fbpx
Home Blogs Brand Safety: jouw bodyguard voor online merkveiligheid

Brand Safety: jouw bodyguard voor online merkveiligheid

23 augustus 2024

Foto van Bas

Bas van Rees

Brand Safety is essentieel voor elk merk dat online actief is. Het waarborgen van jouw merkveiligheid helpt niet alleen jouw reputatie te beschermen, maar zorgt er ook voor dat jouw merk wordt gecommuniceerd door gewenste organisaties, op een consistente manier en binnen gewenste contexten.

Wat is Digital Brand Safety?

Digital brand safety, of digitale merkveiligheid, verwijst naar strategieën en maatregelen die voorkomen dat jouw merkuitingen op ongewenste plekken online worden weergegeven. Denk aan uitingen verspreid door ongeautoriseerde organisaties, onjuist gecommuniceerde productinformatie door derden of de aanwezigheid van jouw merk binnen ongewenste contexten. Dit kan van toepassing zijn voor zowel B2C als B2B, bij dienstverlenende en productverkopende partijen.

Waarom is Brand Safety belangrijk?

Het beschermt je reputatie

Onjuiste beschrijvingen, oude productinformatie of de vertoning van jouw merknaam op verkeerde plekken. Zulke scenario’s kunnen ervoor zorgen dat jouw doelgroep een slechte ervaring heeft met jouw producten/dienst én merk. Het goed inregelen van Brand Safety beschermt de reputatie van jouw merk door deze situaties te vermijden.

Je merk blijft consistent

Een belangrijk aspect van Brand Safety is het handhaven van merkconsistentie. Dit houdt in dat jouw merkboodschap en visuele identiteit consistent blijven. Het vastzetten van productinformatie in platforms zoals Bol en Amazon zorgt ervoor dat jij controle hebt over jouw merkboodschap. Zo zijn je productteksten en afbeeldingen altijd in lijn met jouw actuele marketingcommunicatie.

Het verhoogt de effectiviteit van je campagnes

Adverteren ongeautoriseerde organisaties met jouw merknaam of maken organisaties gebruik van onjuiste productinformatie? Met de juiste toepassingen zorg je ervoor dat alleen geautoriseerde organisaties jouw merknaam kunnen gebruiken in hun advertenties. Hiernaast zorgt het vastzetten van productinformatie ervoor dat advertenties van ongeautoriseerde organisaties minder presteren én jouw merk consistent wordt uitgedragen. Win-win dus.

Een kort voorbeeld: marketingbureaus zitten in een competitieve markt. Wanneer je in de top 3 van Emerce staat, willen andere bureaus mogelijk gebruik maken van jouw merknaam in hun advertenties. Dat is iets wat je als top marketing agency natuurlijk niet wil. Met Brand Safety leg je hier beperkingen op en neem je het gebruik van jouw merknaam in advertenties zelf in handen.

Bescherm je merknaam tegen ongewenst gebruik met Brand Safety.

Wat kan je doen om jouw online merkveiligheid te waarborgen?

De online merkveiligheid van jouw merk kent twee onderdelen: Brand Safety en Brand Suitability. Waar Brand Safety zich voornamelijk richt op het vermijden van negatieve contexten voor jouw merk, richt Brand Suitability zich op het zoeken naar contexten die goed aansluiten bij jouw merk. Zo wil je bijvoorbeeld als verzekeraar van autoverzekeringen jouw advertenties niet vertonen op websites binnen de uitvaartsector, maar juist wel op tweedehandsauto websites.

Via advertenties kan je heel goed inspelen op zowel Brand Safety als Brand Suitability. Onze marketeers maken gebruik van exclusion-lijsten van onder andere YouTube-accounts, websites en apps. Met deze lijsten zorgen wij ervoor dat merken binnen gewenste contexten worden vertoond. Hierbij bepalen we op basis van het ideale klantprofiel welke kanalen en plaatsingen geschikt zijn voor jouw merk. Zo bereik je de juiste doelgroep en wordt jouw merk getoond in positieve contexten.

Verkoop je je producten via derden? Dan raden we je aan om duidelijke afspraken te maken met je relaties omtrent beeldgebruik en beschrijvende productinformatie. Door centraal via een platform beelden en productinformatie beschikbaar te stellen, zorg je ervoor dat jouw producten worden voorzien van up-to-date informatie. Hiernaast kan je als organisatie ook afstemmen dat restpartijen niet doorverkocht mogen worden. Op deze manier blijven jouw producten buiten de handen van ongeautoriseerde resellers die geen waarde hechten aan jouw online merkveiligheid.

Drie takeaways die je echt geregeld moet hebben:

  • Registreer je merk/handelsnaam bij Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP).

  • Maak goede afspraken met je partners.

  • Definieer met je (externe) marketeer binnen welke contexten jouw merk niet vertoond moet worden.

Foto van Bas

Wat kunnen we voor jou doen?

Brand Safety is een onmisbaar onderdeel van jouw digitale marketingstrategie. Met een solide Brand Safety-strategie zorg je ervoor dat jouw merk altijd consistent wordt gecommuniceerd over alle relevante platformen en wordt beschermd. Benieuwd hoe onze specialisten jou kunnen helpen met Brand Safety? Neem contact op.

Bas van Rees, Performance marketeer

Foto van Bas

Meer informatie?

We luisteren en vertellen graag. Laat je gegevens bij ons achter en wij nemen binnen één werkdag contact met je op!