fbpx
Home Blogs Waarom je NU moet handelen op de cookie consent mode

Waarom je NU moet handelen op de cookie consent mode

16 februari 2024

Foto van Dennis

Dennis Domen

Dit voorjaar treedt de Digital Markets Act in werking en staan de third-party cookies in Chrome voor een definitieve afschaffing. Daarmee wordt het van groot belang om de cookie instellingen van de online marketing tags op jouw website juist in te stellen met de Consent Mode V2.

Om je data te waarborgen dienen de stappen voor 1 maart doorgevoerd te zijn.

Wat als je het niet toepast?

  • Audience lijsten worden niet meer gevuld. Je kan geen gebruik meer maken van remarketing functies;
  • Data verlies waardoor prestaties dalen, doordat de algoritmes van advertising tools minder gevuld worden;
  • Conversies worden niet meer gemodelleerd in Analytics of Google Ads.

Voordelen bij toepassing

  • Je kan gebruik blijven maken van audiences en remarketing mogelijkheden bij toestemming van de gebruiker;
  • Conversies worden gemodelleerd op basis van AI, waardoor ook zonder toestemming de resultaten worden aangevuld;
  • De ROI van je campagnes is beter te monitoren, waardoor budget effectiever wordt ingezet.

Wat is Consent Mode V2?

Door het juist instellen van de consent mode leg je de kaders vast om toestemmingen te respecteren. Iedere tag op de website wordt gekoppeld aan de vastgelegde toestemming (consent) in de cookie. Met de komst van de Digital Markets Act komt de verantwoording te liggen bij de browsers (Google, Safari e.t.c.) zelf en wordt het daarmee onmogelijk om de juiste signalen en functionaliteiten te behouden om je advertenties goed te blijven draaien.

Met het instellen van de consent mode V2 geef je toestemming rechtstreeks door aan de browser zodat inzichten, doelgroepen en personalisaties gecommuniceerd kunnen blijven worden.

 

Waarom gebeurt dit nu? En wat adviseren wij?

Het belang van het juist vastleggen van consent komt door de strengere eisen voor de grotere tech bedrijven zoals Google, Meta of Apple. Om actief te blijven in de EER-landen moeten ze voldoen aan de Digital Markets Act, waarbij de browsers en omgevingen waarin gegevens worden verzameld vanaf nu actief als poortwachter dienen op te treden.

Zelf kan je eenvoudig zien of jouw website hier in ieder geval al (deels) klaar voor is:

  1. Maakt jouw website al gebruik van een cookiebar om het consent vast te leggen? Wanneer dit niet het geval is jouw website niet klaar voor Consent Mode V2.
  2. Is de cookiebar een gecertificeerd CMP? Als dit niet het geval is, dien je een nieuwe cookiebar te laten installeren. Wij adviseren hierbij gebruik te maken van Cookiebot.
  3. De laatste stap is het omzetten van de toestemmingsmodus bijbehorend bij de tags in Tag Manager. Deze stap is complexer en vereist kennis en kunde van Tag Manager.
Foto van Dennis

Hulp nodig met de Cookie Consent mode?

Kom je er niet uit of heb je vragen over de Consent Mode implementatie of risico’s wanneer je dit niet goed inregelt? Neem dan even contact op met mij of een collega van Think Yellow!

Dennis Domen, Head of performance marketing

Foto van Dennis

Meer informatie?

We luisteren en vertellen graag. Laat je gegevens bij ons achter en wij nemen binnen één werkdag contact met je op!