeft de laatste jaren te maken met een groeiend wervingsprobleem, dat zich uitstrekt over alle lagen van het bedrijf, van buschauffeurs tot kantoorpersoneel en monteurs. Het bedrijf is actief in veel verschillende sectoren, waaronder openbaar vervoer, taxi’s en touringcars, en heeft daarbij te maken met verschillende merken…

Bekijk de case

Ciao Belli | Social media

Nieuw concept op de kaart

“We willen het nieuwe restaurant Ciao Belli prominent op de kaart zetten in Breda en omgeving. Het moet niet alleen een aantrekkelijke bestemming worden voor dinerende gasten, maar ook voor potentiële medewerkers die hier willen solliciteren.”

Bekijk de case
Bekijk alle cases