Home Cases +57% branded revenue door data analyse – Superfietsen

+57% branded revenue door data analyse

Superfietsen | Campagne

Project & de klant

Klant: Superfietsen Jaar: 2024
Superfietsen is dé fietsenwinkel voor betaalbare fietsen. Met een ruim assortiment in zowel fysieke winkels als online biedt Superfietsen voor iedereen de juiste fiets. Dankzij scherpe prijzen, betrouwbare service en deskundig advies helpt Superfietsen klanten om de perfecte fiets te vinden.

 

De vraag van Superfietsen

Veel merken in de fietsenbranche spelen met een ‘Back to school’ campagne in op de start van het nieuwe schooljaar. Superfietsen doet dit met de campagne Bike2School. Deze campagne wordt jaarlijks op meerdere manieren geactiveerd in high-funnel campagnes op social media. De vraag van Superfietsen was: “Wat dragen de upper funnel campagnes bij in attributie? En hoe maken we dit inzichtelijk?” Samen met onze tooling partner Billy Grace maakten we dit duidelijk. Dankzij alle inzichten konden we de campagnes nóg verder optimaliseren.

Resultaat

+39% branded search lift

De resultaten laten een indrukwekkende ontwikkeling zien in merkbekendheid. Met een stijging van 39% in branded zoekvolume zien we dat meer potentiële klanten actief zoeken naar Superfietsen.

+74% branded visitors

Deze toegenomen merkbekendheid vertaalt zich direct naar traffic en omzet. Het aantal bezoekers via merkgerelateerde zoekopdrachten steeg met 74%.

+57% branded revenue

De stijging van +57% in branded revenue laat zien dat klanten niet alleen vaker voor Superfietsen kiezen, maar ook dat het merk een grotere rol speelt in de totale omzetgroei.

+49% total reach in full funnel

De effectiviteit van onze full-funnel aanpak wordt onderstreept door een stijging van bereikte mensen van 49%, van awareness tot conversie.

-8% kosten

Door efficiëntere inzet van marketingbudget over verschillende kanalen wisten we de kosten met 8% te verlagen.

Blended ROAS van 7,29 in full funnel

Een blended ROAS van 7,29 over alle kanalen laat zien dat deze geoptimaliseerde aanpak niet alleen meer mensen bereikt, maar ook direct bijdraagt aan de omzet van Superfietsen.

Aanpak

Understand

  1. We are ready! We duiken in de uitdaging van Superfietsen: het meten van de impact van upper funnel campagnes, waarbij 75% van de doelgroep geen merkvoorkeur heeft.
  2. We analyseren de huidige situatie waarin vooral wordt geïnvesteerd in bottom funnel marketing via Google Ads, met beperkt inzicht in de waarde van branding activiteiten.

 

Define

  1. Samen met onze tooling partner Billy Grace ontwikkelen we een strategie om de volledige customer journey meetbaar te maken, van awareness tot conversie.
  2. We bepalen de belangrijkste KPI’s: blended ROAS, branded search-rate en totaal bereik, waarbij we zoeken naar de optimale balans tussen performance en branding.

 

Build

  1. Om de customer journey over verschillende kanalen en devices te volgen, zetten wij een privacy-vriendelijke tracking pixel op.
  2. Na één maand data verzamelen en validatie van de UMM-modellen, lanceren we de eerste hero-campagne in augustus.
  3. We zetten verschillende kanalen in om de effectiviteit te testen en baseline data te verzamelen. Ook voegen we TikTok toe aan de kanalen waarop de campagnes gaan draaien.

 

Optimize

  1. Onze analyses tonen aan dat upper funnel kanalen als TikTok en Meta een hogere ROI leveren dan verwacht, tegen lagere kosten per bereik.
  2. Deze inzichten passen we direct toe in de Black Friday campagne, wat leidt tot indrukwekkende resultaten!
  3. Op basis van onze successen breiden we uit naar always-on social media en verkennen we nieuwe kanalen zoals digital out of home en Spotify advertising.

Trotse partner van Billy Grace

De uitdaging bij de Bike2School-campagne is het nauwkeurig meten van de impact van social media-inspanningen. Traditionele meetmodellen schieten tekort omdat ze vaak alleen last-click conversies registreren. Hier biedt onze toolingpartner Billy Grace de ultieme oplossing.

Hun AI-gedreven platform helpt campagnes automatisch te optimaliseren en de volledige conversiejourney in kaart te brengen. Dankzij geavanceerde data-analysemogelijkheden kunnen we nu elk touchpoint van de klantinteractie traceren – van eerste social media-contact tot uiteindelijke aankoop. De geautomatiseerde budgetverdeling zorgt ervoor dat we middelen slim inzetten waar ze het meeste rendement opleveren. Met Billy Grace beschikken we over een marketing cockpit met 100% accurate data die perfect aansluit bij onze BI-rapportages.

De Bike2School actie is nog nooit zo goed gegaan als de afgelopen keer. Dit is tevens onze belangrijkste campagne van het jaar. Door de expertise van Think Yellow en data van Billy Grace kunnen we met de juiste learnings verder. Met nieuwe inzichten gaan we de volgende campagnes op dezelfde manier inrichten!

Thijs Maas

E-commerce & Online marketing Superfietsen

Meer cases

Havenbedrijf Rotterdam | Grootscheepse personeelswerving

Verzet de bakens

In opdracht van Havenbedrijf Rotterdam hebben we een opvallende, nieuwe campagne uitgerold om nieuwe medewerkers te werven: ‘Come. Grow. Go.’ Door getalenteerd en enthousiast personeel te werven, bouwt Havenbedrijf Rotterdam aan de haven van morgen. Think Yellow heeft hiervoor de campagne: ‘Come. Grow. Go.’ ontwikkeld. Met deze campagne…

Bekijk de case

Gemeente Den Haag | Eerste Hulp Bij Eenzaamheid-campagne

E.H.B.E.

Eenzaamheid is lang niet altijd een probleem van ouderen met weinig familie en vrienden. Ook jongeren kunnen eenzaamheid ervaren en andere mensen in jouw directe omgeving. Om meer bewustzijn te creëren voor dit onderwerp zetten wij een campagne op voor de gemeente Den Haag om de strijd aan…

Bekijk de case

IE Platform | Campagne

IE, de kroon op je werk

Ondernemend Nederland is zich niet voldoende bewust van het belang en de mogelijkheden van Intellectueel Eigendom (IE). Slechts 2% van de Nederlandse ondernemers heeft het IE-recht vastgelegd; 98% dus (nog) niet. Daarom lanceert het ministerie van Economische Zaken en Klimaat in samenwerking met Octrooicentrum Nederland, Benelux Office for…

Bekijk de case

Hulpmiddelenbezorgd.nl | Introductiecampagne van een nieuw CB label

Zorg voor een nieuw label

CB is één van de grootste (logistieke) dienstverleners in Nederland en zorgt dagelijks voor slimme logistieke oplossingen voor healthcare, media en fashion. Eerder lanceerde CB als spin-off het label Hulpmiddelbezorgd.nl, waarmee zij de distributie van medische hulpmiddelen toevoegen aan hun logistieke apparaat. Een nieuw label vraagt natuurlijk om…

Bekijk de case
Bekijk alle cases

We horen graag jouw verhaal!

Laat je gegevens achter, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.