12 maart 2019
Klanten bevinden zich nooit op één plek. Ze bezoeken talloze websites, social media channels en zoekmachines. Welke paden ze precies bewandelen, dat leg je vast in de customer journey. Maar hoe kun je jouw online marketing hier nou handig op afstemmen? Met het vernieuwde Google Marketing Platform!
Met deze tool kun je alle Google-producten op elkaar afstemmen. Hij verzamelt vervolgens data over de routes die jouw klanten bewandelen wanneer ze informatie over producten of diensten verzamelen. Deze data helpt je om te bepalen welke kanalen je het beste kunt inzetten om je doelen te bereiken. Het grootste voordeel? Hiermee kun je je budget slimmer inzetten. Dat betekent: met minder geld méér leads genereren.
Het Google Marketing Platform kan ingezet worden door grote én kleine adverteerders. Zij hebben keuze uit verschillende producten. De kleine bedrijven kunnen Google-tools als AdWords, Data Studio, Optimize, Surveys en Tag Manager koppelen. De grote bedrijven maken gebruik van de hele 360suite.
1. Het nieuwe Google Marketing Platform vervangt de 360Suite en neemt hierin ook de functies van DoubleClick Search op onder de naam Search Ads 360. Het nieuwe platform maakt het makkelijker om verbanden te leggen tussen de verschillende tools van Google. Alle digitale campagnes met Google Tools kunnen zo gemanaged en gemeten worden binnen één platform.
2. Met het geavanceerde biedsysteem van Google Search Ads 360 kun je als adverteerder tegelijkertijd binnen verschillende zoekmachines (Bing, Google, Yahoo, Baidu), accounts en campagnes bieden. Hiermee versnel je dagelijkse handelingen.
3. De data in de interface van het Google Marketing Platform ‘Search Ads 360’ is real-time. Dit betekent dat je slimmer kunt bieden en dit proces kunt automatiseren met regels (als dit, dan dat). Zo kun je ook een strategie toepassen die biedingen zo aanpast dat je op positie één in de zoekmachine verschijnt met je advertentie. Vooral fijn: je speelt in op real-time veranderingen in de markt.
4. Creëer campagnes vanuit een ‘inventory feed”. Je campagne is dan direct gekoppeld aan informatie over je voorraden. Dit betekent dat er altijd actuele prijzen in je advertenties staan en ook alleen producten die je op voorraad hebt. Prijsveranderingen worden dus automatisch aangepast.
5. Vergroot je rapportagemogelijkheden met real-time dashboards, scheduled reporting, forecasting en de koppeling met Data Studio.
6. Krijg meer zicht op jouw doelgroep binnen verschillende zoekmachines heen.
7. Zet meerdere modellen tegen elkaar af waardoor je ze met elkaar kunt vergelijken en meer inzicht krijgt in je doelgroep. Ga dieper in op details en verzamel meer gegevens die je helpen bij toekomstige campagnes.
Met geavanceerde automatische biedingen (advanced automatic bidmanagement) kun je binnen verschillende zoekmachines adverteren. De zogenaamde ‘Floodlight tags’ met U-variabelen helpen je om goede biedstrategieën op te zetten en deze te optimaliseren voor meerdere accounts en zoekmachines. De data-inzichten die je vanuit de interface opdoet zijn real-time. Dit helpt je om campagnes enorm te verbeteren met slimme, geautomatiseerde biedingen (smart bidding). Hiermee kun je bijvoorbeeld een strategie toepassen die gebaseerd is op je locatie (een zogenoemde ‘position based strategy’). Dit kan handig zijn bij een branded campagne waarin je op de eerste plaats in de zoekresultaten probeert stuurt.
Floodlight is de naam van het systeem waarmee je conversies bij kunt houden met Search Ads 360. Dit systeem bestaat uit tags die de activiteit op je website bijhouden. Deze Floodlights zijn eenvoudig te implementeren via Google Tag Manager.
Wil je jouw online marketing slimmer inzetten? En kriebelt het om zelf aan de slag te gaan met het Google Marketing Platform? Of wil je (tijdelijk) hulp bij het slimmer inzetten en koppelen van jouw marketing tools? Ik vertel je natuurlijk graag over de mogelijkheden! Neem contact met me ons op!