23 mei 2019
Bij opdrachtgevers (en zelfs collega’s) ervaar ik dat zij vaak tegen dezelfde vraag aanlopen: “Hoe maken we onze blogs waardevol voor lezers, wat maakt een blog nou écht goed?”. Ik besloot mijn blog aan die vraag te wijden en jou als lezer te helpen bij het schrijven van je eigen blogs. Het resultaat: 7 slimme hacks voor betere blogs!
Een goed onderwerp sluit naadloos aan bij de behoefte van jouw doelgroep. Wat die behoefte is kun je onderzoeken:
Je zult al snel merken dat je de doelgroep beter leert kennen en vooral leert waar ze naar zoeken, wat ze willen weten en met welke service of dienst jij daarin kunt voorzien. Bepaal zo het beste onderwerp voor je blog. Bonustip: het meest kwalitatieve onderzoek dat je kunt doen is echt in gesprek gaan met je doelgroep. Stel een panel samen of los het digitaal/telefonisch op, maar zorg dat je ze écht leert kennen en hun taal leert spreken. Relevantie is koning!
Leg de focus op wat jouw lezers graag te weten willen komen, niet op wat jij wil vertellen. Het onderwerp van je blog kan voor meerdere doelgroepen interessant zijn. In dat geval is het raadzaam om per doelgroep een variant op je blog te schrijven, of zelfs per fase in de customer journey. Informatie die normaal onderaan in je blog staat, kan veel belangrijker zijn in een andere fase. Soms heeft een andere fase zelfs behoefte aan een ander blog template (zie check 2). Dit heeft te maken met je customer journeys en buyer persona’s.
Weet je nog niet zo goed voor wie je schrijft of hoe je dit aanpakt? Lees dan de eerste check hierboven nog eens en pak de blog van collega Marleen erbij, over het maken van buyer persona’s.
De ene blog is de andere niet. In stijl en opbouw, maar ook het doel. Soms bied je lezers een handige checklist, terwijl je een andere keer stap-voor-stap uitlegt hoe iets werkt. De volgende vier blogstijlen en -doelstellingen bieden je hopelijk handvatten om jouw blog in een ideale vorm te gieten. Uiteraard zijn er meer dan vier templates mogelijk, maar met onderstaande varianten heb je een divers en sterk begin:
De samengestelde blog
Soms heb je te weinig tijd om goede, eigen content te creëren. Dan kun je lezers een blog aanbieden waarbij je kwalitatieve ‘tweedehands’ content samenbrengt. Een voorbeeld: Jouw bedrijf is bezig met voeding en gezondheid. Je hebt geen eigen app, maar wil wel graag over deze onderwerpen adviseren en je kennis delen. Wat je dan kunt doen is een lijst samenstellen van de apps die jij aanbeveelt. Zet ze op een rijtje, geef een korte toelichting per app en geef daarna de (download)link naar de betreffende app. “Ben ik dan wel waardevol voor mijn publiek, met ‘geleende’ content?” hoor ik je denken. Nou, zeker! Jouw publiek krijgt namelijk een selectie van alle informatie die ze nodig hebben van diverse bronnen in één handig overzicht gepresenteerd, inclusief jouw toelichting, bronvermelding/link en ‘beste keuze’. Dit scheelt ze veel tijd en moeite.
De ‘how-to’ blog
Je hebt ze zelf vast ook weleens geraadpleegd of gezien: blogs die stap-voor-stap uitleggen hoe je iets moet doen. Of het nu gaat om het verpotten van een plantje of het bereiden van de lekkerste gin-tonic. Online zoeken we heel wat af naar hoe we dingen sneller, beter of überhaupt kunnen doen. Wil je zo’n blog schrijven? Dan is het belangrijk dat je lezers stap-voor-stap meeneemt in het proces. Ondersteun je blog (sowieso, ongeacht welk type je kiest) met visuele content zoals: video, foto, gif’s of illustraties. Dit maakt het voor de lezer eenvoudiger om je stappenplan te volgen.
