19 maart 2019
Dit jaar geen romantische etentjes, kaarsjes en liefdesbrieven op Valentijnsdag, maar een date met collega Annemijn! Samen bezochten we het event SocialToday in de Jaarbeurs en deden we een flinke dosis kennis en inspiratie op. Het programma stond boordevol interessante sprekers en onderwerpen op het gebied van content en social media. Een keuze maken tussen de verschillende onderdelen was lastig: vergelijk het met een restaurant waarbij je alles lekker vindt, maar toch moet kiezen. Uiteindelijk stippelden we een mooi programma uit, waarvan ik de bevindingen graag met je deel. Ik zet de negen belangrijkste tips op een rij!
Wist je dat een kwart van de mensen onder de 35 jaar zich bij een aankoop laat beïnvloeden door de interactie op de bijbehorende social pagina? Misschien herken je jezelf hier wel in. Stel, je gaat online op zoek naar een nieuwe wasmachine. Je vindt een mooie deal bij een webshop waar je nog nooit van gehoord hebt. Je checkt reviews en bekijkt ook even de social pagina. Heeft deze veel volgers, en volgen je vrienden de pagina ook? Grote kans dat dit je een vertrouwd gevoel geeft. Zo kan social media een belangrijke rol spelen in het beslisproces. Richt jij je op jongeren? Dan is social media nóg belangrijker. Jongeren tussen de 16 en 24 onderzoeken een merk namelijk vaak aan de hand van social media. Doe er je voordeel mee! 😉
Het lijkt makkelijk: kijken wat je concurrenten doen, oordelen wat werkt en dit meenemen in je eigen strategie. Maar daarmee ben je er niet, want het is juist belangrijk om jezelf te onderscheiden. Nico Fagiolo (Uber Eats EMEA) en David Austin (Iris Amsterdam) namen ons tijdens hun presentatie mee in de social strategie van Uber Eats – inderdaad, een dochteronderneming van taxiplatform Uber. Door onderzoek kwamen ze erachter dat hun concurrenten veel promotionele content plaatsten en dat hun kans bij redactionele content lag. Ze deelden ook tips voor het vormgeven van zo’n onderzoek:
Ook dit klinkt als een open deur, maar niets is minder waar. Probeer je bij alles wat je plaatst (of waarvan collega’s vragen of je ‘dit even wilt plaatsen’) af te vragen of het wel interessant en relevant genoeg is. Onderstaande gouden regels helpen je bij het beantwoorden van deze vraag. Kan je geen vraag met ‘ja’ beantwoorden? Plaats het bericht dan niet!
Ga eens na op welke momenten jij je socials checkt. Tijdens het schrijven van dit blog heb ik bijvoorbeeld al twee keer mijn telefoon gepakt. Zonder erbij na te denken klik ik even Instagram en Facebook aan en check ik of er nog nieuwe foto’s en stories zijn. Als ik straks thuis ben heb ik meer tijd. Als ik dan een interessant artikel tegenkom, is de kans groot dat ik de tijd neem om het te lezen. Grofweg kunnen we stellen dat je 70% van je tijd ‘even snel’ je telefoon pakt: je ziet content van bedrijven wel voorbijkomen (naamsbekendheid), maar de kans is klein dat je er wat langer bij stilstaat of actie onderneemt. Op dit moment werkt een pakkend beeld met één kernwoord (of korte zin) het beste. Zie je in één oogopslag wat de boodschap is?
Zo’n 20% van je tijd heb je wat meer aandacht voor je telefoon: op het toilet, als je naar de koffiemachine loopt of als je tussen twee opdrachten in even wilt afschakelen. Je neemt dan net even wat meer tijd om hetgeen je ziet ook daadwerkelijk in je op te nemen. De kans dat je doorklikt op een interessante post is nu ook groter. Speel eens slim in op die momenten door verschillende typen content te creëren en op andere tijdstippen te tonen.
Videoweergaven, kosten per uitgaande klik, resultaten per leeftijdscategorie, resultaten per geslacht, weergavefrequentie of de interactiefrequentie. Tegenwoordig is het scala aan statistieken zo groot dat ik me kan voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Laat je niet afleiden en wees kritisch: waarom zet jij een kanaal in en wat wil je hiermee bereiken? Breng alleen statistieken in kaart die bijdragen aan het behalen van je doel(en). Als ik een social campagne opzet om naamsbekendheid te genereren, dan breng ik geen conversies in kaart maar juist het bereik, de engagement (likes, klikken, deelacties, etc.) en CTR (klikken ten opzichte van bereik). Deze dragen namelijk bij aan de overgang naar de interessefase.
