6 november 2017
Een nieuwsbrief versturen naar (potentiële) klanten is toch ouderwets? Het klinkt misschien ouderwets, maar de nieuwsbrief maakt een enorme comeback. Er zijn verschillende e-mailmarketing trends gesignaleerd, waaronder marketing automation, interactieve nieuwsbrieven met een hamburger menu of carrousel en gepersonaliseerde nieuwsbrieven waarbij de content volledig is afgestemd op de ontvanger. In het laatste geval is Albert Heijn een goed voorbeeld: op basis van je aankopen met je bonuskaart stuurt Albert Heijn wekelijks een e-mail met gepersonaliseerde aanbiedingen. E-mailmarketing is terug van weggeweest!
Nog even de voordelen van e-mailmarketing op een rijtje:
Maar wat is de gouden tip voor een succesvolle e-mailcampagne? Op internet zijn er veel tips te vinden over de beste dag voor het versturen van een nieuwsbrief tot de meest gebruiksvriendelijke template. Deze tips kunnen inderdaad voor een boost zorgen, maar het antwoord is eigenlijk: het uitvoeren van A/B-testen.
Ieder bedrijf is anders: een andere doelgroep, een ander doel, een andere branche en een andere manier van communiceren. Daarom moet je niet zomaar testresultaten van anderen klakkeloos overnemen, maar test het zelf. Door te testen kun jij erachter komen wat wél of juist niet werkt bij jouw ontvangers.
A/B-testen is een onderzoeksmethode voor het vergelijken van twee nieuwsbrieven om te ontdekken welke nieuwsbrief het meest wordt geopend of de meeste conversie oplevert. Bij een A/B-test worden je ontvangers in twee groepen verdeeld (50/50).
Door A/B-testen uit te voeren krijg jij beter inzicht in jouw (potentiële) klanten: hoe reageren of acteren zij op bepaalde onderdelen van jouw nieuwsbrief? Met deze waardevolle informatie kun jij een succesvolle nieuwsbrief versturen wat kan leiden tot een hogere openingsratio, meer verkeer naar je website en/of meer conversies.
Je kunt op verschillende onderdelen in een nieuwsbrief testen. Hieronder deel ik vier verschillende mogelijkheden voor A/B-testen.
Het toepassen van A/B-testen helpt je om jouw doelgroep beter te leren kennen. Ga aan de slag met bovenstaande testmogelijkheden en kijk wat het beste werkt voor jou en jouw doelgroep. Het kost meer inspanning, maar… het kan je ook meer conversie opleveren. Toch geen tijd (of zin) om A/B-testen uit te voeren? No worries, ik help je graag! Neem vrijblijvend contact op.