16 april 2024
Wilco Balkenende
Google heeft een uitgebreide update aangekondigd, die momenteel wordt uitgerold. Google gaat content van lage kwaliteit strenger aanpakken en introduceert nieuw beleid rondom spam om manipulatieve praktijken te bestrijden.
Concreet: de update heeft impact op 3 onderdelen waar in huidige SEO tactieken regelmatig gebruik van wordt gemaakt.
Unhelpful content is content die puur is geschreven voor SEO-doeleinden, met als doel hoger te ranken in zoekmachines. Google gaat strenger controleren of content aansluit op de behoefte van de gebruiker. Dit gaat invloed hebben op AI-generated content, wanneer deze alleen maar geschreven is voor SEO-doeleinden en weinig creativiteit of authenticiteit bevatten of geen toegevoegde waarde bieden voor de bezoeker. Het gevolg is dat je pagina lager kan gaan ranken in zoekmachines, omdat de content niet goed aansluit op de gebruiker.
Parasite SEO is als websites met een hoge autoriteit hun website beschikbaar stellen om content van lage kwaliteit te laten plaatsen door websites met een lage autoriteit. Hierdoor lift de website van lagere autoriteit mee op de goede vindbaarheid van de betrouwbare website (met hogere autoriteit). Google gaat het strenger handhaven op niet relevante links. Denk hierbij aan pagina’s die weinig tot niets te maken hebben met jouw core-business. Dat is lastig te zeggen. In het verleden heeft Google al vele updates doorgevoerd waarbij deze tactieken een mindere impact zouden hebben. In de realiteit zien we echter nog steeds dat dit een effectieve manier is om op concurrerende zoektermen beter gevonden te worden.
Vervallen domeinen zijn domeinnamen die niet meer worden gebruikt door de vorige eigenaar en die verkocht worden aan een ander. Deze domeinnamen hebben vaak een hoge autoriteit. Deze domeinnamen worden veel gebruikt voor linkbuilding. En hebben dan niets meer met de vorige website te maken. Wat leidt tot verwarring en een negatieve gebruikerservaring. Met als gevolg dat Google dit soort domeinen niet wil en niet gaat laten zien aan gebruikers.
Dat ligt eraan of Google bepaalt of jouw content ‘helpful’ is of niet. Heb je grote hoeveelheden AI-generated content? Dan is het van belang dat je de toegevoegde waarde van deze content kan inzien. Is deze puur geschreven voor beïnvloeding van het algoritme dan kan Google jouw content een lagere waardering geven met als gevolg dat er dalingen plaatsvinden binnen zoekmachines.
Ervaar je toch een daling in verkeer en posities? Dat is uiteraard heel vervelend. Soms heb je net de mankracht of kennis niet in huis om het zelf op te lossen. Laat ons dan een analyse van je website uitvoeren en een plan opstellen met als doel de verloren posities te herstellen en het verkeer weer te laten toenemen. Neem gerust contact met ons op voor de mogelijkheden.