Blogs die inhaken op het nieuws (newsjacking)
Als er belangrijk nieuws te melden is in jouw business, dan loont het om in te haken op de hype. Het gaat hierbij om meeliften op bestaand, veelbesproken nieuws van het moment, en dus niet om het zelf creëren van nieuws.Dit doe je niet door eerst een uitgebreid blog te schrijven, dit te laten bezinken en vervolgens drie dagen later publiceren — want dan is de hype waarschijnlijk al over. Hoe doe je dit wel? Bedenk een slimme, maar vooral logische, inhaker vanuit jouw merk or branche. Begin met een snel en kort ‘nieuwsblog’, schrijf ondertussen een langer blog met meer context en verwijs hiernaar vanuit het korte nieuwsblog of vul het origineel telkens aan met updates. Belangrijk aan een nieuwsblog, meer dan bij de andere varianten, is de actualiteit. Voeg gerust updates toe aan het bestaande blog, en vermeld duidelijk datum en tijd bij de updates die je plaatst. Zo weten lezers dat ze, bij het lezen van jouw blog, op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen!
Lijst-gebaseerde blog
Een populaire blogvorm. Je ziet ze overal, in lange en korte variaties. De inhoud kan van alles zijn, zoals deze blog met zeven checks of een overzicht met de meest populaire woonplanten van het jaar 2019. Het voordeel is dat ze goed te volgen en scanbaar zijn. Wil je dit type blog gebruiken? Let bij het schrijven dan goed op dat je een logische lijst maakt. Zet onderwerpen bijvoorbeeld op volgorde van prioriteit, populariteit, chronologische of alfabetische volgorde.
Blogs die inhaken op het nieuws (newsjacking)
Als er belangrijk nieuws te melden is in jouw business, dan loont het om in te haken op de hype. Het gaat hierbij om meeliften op bestaand, veelbesproken nieuws van het moment, en dus niet om het zelf creëren van nieuws.Dit doe je niet door eerst een uitgebreid blog te schrijven, dit te laten bezinken en vervolgens drie dagen later publiceren — want dan is de hype waarschijnlijk al over. Hoe doe je dit wel? Bedenk een slimme, maar vooral logische, inhaker vanuit jouw merk or branche. Begin met een snel en kort ‘nieuwsblog’, schrijf ondertussen een langer blog met meer context en verwijs hiernaar vanuit het korte nieuwsblog of vul het origineel telkens aan met updates. Belangrijk aan een nieuwsblog, meer dan bij de andere varianten, is de actualiteit. Voeg gerust updates toe aan het bestaande blog, en vermeld duidelijk datum en tijd bij de updates die je plaatst. Zo weten lezers dat ze, bij het lezen van jouw blog, op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen!
Lijst-gebaseerde blog
Een populaire blogvorm. Je ziet ze overal, in lange en korte variaties. De inhoud kan van alles zijn, zoals deze blog met zeven checks of een overzicht met de meest populaire woonplanten van het jaar 2019. Het voordeel is dat ze goed te volgen en scanbaar zijn. Wil je dit type blog gebruiken? Let bij het schrijven dan goed op dat je een logische lijst maakt. Zet onderwerpen bijvoorbeeld op volgorde van prioriteit, populariteit, chronologische of alfabetische volgorde.
Door al je content relevant te maken zorg je ervoor dat lezers niet afhaken. Link waar nodig door naar andere content. Naar je eigen social channels bijvoorbeeld, of externe websites. Als je mensen maar helpt aan wat ze zoeken. Wellicht zijn er verwante onderwerpen die je niet in je blog wilt of kunt opnemen, omdat deze dan te lang of te breed van stof wordt. Je kunt hier wel naar verwijzen, zodat je daar meer verkeer genereert. Of overweeg om hierover een separaat blog te schrijven. Als je dat doet, laat deze blogs dan naar elkaar verwijzen.
