fbpx
Home Blogs SEO in 2018: Dood of juist springlevend?

SEO in 2018: Dood of juist springlevend?

22 februari 2018

Foto van Dennis

Dennis Domen

Dat het belangrijk is om je website zoekmachinevriendelijk in te richten, is voor niemand natuurlijk een verrassing, want waarschijnlijk start ook jij je zoektocht in Google. Toch hoor je steeds vaker dat ondernemers twijfelen over zoekmachineoptimalisatie. Google en andere zoekmachines veranderen iedere dag. Het algoritme is inmiddels deels machine learning waardoor dagelijks honderden updates worden doorgevoerd. Vroeger bestond SEO voornamelijk uit black hat technieken, oftewel manipulatie van het algoritme. Nu ligt de nadruk vooral op het zo goed mogelijk bedienen van de websitebezoeker. Maar hoe kan jouw website hoge posities in Google verdienen in 2018 of hoe moet het juist niet?

Manipulatie is verleden tijd

In het begin van het Google-tijdperk was zoekmachine optimalisatie wellicht het meest simpele vak. Werkzaamheden bestonden uit het massaal creëren van niet relevante backlinks, plaatsen van onzichtbare tekst overspoeld met keywords (keyword stuffing) of het plaatsen van teksten met een lage kwaliteit. Kwantiteit was vrijwel altijd belangrijker dan kwaliteit. Gelukkig zijn deze methodes al voor een groot gedeelte verleden tijd door grote updates als Google Penguin (2012) en Google Panda (2011). Sterker nog, je loopt kans te worden bestraft met een zogenaamde penalty, wat inhoudt dat je website vrijwel verdwijnt uit de zoekresultaten.

SEO-technieken in 2018

Wanneer je de richtlijnen van Google de afgelopen jaren hebt gevolgd, dan zal je zien dat de gebruiker altijd al centraal heeft gestaan. Waar in het begin de technieken van Google wellicht niet toereikend waren, is er tegenwoordig steeds meer plek voor kwalitatieve websites. Zorgen voor korte laadtijden, AMP-pagina’s, een duidelijke websitestructuur en het opbouwen van autoriteit geven jouw website een voorsprong. Is dat dan alles hoor ik je al denken? Dat is het nog lang niet. Voor ieder type doelgroep gelden er andere belangrijke verbeterpunten. Wil je juist lokaal goed gevonden worden, maak dan gebruik van Google My Business pagina’s en structured data die alle informatie geeft omtrent jouw vestiging. Door nieuwe technieken veranderen de resultaten in Google (SERP’s) in een moordend tempo. Jouw website optimaliseren helpt Google aan die ene missie: “alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken”.  De verschuiving richting de toekomst is dus enorm. Maar welke ontwikkelingen kan je verwachten in 2018?

5 SEO trends die in 2018 domineren

1. Google Knowledge Graph

Google is al enkele jaren bezig om resultaten te specificeren aan de hand van featured en rich snippets. Deze komen terug uit website-informatie van een specifieke website. Door de Knowledge Graph begrijpt Google echter feiten over plaatsen, bedrijven en mensen en kan deze entiteiten ook verbinden. Google maar naar “Leeftijd Madonna” of “datum Pasen 2018”.

2. Voice search

In een eerder blog schreef Fabian over Voice Search en wat dit inhoudt voor SEO. In Amerika is er al een spectaculaire toename van slimme speakers. In Europa zijn er slimme apps die allerlei apparaten in huis activeren en koppelen en ook het gebruik van Siri en Google Voice neemt in een razend tempo toe. Al deze spraakgestuurde assistenten maken typen overbodig. Het is een kwestie van tijd voordat deze manier van zoeken net zo accuraat is als getypte zoekopdrachten.

3. Individualisering van zoekresultaten

Google maakt steeds meer gebruik van historische en persoonlijke data om de zoekresultaten te personaliseren. Dit in samenspraak met andere technologieën als slimme speakers, technologische verfijning en het toegenomen gebruikersgemak zal het in 2018 nog lastiger worden om te voorspellen hoe je website gaat ranken in Google.

4. SEO gaat verder dan Google en Bing

Wanneer het over zoekmachineoptimalisatie gaat, dan denk je natuurlijk gelijk aan Google en heel misschien ook nog Bing. In sommige landen neemt Amazon op het gebied van shopping al een groot gedeelte van de zoekmarkt over, evenals Alibaba of Trivago in het hotelsegment. Ga je uit eten dan gebruik je Yelp of Tripadvisor. Deze niche-zoekmachines nemen een steeds groter deel van de markt in en verkleinen de invloed van Google in 2018.

5. Hyperlokale zoekresutaten

In 2017 is een sterke toename te zien van lokale zoekopdrachten. De technologie gaat nu zo hard dat hyperlokale marketing steeds vaker mogelijk is. Je klanten targetten die in een kleine straal rondom je organisatie lopen. In 2018 zal lokale SEO dus nog meer gespecificeerd worden en op mobiele gebruikers gericht zijn en kunnen zelfs fysieke kenmerken bevatten met gebruik van VR en AR.  Denk hierbij aan zoektermen als “winkelcentrum in de buurt”.

Richt je op de eindgebruiker én Google

Doordat Google in een steeds sneller tempo verbetert, wordt het dus moeilijker om het algoritme te manipuleren. De duurzame SEO-strategie is niet meer focussen op één enkel keyword en het aanmaken van backlinks naar deze pagina. Hierdoor misleid je de zoekmachine van de werkelijke inhoud van je website. Werkt dat dan echt niet meer? Natuurlijk wel, maar wil je op lange termijn goed vindbaar blijven dan zal je Google én de eindgebruiker beter moeten bedienen.

Google groeit van enkel een zoekmachine naar een website die direct het antwoord geeft en dat heeft grote invloed. Daarom hebben de afgelopen jaren vergelijkingssites als Independer en Trivago ontzettend veel aan branding gedaan, waar ze vroeger volledig afhankelijk waren van bezoekers van zoekmachines als Google en Bing worden ze nu elkaars grootste concurrenten. Juist omdat Google de grootste concurrent wordt van deze platformen is deze afhankelijkheid een doodsteek op lange termijn.

Aan de hand van ontwikkelingen en trends in het komende jaar kunnen we in ieder geval de hoofdvraag beantwoorden. Is SEO dood of juist springlevend? Naar mijn mening is dit vak mooier en volwassener dan ooit door alle ontwikkelingen. Er liggen tal van uitdagingen en nieuwe kansen! Je bent als SEO-specialist onmisbaar voor succesvolle organisaties.