fbpx
Home Blogs Hoe e-mail­marketing automation werkt en wat het je oplevert

Hoe e-mail­marketing automation werkt en wat het je oplevert

15 juli 2019

E-mail oubollig? Zeker niet! E-mail speelt nog steeds een grote rol in marketingcampagnes en beïnvloedt nog altijd onze koopintentie. Sneakers die je uiteindelijk toch niet gekocht hebt deze maand, staan een paar weken later om jou te schreeuwen. Die webshop heeft namelijk uitgerekend jou uitgekozen om een superleuke korting naartoe te sturen via de mail. Dat kan toch geen toeval zijn? E-mailmarketing werkt, en helemaal als het afgestemd is op de (onbewuste) wensen van de klant.

Automation speelt hier een steeds grotere rol in. E-mails met een passende inhoud op het juiste moment naar de juiste persoon sturen is key voor diverse merken en hun (re-)marketingcampagnes. Ik hoor je denken: “Allemaal leuk en aardig, maar…. hoe en wanneer kan ik e-mailmarketing automation toepassen én wat kan het me opleveren?” Dat leg ik je graag uit.

Het juiste moment

Marketing automation wordt gebruikt om met potentiële klanten te laten converteren, oftewel (bijvoorbeeld) een product te laten kopen. Dit wordt gedaan door op het juiste moment in de customer journey van een buyer persona de juiste online marketingtools in te zetten. Let wel op, want een marketing automation is relatief duur, doordat je diverse tools moet aanschaffen en inrichten. Wél is het de investering waard, want op de lange termijn bespaar je er kosten en tijd mee. Zo maak je tijd vrij om de customer journey te optimaliseren en je te focussen op nieuwe prospecten.

Eén van de belangrijkste marketing automation tools is e-mail. In de nationale e-mail benchmark 2019 staat e-mailmarketing voor het 6e jaar op nummer één in de top drie van de belangrijkste online kanalen. Bedrijven geven aan dat e-mailmarketing, naast SEO en SEA, ontzettend belangrijk is voor de online marketing. Het is dus wel duidelijk. Zoals mijn collega Isabeau ook al aangaf: E-mailmarketing is terug van weggeweest!

E-mail automation: hoe en wanneer?

Het automatiseren van e-mail kan in het begin lastig zijn. Je weet niet waar je moet beginnen. Maar uiteindelijk levert het je veel moois op. Een handige tool die je hierbij kan helpen is Pardot by Salesforce. Ik maak hier dagelijks gebruik van. Pardot is heel overzichtelijk en eenvoudig in het gebruik. Je verstuurt je e-mails hiermee automatisch met de functies van Engagement Studio’s.

De volgende acties zijn belangrijk wanneer ik in Pardot een geautomatiseerd e-mailproces creëer:

1. Dynamische lijsten aanmaken. Vanuit Salesforce importeer je klantgegevens eenvoudig naar dynamische lijsten. Als klanten online een bepaalde handeling uitvoeren, dan krijgen ze op die lijst een melding achter hun naam. Denk bij zo’n handeling bijvoorbeeld aan het opvragen van een informatiebrochure. Hierdoor komt iemand als leads op een bepaalde (dynamische) lijst terecht. Dit soort leads kun je vervolgens gebruiken in jouw customized Engagement Studios.

2. Engagement Studio aanmaken. Een engagement studio is een flowchart die jouw lead automatisch doorloopt. Hij of zij ontvangt doordat ze deze flowchart doorlopen op specifieke (door jou uitgekozen) momenten e-mails. Een voorbeeld hiervan: wanneer een lead aan een bepaalde engagement studio wordt toegevoegd ontvangt diegene een eerste e-mail. In deze mail staat content die relevant zijn voor die lead gezien de handeling die hij/zij heeft verricht. Heeft je lead deze e-mail geopend binnen 5 werkdagen? Ja: dan ontvangt hij of zij een vervolgmail. Nee: dan ontvangt hij of zij een nieuwe mail. Hierdoor ontvangen potentiële klanten informatie die uiterst relevant is. Waarbij jij zelf kunt bepalen wanneer je de mail wilt versturen:

  • 5 dagen na het aanvragen van de informatiebrochure
  • 12 uur na het openen van voorgaande mail
  • Alleen wanneer ze in de e-mail op een link geklikt hebben
  • Wanneer ze voorgaande mail niet hebben geopend.

3. Kanalen inrichten. Het inrichten van je kanalen is uiterst belangrijk. Alleen zo kan je namelijk ondervinden of de lead interesse heeft in jouw content of zelfs klant is geworden. Belangrijk hierbij is:

  • Gebruik UTM-links in je e-mails
  • Richt je Google Analytics zo in dat de UTM-links herkend worden
  • Richt overzichtelijke rapportages in
  • Check geregeld de resultaten
  • Optimaliseer waar nodig.

Wat kan e-mail automation opleveren?

Met e-mail automation stuur je relevante informatie naar je (potentiële) leads op door jou gekozen momenten. Daarnaast zorgt het automatiseren van deze processen ervoor dat je tijd overhoudt voor andere marketingacties & optimalisaties. Ook geeft het je meer inzicht in de klantwensen en customer journeys en deze info kan je gebruiken. E-mail automation kan je volledig inrichten op basis van de behoeften van je leads en de boodschap die je uit wilt dragen. Uiteraard zijn er meerdere manieren en tools om dit te doen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact met ons op.