16 februari 2024
Dennis Domen
Dit voorjaar treedt de Digital Markets Act in werking en staan de third-party cookies in Chrome voor een definitieve afschaffing. Daarmee wordt het van groot belang om de cookie instellingen van de online marketing tags op jouw website juist in te stellen met de Consent Mode V2.
Om je data te waarborgen dienen de stappen voor 1 maart doorgevoerd te zijn.
Door het juist instellen van de consent mode leg je de kaders vast om toestemmingen te respecteren. Iedere tag op de website wordt gekoppeld aan de vastgelegde toestemming (consent) in de cookie. Met de komst van de Digital Markets Act komt de verantwoording te liggen bij de browsers (Google, Safari e.t.c.) zelf en wordt het daarmee onmogelijk om de juiste signalen en functionaliteiten te behouden om je advertenties goed te blijven draaien.
Met het instellen van de consent mode V2 geef je toestemming rechtstreeks door aan de browser zodat inzichten, doelgroepen en personalisaties gecommuniceerd kunnen blijven worden.
Het belang van het juist vastleggen van consent komt door de strengere eisen voor de grotere tech bedrijven zoals Google, Meta of Apple. Om actief te blijven in de EER-landen moeten ze voldoen aan de Digital Markets Act, waarbij de browsers en omgevingen waarin gegevens worden verzameld vanaf nu actief als poortwachter dienen op te treden.
Zelf kan je eenvoudig zien of jouw website hier in ieder geval al (deels) klaar voor is:
Kom je er niet uit of heb je vragen over de Consent Mode implementatie of risico’s wanneer je dit niet goed inregelt? Neem dan even contact op met mij of een collega van Think Yellow!