Home Blogs Wat zijn de trends voor online marketing in 2020?

Wat zijn de trends voor online marketing in 2020?

10 februari 2020

Digitalisering, automatisering, economische crisis of juist niet… Welke trends er ook impact hebben, bij marketing blijft één ding altijd hetzelfde: de doelgroep staat centraal. Veranderingen in de gewoonten van deze doelgroep maken het noodzakelijk om de strategieën aan te passen.

Daarnaast bieden nieuwe technologieën zoals Big Data of kunstmatige intelligentie nieuwe mogelijkheden voor digitale marketing.

Dit zijn de vier belangrijkste Online marketingtrends voor 2020:

1.Voice Search

Functies zoals Google, Alexa en Siri zijn nuttig in digitale marketing. Voice assistants kunnen naar dingen zoeken, tekst hardop voorlezen en zelfs tekstberichten voor je dicteren, zodat je handsfree kunt werken. SEO-strategieën moeten worden aangepast op basis van dit soort zoekopdrachten.

De nieuwe Google-update BERT zorgt ervoor dat het algoritme van Google de context van een zoekvraag beter begrijpt. Websiteteksten schrijven waarin belangrijke kernwoorden voorkomen is hierdoor niet meer altijd voldoende. Belangrijker wordt de context van deze kernwoorden.

Over het algemeen vinden er nog geen transacties plaats door zoekopdrachten via apparaten zoals Google Home. Mensen gebruiken hun smart speakers op dit moment vooral voor andere functies zoals het afspelen van muziek of vragen over het weer of verkeer. Dit betekent niet dat ze geen mogelijkheden bieden voor marketing, integendeel! Het creëren van merkspecifieke content voor juist deze kanalen zal de trend zijn in het komende jaar en daarna.

2. Personalisatie

Ook in 2020 zet de trend van personalisatie door. De jaren waarin merken hun boodschap slechts aan de consument konden overbrengen vanaf hun eenrichtingsplatforms zoals televisie of radio zijn voorbij. Er is veel veranderd met de komst van social media. Het stelt de gebruiker in staat om rechtstreeks contact te hebben met het merk. Dit biedt inzichten in de wensen van de doelgroep. Maar de keerzijde hiervan is dat de gebruiker ook niet aarzelt om openbare verwijten te maken als het niet goed gaat.

Voorbeeld: KLM

Traditionele massacommunicatie heeft steeds minder impact door een overvloed aan (digitale) media. Om de communicatie tussen merk en gebruiker goed te laten verlopen, moet deze maximaal worden gepersonaliseerd.

Veel bedrijven gebruiken digitale advertenties om hun producten op de markt te brengen, maar dit heeft ook nadelen. Jij bent waarschijnlijk vast eens een online advertentie tegengekomen die vervelend was of totaal niet relevant. Online consumenten hebben de neiging om deze advertenties te negeren. Ze kunnen uiteindelijk een hekel krijgen aan het product en er alles aan doen om weg te blijven van het merk.

Deze trend genereert twee interessante veranderingen:

  • Berichtenkanalen die vroeger voorbehouden waren voor communicatie tussen individuen worden steeds belangrijker voor merken. Denk hierbij aan Messenger of WhatsApp voor bedrijven, wat steeds vaker wordt ingezet als contactmogelijkheid.
  • In navolging van deze trend worden steeds meer chatbots gebruikt en beter doorontwikkeld. Chatbots zijn een van de vele toepassingen van kunstmatige intelligentie en stellen bedrijven in staat om in real time gepersonaliseerde gesprekken te voeren met hun klanten. Het bespaart tijd: een chatbot is 24/7 beschikbaar. Door snel vragen te beantwoorden via de chatbot, kunnen klanten sneller beslissingen nemen.

Psstt.. Wil jij de digitale conditie van je website verbeteren? Wij helpen je graag

3. Video’s (of podcasts) in plaats van tekst

Wist je dat er elke dag meer dan 100 miljoen uur aan video’s bekeken wordt op Facebook? En dat YouTube meer dan een miljard actieve gebruikers heeft? Het belang van video blijft groeien en steeds meer merken gebruiken dit middel om te adverteren.

bron afbeelding: Musicoomph

Uit onderzoek blijkt dat 90% van de klanten is beïnvloed bij hun aankoopbeslissingen door het bekijken van video’s. Daarbij blijkt dat het bekijken van demovideo’s door online shoppers de kansen op het kopen van een product bijna verdubbeld. Ook is uit recentelijk onderzoek gebleken dat ongeveer 86% van de vrouwen sociale media raadpleegt voordat ze een product kiezen. Influencers kunnen hierbij, door hun vlogs, een grote rol spelen.

Alle grote platforms ondersteunen nu streaming video, wat suggereert dat live video als contentformaat zal blijven domineren in 2020. Dit type video helpt om vertrouwen en betrokkenheid te creëren bij de doelgroep.

Daarnaast is het opvallend dat krachtige media zoals Spotify grote investeringen doen in de podcastindustrie. Podcasts bieden het voordeel dat je ernaar kunt luisteren tijdens activiteiten waarbij je niet naar een scherm kunt kijken, zoals bij het rijden, wandelen of koken.

4. Gebruikers zijn op zoek naar ervaringen

Content marketing moet zich in 2020 richten op het bieden van interactie en nieuwe ervaringen. We willen graag verbonden zijn, ons betrokken voelen bij wat we doen, deel uitmaken van wat er gebeurt. Interactieve en meeslepende inhoud brengen dit binnen handbereik.

De uitdaging is om content te kunnen ontwikkelen en daarbij gebruik te maken van de mogelijkheden die kunstmatige intelligentie biedt. Zo zijn interactieve video’s, virtual reality en augmented reality al jaren aan de orde van de dag en ontwikkelen ze snel, hoewel de meeste merken nog steeds geen gebruik maken van hun mogelijkheden.

Inspelen op de Online marketingtrends 2020?

Kortom, de belangrijkste digitale marketingtrends in 2020 zijn het benutten van nieuwe technologieën, waarbij de strategie volledig gericht is op de gebruiker.

Wil je meer doen met online marketing? Je weet van de trends, maar hebt de juiste kennis niet in huis? Dan staan onze online marketingconsultants voor je klaar. Het liefst werken ze bij jou op kantoor. Dat geeft sneller resultaat en een gerichter online marketingadvies dat bij jou past!