1 april 2019
Dennis Paauw
De Nederlandse e-commercebranche is continu in beweging. Het gevoel heerst dat bijna alle toetreders ook meteen afhakers zijn en dat als je nu nog geen webshop hebt, je de boot hebt gemist. Daarnaast gonst het van de berichten dat nieuwe webshops het vaak niet halen en na een jaar alweer stoppen. Dit is grotendeels te verklaren door het feit dat het opzetten van een eenvoudige webshop gemakkelijk en relatief goedkoop is. Zo’n 94% van de bij de KvK geregistreerde webshops is als eenmanszaak ingeschreven, de marge is laag en weegt op zo’n kleine schaal in vele gevallen niet op tegen de te maken kosten en effort in het bijhouden van een e-commerce oplossing.
De vraag en omzet op het gebied van e-commerce blijven echter groeien. De kansen zijn er vooral als je je als onderdernemer concentreert op een specifiek segment van de markt. Zelfs als je denkt dat de spelers al zijn bepaald in dat segment. Wie had er vóór 2010 bijvoorbeeld gedacht dat Coolblue zo groot zou worden als het nu is?
Om succesvol te zijn moet je dus groot zijn? Daar lijkt het wel op, de ‘Go big or go home’ gedachte!
“Shoot bullets before cannon balls.” Jim Collins
Deze stelling wordt in het boek van Jim Collins (auteur van het boek ‘Good to Great’) vooral gebruikt in de context van leiderschap, maar deze techniek is ook heel toepasbaar voor het oplossen van andere problemen of grote stappen richting impactvolle (digitale) transformatie.
Maar hoe ga je hier mee om als je niet direct dat grote budget beschikbaar wilt of kunt maken voor je e-commerce idee?
Kogels zijn relatief goedkoop, makkelijk te maken en eenvoudig te richten op hun doel. De impact is mogelijk niet direct dusdanig groot dat je er echt iets mee bereikt, maar je kunt in ieder geval bepalen of je koers de juiste is tegen lage(re) kosten en een beperkt risico. Zo zou een eenvoudige shop met mogelijk een beperkt deel van je aanbod gericht op een specifiek segment een mooi uitgangspunt kunnen zijn. Uiteraard staat de gehele customer journey van je klant daarin wel centraal, zodat je kunt bepalen hoe mensen in contact gaan komen met jouw proefballon. Gerichte online marketing, het bepalen van de juiste KPI’s en een plan voor de periode waarin wij (als bedrijf dat je bijstaat in dit proces) gaan meten zijn dan belangrijk om te kunnen bepalen of de kogel dichtbij het doel komt.
Met deze tactiek voorkom je niet dat je alsnog een kanonskogel moet afvuren, maar weet je door vooraf goede doelen te stellen en te blijven evalueren na het afvuren van een kogel of die kanonskogel überhaupt nodig is, en zo ja, hoe effectief deze zal blijken. Dat afvuren van die kanonskogel wil je uiteindelijk niet doen met een blinddoek om. Mocht blijken dat de eenvoudige shop zijn doel simpelweg niet bereikt, dan heb je je verlies/risico in ieder geval geminimaliseerd. Dit lijkt me als ondernemer altijd beter dan om het niet eens te proberen.
Het verschil tussen een proef ‘kogel’ of een volledige e-commerce oplossing (de kanonskogel) is groot. Een eenvoudige webshop zou al kunnen beginnen bij € 8.000 waarbij de afstemming en strategie belangrijker is dan de techniek achter de shop en er gekozen kan worden voor relatief eenvoudige omgevingen gebaseerd op WordPress en WooCommerce.
Daarnaast zijn we als Craft CMS developers ook bekend met Craft Commerce dat al een eerste stap naar een maatpak is waarin je specifieke wensen met betrekking tot fullfilment of voorraadbeheer al een stuk beter lopen en waarbij je rekening moet houden met een investering vanaf € 12.000. Het voordeel van dit systeem is dat het zich goed laat lenen voor die ‘kogel’ en sterk genoeg is om uiteindelijk door te bouwen naar een e-commerce platform (de kanonskogel).
Voor een goed ingerichte Magento webshop, het meest gebruikte e-commerce systeem van grotere shops, variëren de prijzen afhankelijk van je aanbod en de koppelingen met je andere systemen tussen de € 75.000 tot bedragen boven de € 250.000.
Uiteindelijk gaat het om een goed idee. Je producten of diensten, de potentie van het segment dat je wilt gaan bedienen en de partner waarmee je deze stappen neemt zijn allesbepalend. Wij denken graag mee over de juiste strategie, methodiek en techniek en kunnen uiteraard de techniek leveren die nodig is om het verschil te gaan maken!
Vragen? Neem contact op of laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op!