fbpx
Home Blogs Blijf in de race met een goede klantcase

Blijf in de race met een goede klantcase

28 oktober 2020

Natuurlijk ben je als bedrijf trots op je succesvolle projecten en wil je daarmee shinen. Een goede klantcase laat zien waar je krachten liggen en creëert vertrouwen in je kunnen. Maar waar moet een goede klantcase aan beantwoorden? Hoe breng je balans tussen niet te veel opscheppen, maar wel laten zien wat je kan? In deze blog laat ik stapsgewijs de do’s and don’ts zien van dit toch vaak lastige onderwerp.

1. Breng structuur aan

Het liefst in de vorm van een vaste blauwdruk die je voor al je cases hanteert. Zo realiseer je uniformiteit en ben je ervan verzekerd dat al je cases dezelfde belangrijke informatie bieden. Je zou kunnen denken aan de vorm van een formulier dat je voor elke case invult. Dit is ook handig als je hier met meerdere mensen aan werkt, want zo weet iedereen meteen wat er verwacht wordt. Trek die structuur ook door in de lay-out, met een vaste manier van je pagina indelen, bullets, alinea’s met veel witregels etc. Zo kan er ook gescand worden en verlies je geen potentiële klanten door wolligheid.

2. Hou de inleiding kort

Het is verleidelijk om alle ins & outs van je klant te noemen en daarmee een uitgebreide achtergrond te schetsen, maar hier zit de lezer vaak helemaal niet op te wachten. Die is geïnteresseerd in wat jíj voor hem kan betekenen en als hij meer background wil kan hij altijd de website van jouw klant verkennen. Noem wat concrete zaken en aantallen zoals de branche, de locatie en het aantal medewerkers. Als laatste is het interessant om toe te voegen waarom deze klant juist voor jouw bedrijf heeft gekozen. Dit kan een potentiële klant ook over de streep trekken.

3. Onderbouw je plan van aanpak

Na je korte en bondige inleiding kom je tot de kern van de zaak. Wat heb je onderzocht om het probleem op te lossen, waarom en hoe heb je dit onderzocht? Geef aan waarom jij vond, dat dit de beste oplossing was. Laat weten welke werkwijze je hierbij hanteerde (bijvoorbeeld de scrum-methode) en waarom. Staaf dit alles met concrete feiten. Licht ook toe welk resultaat de klant voor ogen had en beschrijf indien relevant de KPI’s.

Beschrijf de implementatie

Vervolgens geef je aan welke stappen je hebt doorlopen om de geadviseerde oplossing te realiseren. Beschrijf de technieken die je hebt ingezet (bij het ontwikkelen van een digitaal platform bijvoorbeeld welke tooling en welk CMS?) en welke uitdagingen je hierbij tegen het lijf liep. Niet alles loopt altijd op rolletjes en je verhaal wordt alleen maar sterker als ook de tegenslagen aan bod komen. Onrealistische verwachtingen draai je hierbij effectief de nek om.

It’s all about the numbers

Tenslotte beschrijf je het resultaat. Sommige opdrachten blijven jaren doorlopen, zoals het onderhoud van een website of het steeds uitbrengen van nieuwe middelen bij een huisstijl. Daarom is de termijn niet altijd relevant, dat het probleem is opgelost wel. Als er in het begin van de case KPI’s zijn gevraagd, kun je hier de resultaten noemen. Extra slim is het –indien mogelijk–  om visuele resultaten in te zetten. Een beeld zegt meer dan duizend woorden, dus heb je aantoonbaar bewijs van je fantastische dienstverlening, laat zien dat pareltje!

Last but not least

Als laatste is het een leuke toevoeging om een quote van de tevreden klant op te vragen met een foto erbij. Beelden trekken de aandacht en die van mensen helemaal. Om vertrouwen te genereren is ergens een gezicht bij zien en een persoonlijke uitspraak altijd een goed idee. Vindt jouw klant het lastig om iets steekhoudends over het project te vermelden, doe dan een aantal suggesties en vraag akkoord.

Meer conversies

Klantcases schrijven is niet het gemakkelijkste onderdeel van je website, maar het kan je meer conversies opleveren, dus het is zeker de moeite waard. Bij een groot aanbod in je branche is dit een prima middel voor potentiële klanten om opties te vergelijken en te zien waar jouw specifieke kwaliteiten liggen. Zorg daarbij ook voor de juiste tone of voice. Wil je hier meer over weten? Lees dan mijn blog: De juiste tone of voice bepalen voor jouw merk.

Hopelijk hebben bovenstaande tips je een duwtje in de goede richting gegeven. Heb je nog vragen? Neem contact met ons op!