Het uiterlijk van je blog is ook belangrijk. Een strakke website die goed is ingericht, op alle apparaten optimaal werkt en alleen maar relevante content bevat, bereikt namelijk eerder zijn doel. Wat wil je dat mensen na het lezen van je blog doen? Dat ze je blog delen? Dat ze gerelateerde content bekijken? Zich aanmelden voor je nieuwsbrief? Of naar je event komen? Denk hier goed over na en leg de focus op de juiste plekken!
Wat houdt jouw doelgroep ‘s nachts wakker? Beloof in de titel van je blog dat lezers het antwoord vinden op een prangende vraag. Iets waarnaar ze naarstig zoeken — en kom die belofte ook na! Houd het wel duidelijk en specifiek, en ga liever voor een niche, niet voor een breed publiek. Dan kun je namelijk veel gerichter je publiek targeten en ben je ook meteen hartstikke relevant voor je publiek.
Wacht even, de laatste tip gaat over de titel? Ja, want na het schrijven van je blog is het juiste moment aangebroken om over je titel na te denken; niet vooraf! Hieronder vijf tips om een goede titel voor je blog te schrijven.
Belofte maakt schuld. Dat geldt zeker voor je blog. Als jouw titel iets belooft, dan moet de lezer dat ook terugvinden. Belooft jouw titel dat de lezer drie tips krijgt over het kiezen van een hypotheek? Dan moeten het ook drie sterke tips zijn. Voeg geen ‘tip’ toe die naar een sales-pagina leidt. Dat is misleidend en doet weinig voor je geloofwaardigheid.
Kies een template. Eerder in dit blog las je al dat er verschillende soorten blogtemplates zijn. Nu geef ik je alvast de tip om te kiezen voor een ‘lijst-template’ of een ‘how-to-blog’. Zie derde check.
Empathie helpt. Als je titel empathisch is, dan voelt de lezer zich begrepen. En dat is nu nét het extraatje dat je extra klikken oplevert! Een voorbeeld. De titel: ‘3 tips voor een betere nachtrust’ omschrijft een probleem, maar is niet heel empathisch. Bedenk hoe iemand met een slechte nachtrust zich voelt en wat diegene wil. Een titel als “3 tips om beter te slapen en overdag energiek te zijn” gaat in op de emotie en behoefte van de lezer, niet op de intentie van de schrijver.
Geef niet teveel prijs in de titel. Verleid, zonder alles direct weg te geven. Een voorbeeld: “Hoe jouw kind toch groentes eet, dankzij honing”, in deze titel lees je het antwoord al, waardoor lezers het al snel teveel moeite vinden om je hele blog te lezen. “Hoe je kind groentes eet, met een gezond middeltje dat je al in huis hebt!”. Hierin geef je aan dat je een oplossing hebt, maar je verleidt juist om verder te klikken, zonder het antwoord al direct te geven.
Herschrijf je titel een aantal keren. Maak meerdere variaties en speel met woorden. Kort en bondig is goed, bijwoorden en loze aanvullingen mag je weglaten. Maak hem zoveel mogelijk positief. Een voorbeeld: Niet: “3 fijne tips om ‘s nachts veel beter te slapen en ook snel van je ellendige vermoeidheid af te komen.” Wel: “3 tips om ‘s nachts beter te slapen en overdag weer energiek te zijn.” Idealiter begint je titel (afhankelijk van het template) met een variant als “Hoe…” of “x tips/checks/manieren/etc. om…”. Blijf wel bij je eigen schrijfstijl, zodat de blogs eenduidig, persoonlijk en herkenbaar blijven.
Experimenteer met verschillende onderwerpen, vormen en kijk wat het doet. Let ook op je algehele strategie, zorg dat deze logisch is en sterk ingericht is. Deel je jouw blogs bijvoorbeeld wel op het meest ideale moment en op het juiste (social) channel? Werkt je website optimaal?
Houd moed! Er worden per dag ontzettend veel nieuwe blogs gepubliceerd. Lukt het met de eerste, tweede of derde blog niet om bezoekers of andere interactie te genereren? De beste bloggers hebben vaak een lange weg afgelegd om te leren wat wel en niet werkt voor hun doelgroep en/of markt. Veel succes met het schrijven van je volgende blog!
