4 januari 2018
Albert Heijn is met Allerhande een topvoorbeeld van goede content marketing. Hoe inspireer je jouw klanten met onderscheidende content? Vijf tips! Albert Heijn is met Allerhande één van de beste voorbeelden van goedwerkende content marketing. Al 60 jaar lang inspireren ze klanten met makkelijke en goede recepten en daarmee draagt Allerhande (nu natuurlijk ook online met onder meer handige kookvideo’s) positief bij aan het AH-imago. Toch vragen veel bedrijven in de zakelijke dienstverlening zich af waarmee en hoe zij zich kunnen onderscheiden met hun content. Daarom 5 tips over wat je moet doen voor goede content marketing.
‘Content marketing, at its essence, is really just a connection. It’s linking those who know something (subject matter experts) with those who want to know it.’ – sherpablog.marketingsherpa.com
Contentguru Joe Pulizzi was al twee jaar bezig met blogs en video’s en bijna gestopt. Pas op dat moment sloeg zijn boodschap aan en waren zijn lezers zover om de volgende stap te maken: contact zoeken met zijn bedrijf voor een mogelijke opdracht. Het is tegelijkertijd zijn belangrijkste les – en dus ook mijn eerste tip: je moet het over een langere periode volhouden en consistent en regelmatig publiceren.
Eindeloos publiceren op Facebook, duizenden volgers, maar vrijwel geen inzicht in wie dat precies zijn, die volgers. Dat is onverstandig. Je moet werken aan een betrouwbare database met onder meer e-mailadressen. Hoe meer je van je doelgroep weet, des te beter je ze kunt bedienen. Met als uiteindelijke doel een vorm van conversie! Van een like op je Facebook-pagina tot een offerteaanvraag.
Waar moet onze content over gaan? Dat is een vraag die we veel krijgen. Het is niet zinvol om je concullega’s te herhalen, je zult op zoek moeten gaan naar dat ‘stukje’ informatie waarmee jij je klanten en netwerk van dienst kan zijn op het juiste moment. En dat bestaat!
Stel, je hebt een klein accountantskantoor dat zich onder meer richt op startups. Algemene informatie voor starters en waar je op moet letten, vind je overal. Maar een startup zelf laten bloggen op je website over alle successen, problemen en uitdagingen kan wél het verschil maken. Zo gaan andere startups je actief volgen en je dus waarderen voor je content.
Vanzelfsprekend moet je content wel in verbinding staan met je kernboodschap – de centrale boodschap waaraan je al je content-inspanningen kan toetsen. Ter inspiratie een overzicht van bedrijven in ‘saaie’ bedrijfstakken die scoren met goede content: http://moz.com/blog/companies-in-boring-niches-creating-great-content.
Storytelling, is dat niet iets voor films? Nee, storytelling maakt vaak het verschil tussen saaie en boeiende content. Iedereen, dus ook al je lezers of kijkers van je content, is van kinds af aan opgevoed met verhalen.
‘A good story is one that captivates its readers from the beginning. Keeps them engaged throughout its duration and inspires them to complete an action afterward.’ www.inneractionmedia.com
Goede content vertelt een verhaal waardoor je boodschap beklijft, waarmee je boodschap aankomt en waarmee je je marketingkansen vergroot. Zo lees je op www.wholefoodsmarket.com het verhaal over hoe je als consument duurzaam, verantwoord en fijn kunt leven, in alle facetten. Dat is een onderwerp waar veel consumenten mee bezig zijn, en wat dus kan rekenen op veel aandacht. Wholefoodsmarket is een duurzame supermarktketen, vergelijkbaar met MARQT. Ten slotte nog even aandacht voor acteur Kevin Spacey, hij legt tijdens een contentmarketingcongres uit waarom verhalen het verschil maken:
Het zal niet altijd lukken, maar denk er over na of je bijdrage interessant genoeg is om te delen op socials. Dat kan in de vorm van een leuke infographic, een podcast, of natuurlijk simpelweg een goed stuk. O ja, het ligt voor de hand, maar denk goed na over je vindbaarheid (SEO). Gebruik je de juiste begrippen voor je doelgroep? Het slotwoord is geen tip, maar eigenlijk een overweging. Seth Godin (alweer een marketingguru, zie ook www.sethgodin.com) heeft geroepen dat contentmarketing de enige vorm is van marketing die ertoe doet. Ik geloof heilig in de toegevoegde waarde van contentmarketing voor een merk, maar ben ook nog altijd fan van een geslaagde kopregel in een advertentie die me aan het denken zet of aan het lachen maakt. Ik vermoed dat beide werelden naast elkaar bestaansrecht hebben. Of niet?