28 februari 2023
Floris Wouters
Dat de arbeidsmarkt al enige tijd erg krap is, is geen nieuws meer. Er bestaat geen organisatie die niet op zoek is naar talent en dit zal de komende tijd niet veranderen. Traditionele wervingstactieken werken niet (altijd) meer. Het is daarom des te belangrijker om creatieve en strategische tactieken te gebruiken voor het werven van talent. Dit begint bij een goed werkgeversverhaal én het begrijpen van de doelgroep. Succesvol aan de slag? Lees dan de vijf cruciale tips voor een succesvolle wervingscampagne!
Het creëren van een wervingscampagne op basis van een goed doordacht en strak neergezet employer brand is natuurlijk de koninklijke route. Maar wanneer je budget niet toereikend is, of er haast geboden is bij het invullen van jouw vacatures, kun je ook op slimmere manieren een employer brand neerzetten. Wij werken het liefst met behulp van onze Go!Creatie sessies. Tijdens deze sessies gaan we samen met de klant aan de slag met de uitdaging. Op deze manier komen we in relatief korte tijd en op een efficiënte manier tot succesvolle strategieën en slimme campagnes.
Waarom employer branding de basis voor succes is? Kandidaten zoeken tegenwoordig meer dan een functie. Je komt er écht niet meer met een gezellige vrijdagmiddagborrel en een tafeltennistafel. Dat werkte misschien ooit wel, maar nu niet meer. Kandidaten zoeken een werkomgeving waarin ze zich thuis voelen en waar hun waarden en ambities worden gedeeld. Het gevoel dat hierbij hoort is belangrijk. Hier komt het werkgeversmerk, ofwel employer branding, om de hoek kijken.
Een goed doordacht werkgeversmerk is daarom de basis voor een succesvolle wervingscampagne. Door employer branding laat je zien wat de organisatie te bieden heeft en waar deze voor staat. Zo krijgen kandidaten een duidelijk beeld van de bedrijfscultuur en kan er snel worden bepaald of er een match is. Daarnaast fungeert het employer brand als basis voor recruitment- en job marketing. Zorg ervoor dat jouw communicatie in lijn is met de gekozen employer branding strategie.
De voordelen? Een sterk werkgeversmerk kan leiden tot een verkorting van de wervingsperiode, het bereiken van passieve werkzoekenden, kwalitatief beter geschikte kandidaten, een toename van vertrouwen in de organisatie en een voordeel ten opzichte van concurrenten bij de jacht op talent.
Wanneer je willekeurige vacatures voor verschillende disciplines bekijkt, herken je direct dezelfde opzet en informatieve inhoud. Het maakt niet uit of het om een vacature voor een productiemedewerker, buschauffeur of jurist gaat. Niet goed doordacht en gepersonaliseerd dus. Net zo vaak wordt er gekozen voor klassieke kanalen terwijl voor bepaalde doelgroepen andere recruitmentkanalen juist veel effectiever zijn. Wist je bijvoorbeeld dat mannen vaker via agencies zoeken en 30% van de vrouwen via netwerken? Of dat Generaties Y en Z het liefst met jouw bedrijf in contact komt door middel van aanbevelingen? Wij werken daarom altijd vanuit persona’s die we samen met de klant opstellen om een volledig beeld van de doelgroep te creëren. Hoe beter jij weet wat voor persoon – en de eigenschappen die daarbij horen – er binnen de organisatie past, hoe beter we met content hierop in kunnen spelen.
Een veelvoorkomende valkuil in recruitmentmarketing? Kortstondige campagnes om vervolgens volledig stil te vallen. Korte pieken dus. Hoewel we altijd kijken naar seizoensinvloeden, relevante perioden en specifieke events, adviseren we ook een ‘always-on campagne’ als basis. Deze basis-laag zorgt ervoor dat we, ook wanneer dit niet direct relevant is, op het netvlies van de doelgroep blijven en het werkgeversmerk laden. Deel daarom doorlopend content om talentvolle kandidaten aan de organisatie te binden en top-of-mind te blijven bij de doelgroep. Duur? Nee hoor, dit hoeft niet. Naast de inzet van eigen middelen kun je al een always-on laag draaien met een minimaal budget vanaf 500,- per maand.
Dit klinkt misschien gek, maar niet iedere potentiële kandidaat is op zoek naar een nieuwe baan. Sterker nog: minder dan 12% van de mensen die open staan voor een baan zoeken bewust en actief. De overige 88% kun je dus voor je winnen door hen te verleiden om voor jou te komen werken. Dat hij of zij niet op zoek is, betekent namelijk niet dat diegene niet openstaat voor een nieuwe functie. Deze zogenaamde ‘latente kandidaten’ zijn de belangrijkste doelgroep in een krappe arbeidsmarkt. Dit vraagt wel om een andere aanpak binnen jouw wervingscampagne. Denk aan het aanpassen van de tone-of-voice: ‘Ik begrijp dat je momenteel niet op zoek bent, toch wil ik je graag ontmoeten omdat…’. Ontdek daarnaast waar latente kandidaten naar op zoek zijn bij het maken van een nieuwe stap en leg hier de nadruk op in jouw campagne.
Wij krijgen als marketing agency regelmatig de vraag of wij kunnen helpen met een sterke wervingscampagne. ‘Natuurlijk kunnen wij dat!’ is dan ons antwoord. Maar vaak wordt de werken-bij website door de klant hierbij vergeten. We gebruiken dan graag de volgende metafoor. Stel: jouw wervingscampagne is het vliegtuig dat zich steeds meer vult met potentiële kandidaten en het employer brand is de bekende vliegtuigmaatschappij waardoor mensen voor deze specifieke vlucht hebben gekozen. Hoe wil je deze kandidaten laten landen als er geen (fatsoenlijke) landingsbaan bestaat?
Voor ons is een gedegen werken-bij website of pagina daarom een randvoorwaarde voor een succesvolle campagne. Zorg ervoor dat deze hetzelfde gevoel en dezelfde boodschap uitstraalt als jouw spetterende wervingscampagne. Kijk tegelijkertijd vanuit een UX-perspectief naar de pagina’s. Waar lopen kandidaten mogelijk vast in hun candidate journey en waar kun je deze touchpoints optimaliseren? Alleen zo zorg je ervoor dat je niet alleen boven in de funnel jouw vooraf vastgestelde KPI’s weet te behalen, maar zorg je er ook voor dat je de vastgestelde KPI’s aan de onderkant, dit zijn vaak de belangrijkste, ook haalt.
Samengevat gedragen kandidaten zich steeds vaker als consumenten. Voordat ze bij een organisatie solliciteren, willen ze graag meer weten over deze organisatie en dit gaat verder dan de primaire arbeidsvoorwaarden. Door het werkgeversmerk duidelijk te communiceren en jouw wervingscampagne hierop af te stemmen, kunnen kandidaten een betere afweging maken. Vervolgens moet er nagedacht worden over waar je toekomstige werknemers kunt bereiken. Bepaal dit met behulp van persona’s. Wil je meer weten en zie je een effectieve en weergaloze wervingscampagne wel zitten? Wij kunnen jou helpen met het opstellen van een sterke en slimme campagne!
Wij zijn altijd gedreven om het succes van onze klanten te optimaliseren. En dat doen we samen, meestal in een co-creatie traject en met veel energie. Met onze ervaring op het gebied van merken en onze expertise op het gebied van ‘people’ helpen wij jouw organisatie met een sterke wervingscampagne.