Het is zo zonde als je titel en onderwerp spot-on zijn en je vervolgens je lezers vermoeit en wegjaagt met een oersaai intro. Daarom deze tips voor een beter intro:
Wat houdt jouw doelgroep ‘s nachts wakker? Beloof in de titel van je blog dat lezers het antwoord vinden op een prangende vraag. Iets waarnaar ze naarstig zoeken — en kom die belofte ook na! Houd het wel duidelijk en specifiek, en ga liever voor een niche, niet voor een breed publiek. Dan kun je namelijk veel gerichter je publiek targeten en ben je ook meteen hartstikke relevant voor je publiek.
Wacht even, de laatste tip gaat over de titel? Ja, want na het schrijven van je blog is het juiste moment aangebroken om over je titel na te denken; niet vooraf! Hieronder vijf tips om een goede titel voor je blog te schrijven.
Belofte maakt schuld. Dat geldt zeker voor je blog. Als jouw titel iets belooft, dan moet de lezer dat ook terugvinden. Belooft jouw titel dat de lezer drie tips krijgt over het kiezen van een hypotheek? Dan moeten het ook drie sterke tips zijn. Voeg geen ‘tip’ toe die naar een sales-pagina leidt. Dat is misleidend en doet weinig voor je geloofwaardigheid.
Kies een template. Eerder in dit blog las je al dat er verschillende soorten blogtemplates zijn. Nu geef ik je alvast de tip om te kiezen voor een ‘lijst-template’ of een ‘how-to-blog’. Zie derde check.
Empathie helpt. Als je titel empathisch is, dan voelt de lezer zich begrepen. En dat is nu nét het extraatje dat je extra klikken oplevert! Een voorbeeld. De titel: ‘3 tips voor een betere nachtrust’ omschrijft een probleem, maar is niet heel empathisch. Bedenk hoe iemand met een slechte nachtrust zich voelt en wat diegene wil. Een titel als “3 tips om beter te slapen en overdag energiek te zijn” gaat in op de emotie en behoefte van de lezer, niet op de intentie van de schrijver.
Geef niet teveel prijs in de titel. Verleid, zonder alles direct weg te geven. Een voorbeeld: “Hoe jouw kind toch groentes eet, dankzij honing”, in deze titel lees je het antwoord al, waardoor lezers het al snel teveel moeite vinden om je hele blog te lezen. “Hoe je kind groentes eet, met een gezond middeltje dat je al in huis hebt!”. Hierin geef je aan dat je een oplossing hebt, maar je verleidt juist om verder te klikken, zonder het antwoord al direct te geven.
Herschrijf je titel een aantal keren. Maak meerdere variaties en speel met woorden. Kort en bondig is goed, bijwoorden en loze aanvullingen mag je weglaten. Maak hem zoveel mogelijk positief. Een voorbeeld: Niet: “3 fijne tips om ‘s nachts veel beter te slapen en ook snel van je ellendige vermoeidheid af te komen.” Wel: “3 tips om ‘s nachts beter te slapen en overdag weer energiek te zijn.” Idealiter begint je titel (afhankelijk van het template) met een variant als “Hoe…” of “x tips/checks/manieren/etc. om…”. Blijf wel bij je eigen schrijfstijl, zodat de blogs eenduidig, persoonlijk en herkenbaar blijven.
Experimenteer met verschillende onderwerpen, vormen en kijk wat het doet. Let ook op je algehele strategie, zorg dat deze logisch is en sterk ingericht is. Deel je jouw blogs bijvoorbeeld wel op het meest ideale moment en op het juiste (social) channel? Werkt je website optimaal?
Houd moed! Er worden per dag ontzettend veel nieuwe blogs gepubliceerd. Lukt het met de eerste, tweede of derde blog niet om bezoekers of andere interactie te genereren? De beste bloggers hebben vaak een lange weg afgelegd om te leren wat wel en niet werkt voor hun doelgroep en/of markt. Veel succes met het schrijven van je volgende blog!