4 januari 2018
Intranet is op sterven na dood. Hoog tijd voor het gebruik van social media. Maak jij je collega’s verantwoordelijk voor de interne communicatie?
Tien jaar geleden had iedere organisatie nog een intranet, een digitale nieuwsbrief en misschien zelfs een personeelsblad. In 2015 wordt dat intranet genegeerd, zijn we moe van alle nieuwsbrieven en kunnen alleen bijzondere personeelsbladen nog iets toevoegen. Helaas gaan veel bedrijven ‘gewoon’ op dezelfde manier door. Wakker worden! De socialrevolutie betekent dat centraal gestuurde communicatie geen toekomst meer heeft. Iedereen is contentmaker, en is gewend aan de wetten van social media. Dat geldt dus ook op de werkvloer. Maak daar gebruik van, en interne communicatie gaat eindelijk bruisen!
KPMG heeft het personeelsblad en intranet eruit gegooid en alle kaarten gezet op Tibbr (klik voor een introductiefilmpje), een uitgebreid social samenwerkingsplatform voor bedrijven. Je deelt er je eigen profiel, projecten en interesses. En je hebt natuurlijk je eigen wall of timeline. Hier volg je de mensen die je ‘liket’, hier discussieer je over hot topics en deel je artikelen of rapporten van waarde. Dat kunnen directe collega’s zijn, maar ook mensen uit de organisatie die je nog nooit hebt gezien. Kortom: allemaal bekende Facebook- en LinkedIn-toepassingen die ook passen bij een bedrijf als KPMG.
Het KPMG-voorbeeld illustreert dat puur centraal gestuurde interne communicatie geen toekomst meer heeft (althans niet bij KPMG). Iedereen kan publiceren, iedere professional heeft waardevolle informatie over zijn vakgebied of specialiteit, iedere medewerker heeft een oordeel over bedrijfsonderwerpen. Waarom zou je daar nog de volledige regie over willen voeren? Wat is er leuker en inspirerender dan collega’s die direct met elkaar in discussie gaan of elkaar verder helpen met tips of waardevolle informatie. De wetten van de wisdom of crowds zijn natuurlijk ook van toepassing op jouw organisatie.
Alle verandering is moeilijk, maar communicatieafdelingen staan wel heel erg op de rem. Waarom? Het loslaten van de regie is het hoofdprobleem. Maar die regie is een illusie; vrijwel alle informatie komt toch op de straat te liggen. Onlangs was werkelijk iedereen bij ABN AMRO woedend vanwege nóg een loonsverhoging voor de top. De interne bedrijfsblog van de hoogste baas stond vol woedende comments van collega’s. Toen ook in de buitenwereld veel ophef ontstond, werd de loonsverhoging teruggedraaid. Het voorbeeld is voor mij het bewijs dat een open interne communicatie-uitwisseling juist veel toegevoegde waarde biedt. Als men bij de bank beter had geluisterd en snel had gehandeld (geen loonsverhoging), was mogelijk de ophef zelfs voorkomen.
Mijn advies: durf social te gaan met je interne communicatie. Experimenteer eens met Yammer! Kost niks en binnen een uurtje ben je up and running. Het resultaat: veel meer collega’s doen mee met de interne communicatie dan ooit tevoren. Vrijwel iedereen weet dankzij andere socials hoe dergelijke platformen werken; die lessen zijn al elders geleerd. Wat er nog centraal moet gebeuren? Natuurlijk moet je als interne communicatiespecialist meten, stimuleren en bijsturen. Bovendien: onderscheidende content blijft waardevol. Een goede video kan niet iedereen maken, een lang interview met de bestuursvoorzitter ook niet. Maar veel informatie zit echt bij de professionals zelf – laat die daar lekker zelf over communiceren!