20 januari 2025
Dennis Domen
Artificial intelligence (AI) transformeert de manier waarop bedrijven werken. Maar hoe navigeer je jezelf én je bedrijf door deze technologische revolutie? Het AI Adoptie model – een driedelige reis van individuele acceleratie naar volledige bedrijfsintegratie – kan hierbij helpen.
De eerste stap in AI adoptie is vaak individueel en experimenteel. Medewerkers beginnen met het verkennen van AI tools die hun dagelijkse werkzaamheden kunnen verbeteren. Dit gaat niet om een universele aanpak, maar om het vinden van tools die specifiek aansluiten bij ieders takenpakket.
Denk aan tools zoals:
Het doel is niet om zoveel mogelijk tools te gebruiken, maar om de juiste tools te vinden die je werk effectiever of efficiënter maken. Kijk eens kritisch naar je werkzaamheden: welke taken zijn repetitief? En welke zijn zeer datagedreven? Met de 24.822 AI tools die er momenteel zijn, is er waarschijnlijk een AI-tool die je daarmee kan helpen. Tip: kijk voor inspiratie eens op Theresanaiforthat.com
Zodra individuele medewerkers de meerwaarde van AI hebben ontdekt, verschuift de focus naar teamverband. Dit is de fase waar de echte magie begint: het bundelen van verschillende expertise om AI oplossingen te ontwikkelen. Think Yellow ondersteunt deze fase met een AI kernteam. Dit team verkent voortdurend nieuwe mogelijkheden en zorgt ervoor dat we ons blijven verdiepen in de ontwikkelingen op het gebied van AI.
Succesvolle team acceleratie vraagt om:
Binnen onze marketing agency werken collega’s op het gebied van strategie, content en creatie bijvoorbeeld samen aan pitches. Hierbij wordt AI als krachtig hulpmiddel ingezet tijdens het creatieve proces. Zo kunnen we met AI beelden aan onze klanten laten zien hoe het eindproduct eruit zou kunnen zien, of fotografen instrueren wat de look and feel van een shoot moet zijn.
De laatste fase is waar AI echt strategische waarde krijgt voor de hele organisatie. Hier worden AI-oplossingen geïntegreerd die impact maken op de bedrijfsprestaties. Een concreet voorbeeld is attributiemodellering. Samen met onze tooling partner Billy Grace gebruiken we AI om nieuwe inzichten te genereren, waardoor wij campagnes effectiever kunnen indelen. Hiermee kunnen wij complexe bedrijfsvraagstukken oplossen en marketingstrategieën verbeteren.
Dit hebben wij toegepast bij Superfietsen. Met de AI Powered attributietools van Billy Grace hebben we campagnes effectiever ingedeeld en hiermee een betere brandperformance geleverd. Lees hier meer over de klantcase van Superfietsen.
Niet elk bedrijf hoeft alle fasen te doorlopen. AI implementatie is niet lineair, maar dynamisch. Een lokale ondernemer kan bijvoorbeeld in de eerste fase al veel individuele werkprocessen verbeteren, maar geen behoefte hebben aan bedrijfsacceleratie. Het gaat om maatwerk en relevantie. Onderzoek dus vooral wat voor jouw bedrijf en doelen nuttig is.
De belangrijkste les? Wees nieuwsgierig, experimenteer, maar doe het gefaseerd en doordacht. AI is geen wondermiddel, maar een hulpmiddel dat je strategisch moet inzetten.
Onze AI-specialisten weten hoe zij AI in jouw bedrijfsactiviteiten kunnen implementeren om echte waarde toe te voegen voor jouw bedrijf en jouw klanten. Ontdek de mogelijkheden met onze gratis bedrijfsscan.
Heel veel plezier en succes met experimenteren met AI. Maak budget en ruimte vrij om te testen, dan zul je verrast worden door wat het je op kan leveren. Heb je een vraag voor onze AI experts of wil je even sparren over de kansen voor jouw organisatie? We denken graag met je mee.