28 augustus 2017
Sinds kort is Google Optimize voor iedereen beschikbaar. De gratis variant van Google Optimize is de ideale software om A/B testing op in te richten. In deze blog beschrijf ik de voor- en nadelen van Google Optimize ten opzichte van andere conversie optimalisatie programma’s.
Voorheen was Google Optimize onderdeel van Google 360 Suite wat nog een betaald account was. Google heeft de tool Google Optimize nu gratis gemaakt om zo iedereen gebruik te laten maken van deze mogelijkheid. Bij Online Marketeers hebben we een testcase gedraaid met zowel Google Optimize als Visual Website Optimizer (VWO). Daarin hebben we verschillende experimenten getest om te zien welke tool het beste werkt. Deze conversie optimalisatie tools testen dus 2 varianten waarover het verkeer wordt verdeeld om te zien welke variant meer conversies heeft opgeleverd. Je zou dus kunnen stellen dat we bij Online Marketeers ook een A/B test hebben gedaan tussen deze 2 tools. We zijn tot de conclusie gekomen om verder te werken met Google Optimize.
Waarom heeft Online Marketeers gekozen voor Google Optimize en niet voor Visual Website Optimizer voor het optimaliseren van conversies voor onze klanten? Hieronder de belangrijkste 4 voordelen van Google Optimize:
Het grootste voordeel van Google Optimize is de koppeling met Google Analytics. Hierdoor kun je resultaten en data van experimenten direct terugzien in Google Analytics. Bij het aanmaken van een account moet je direct een koppeling maken met Google Analytics. Daarnaast kun je in Optimize direct je doelen uit Google Analytics importeren zodat je kunt zien welke variant het hoogste conversiepercentage behaald. Bij Visual Website Optimizer is het instellen van doelen of events een stuk omslachtiger in Google Analytics. Daarnaast worden ook de filters uit Google Analytics direct toegepast op de resultaten in Optimize. Hierdoor hoef je bijvoorbeeld je eigen IP-adres niet opnieuw uit te sluiten omdat deze filters worden overgenomen uit Analytics.
Eerder gaf mijn collega Cherelle in haar blog over nieuwsbriefstatistieken al wat voorbeelden van A/B testen. Het is heel eenvoudig om een experiment aan te maken binnen Google Optimize. Zo kun je zelf de indeling bepalen hoeveel % van het verkeer je naar de variant wilt sturen en hoeveel % naar de originele pagina. Ook kun je kiezen welk apparaat type je wilt laten meedoen aan het experiment. Zo kun je dus bijvoorbeeld een experiment alleen op mobiel targeten of op desktop.
Het maken van een variant pagina is gemakkelijk aan te maken omdat Google Optimize de originele webpagina weergeeft die je direct kunt aanpassen. Bestaande elementen kun je door middel van ‘drag en drop’ verplaatsen. Een button of tekst een andere kleur geven is ook binnen 2 drukken op de knop geregeld.
Google Optimize heeft binnen Google Tag Manager al een eigen Tag waardoor je dit zeer eenvoudig kunt implementeren binnen Google Tag Manager. Dit is overigens bij Visual Website Optimizer ook vrij eenvoudig te doen via een aangepaste HTML. Om een experiment te starten doorloop je onderstaande 5 stappen.
Een groot voordeel van Google Optimize is dat het nu voor iedereen gratis beschikbaar is. Voor de meeste andere tools met vergelijkbare functionaliteiten betaal je vaak een maandbedrag zoals bijvoorbeeld Visual Website Optimizer. Google Optimize 360 is de betaalde variant van Optimize. Hieronder leg ik de verschillen uit tussen deze 2 varianten van Optimize.
De gratis versie van Google Optimize heeft een paar beperkingen ten opzichte van de betaalde Optimize 360 versie. In de eerste plaats kun je maar 3 testen naast elkaar draaien, bij andere tools en Optimize 360 zijn dit er meer. Het aantal doelen dat je kunt koppelen voor de analyse is ook beperkt tot drie doelen/conversies. Verdere data kun je uiteraard wel gewoon binnen Google Analytics terugvinden. De betaalde variant geeft dus meer mogelijkheden maar dit is vaak enkel relevant voor zeer grote bedrijven. De gratis variant is een prima programma om mee te starten met A/B testing.
Om gebruik te kunnen maken van Google Optimize moet je gebruik maken van Universal Analytics. Daarna is het een kwestie van het goed instellen van de tag binnen Google Tag Manager. Wanneer de tag is geïmplementeerd kan het opmaken van de experimenten beginnen. Een uitgebreide uitleg staat op de site van Google Optimize.
De conversiespecialisten van Online Marketeers zijn dagelijks bezig met het optimaliseren van het conversiepercentage voor verschillende klanten. Wil je hulp bij het opzetten van een A/B-test en het implementeren van Google Optimize? Neem dan nu contact op met een van onze conversiespecialisten.