26 juni 2020
Think Yellowers weten dat er verschillende mogelijkheden zijn binnen het display netwerk van Google. Maar wat de voor en nadelen zijn van reguliere en smart campagnes is vaak niet duidelijk.
In dit artikel leg ik je uit:
Google display-advertenties zet je in om jouw doelgroep te bereiken.Bijvoorbeeld als ze hun favoriete websites browsen, een YouTube-video aan een vriend laten zien, hun Gmail-account checken of mobiele apparaten en apps gebruiken.
De display campagnes worden voornamelijk ingezet om:
Om je doelgroep zo goed mogelijk te bereiken, moet je op ieder device zichtbaar zijn. Wij adviseren (bijna) altijd om je display-advertenties in onderstaande formaten te (laten) maken. Dit zijn de meest gangbare afmetingen op websites, apps en platformen:
250 x 250 – Square
200 x 200 – Small Square
468 x 60 – Banner
728 x 90 – Leaderboard
300 x 250 – In lineRectangle
336 x 280 – Large Rectangle
120 x 600 – Skyscraper
160 x 600 – Wide Skyscraper
300 x 600 – Half-Page Ad
970 x 90 – Large Leaderboard
320 x 50 – Mobile Leaderboard
Met reguliere display-advertenties bedoelen we ‘handgemaakte’ display-advertenties. Deze advertenties worden vaak door een designer ontworpen en zijn altijd custom-made. Bij Think Yellow ontwikkelen we deze advertenties (bijna) altijd zelf met de tool Bannersnack. Zodra alles netjes binnen de huisstijl van het bedrijf of organisatie is opgemaakt, kan je ze als zip-bestand uploaden naar Google Ads.
Voorbeeld advertentie
Hieronder een voorbeeld van hoe zo’n reguliere display er bij Think Yellow uitziet:
Met smart display maakt Google haar display-advertenties toegankelijk voor het grote (en minder technische) publiek. Smart displaycampagnes maken het mogelijk om binnen no time een goed werkende displaycampagne te hebben draaien. Maar de échte kracht hiervan ligt bij het algoritme. Je vult namelijk zelf een aantal standaard onderdelen in, zoals: kopteksten, afbeeldingen en logo’s. Google gaat deze vervolgens zelf combineren en op zoek naar de varianten die voor jou de meeste klanten opleveren. Slimme displaycampagnes worden automatisch binnen enkele dagen geoptimaliseerd.
Het grote verschil met reguliere display-advertenties is dat Google hier een aantal taken van je overneemt. Zo worden targeting, bieden en het maken van advertenties minder arbeidsintensief gemaakt. De drie belangrijkste verschillen ten opzichte van reguliere display ads zijn:
1. Het bieden doet Google zelf met slimme displaycampagnes. Dit wordt gedaan op basis van een doel-CPA om ervoor te zorgen dat jij altijd de grootste kans op een conversie hebt.
2. Targeting wordt geoptimaliseerd terwijl je campagne loopt. Google optimaliseert constant door ‘machine learning’. De doelgroep begint erg breed en wordt op prestatiebasis geoptimaliseerd. Voordat dit helemaal perfect werkt, ben je dus wel even bezig, maar het gebeurt wel volledig automatisch.
3. De belangrijkste functie van slimme campagnes is het automatisch aanmaken van advertenties. Advertenties worden automatisch gegenereerd op basis van de bouwstenen die je aanbiedt. De advertenties passen zich aan naar alle formaten die hierboven benoemd staan en worden op ieder device weergegeven.
Voordelen
Nadelen
Om te laten zien hoe makkelijk het is om een slimme campagne op te zetten, heb ik hieronder het proces alvast voor je gevisualiseerd:
Stap 1 Selecteer de slimme display-campagne
Stap 2 Maak keuze uit locatie, taal en budget
Stap 3 Vul een aantal koppen + beschrijvingen in
Et voila, een aantal prima ogende display-advertenties
Als online marketeer kies ik eigenlijk altijd voor de reguliere display-optie. De reden hiervoor is dat ik het belangrijk vind om de display-advertentie zo ‘persoonlijk’ mogelijk te maken, en daar is tijd en aandacht voor nodig. Consistentie in de kwaliteit van je merkuitingen is belangrijk voor de herkenbaarheid en autoriteit die je wil uitstralen. Ook heb je met reguliere ads meer controle over welke advertenties getoond worden, waar deze gezien worden, hoe vaak deze getoond worden en op welke devices.
Dat ik zelf altijd kies voor reguliere advertenties, betekent niet dat ik de voordelen van Smart display niet zie. Smart display ads is een erg snelle en makkelijke manier om display-advertenties te laten zien aan jouw doelgroep. Je hebt zelf weinig controle, maar de vraag is of dat erg is. Niet iedereen heeft het budget of de tijd om aan advertenties te besteden.
Heb je vragen over display-advertenties: neem dan gerust contact met ons op.