Online communicatiestrateeg Kim Swagemakers van Kimpact nam ons mee in de social customer journey. Een superinteressant onderwerp, gezien de customer journey centraal staat bij de ontwikkeling van een online strategie voor onze klanten. Eén van de adviezen is om je doelgroep je kanaal te laten bepalen, dus niet je content. Een eyeopener voor elke organisatie! Vanaf nu wil ik de argumenten “We hebben veel video’s, dus gaan aan de slag met YouTube” en “We hebben geen mooie foto’s, dus Instagram is niks voor ons” niet meer horen! 😉 Maar dan de volgende vraag: hoe weet je hoe jouw doelgroep eruitziet en welke kanalen zij gebruiken? Zijn het de jongens tussen de 18 en 22 jaar die van auto’s houden? De starters in de financiële sector? Of juist de actieve 40-plusser? Combineer data en buikgevoel en leg het vast in een buyer persona. Dit helpt je relevante content te creëren.
Een paar feiten over onze social kanalen:
Je stelt een vraag op social media, maar je krijgt slechts één reactie: van je collega. Herkenbaar? Het betrekken van je volgers valt niet mee. Niet elke organisatie is gezegend met een miljoenenpubliek, maar met slimme methoden kun je de betrokkenheid met je merk en het aantal volgers vergroten. Zo vond ik de keynote van het Britse The Guardian erg inspirerend. Social Platforms Editor Eleni Stefanou gaf ons een kijkje achter de schermen bij hun meest succesvolle social media format: Fake or for real. Via Instagram Stories gingen zij de interactie met kijkers aan door mensen te laten stemmen: is dit nieuws echt of nep? Zij creëerden hiervoor een vast moment en het aantal kijkers groeide explosief! Mensen vonden het echt leuk om op deze manier interactie met The Guardian aan te gaan.
Ook gaven zij een mooi voorbeeld om de reactie van volgers te verwerken in een timeline post of story. Ik zie kansen voor het promoten van blogs en referenties!
De vierde tip is eigenlijk een vraag. IGTV (Instagram TV) is een relatief nieuwe functie op Instagram waarin je video’s van 1 tot 60 minuten kan uploaden. De functie wordt nog niet veel gebruikt, maar daar kan binnenkort verandering in komen door een nieuwe functie in Instagram. Het is nu mogelijk om je IGTV-video te promoten door een preview van maximaal één minuut op je timeline te plaatsen. Instagram-expert Kirsten Jassies drukt ons echter op het hart om eerst volgers op te bouwen met een kwalitatieve fotofeed waarbij je gebruikmaakt van relevante hashtags. Heb je voldoende volgers? Pas dan is het interessant om te gaan experimenteren met stories, uitgelichte stories en IGTV.
Super als je een vlog wilt beginnen! Pelpina Trip is social videospecialist en gaf ons praktische tips voor het maken van professionele video’s met een mobiele telefoon. Die wil ik je niet onthouden. Ten eerste is het belangrijk om een mobiel te hebben waarmee je mooie foto’s en filmpjes kunt maken. Voor optimaal geluid koop je een microfoontje. Ook het licht is belangrijk. Met daglicht maak je de mooiste video’s. Let wel op dat je video niet overbelicht is of je in de zon kijkt. Het vervelende van filmen in de selfie-modus is dat je jezelf ziet. Veel mensen zijn geneigd om naar zichzelf te kijken, waardoor je ziet dat de ogen iets naar onder, links of rechts staan. Kun je het niet laten om jezelf te bewonderen, plak je scherm dan eens af met een post it.
Bedenk eens een format voor video’s en afbeeldingen dat je makkelijk kunt doorvoeren. Door een visueel herkenbaar format aan te houden en alleen te variëren met de tekst en fotografie, maak je jouw merkuitingen heel herkenbaar voor je doelgroep. Onderstaand voorbeeld kwam terug in de presentatie van Uber Eats.
Voor mij was SocialToday een interessante dag, waarbij ik veel inspiratie heb opgedaan. Ik hoop dat ik je met deze tips ook inspireer! Wil je een keer brainstormen? Of wil je wel aan de slag met content en social media, maar heb je er onvoldoende tijd voor? Ik vertel je graag meer over de mogelijkheden! Neem contact met ons op!