26 augustus 2025
Tamara Baeke
Vanaf 1 oktober 2025 veranderen de spelregels voor social advertising. Meta (Facebook en Instagram) gaat strenger controleren op advertenties die politieke of maatschappelijke onderwerpen raken. Denk aan thema’s als klimaat, inclusiviteit of volksgezondheid. Dit is het gevolg van nieuwe Europese wetgeving, waaronder de Digital Services Act (DSA). Lopende én toekomstige campagnes kunnen geraakt worden, zelfs als jouw boodschap niet expliciet politiek bedoeld is.
Meta scherpt de definitie van ‘maatschappelijke inhoud’ aan. Campagnes over deze onderwerpen worden sneller beperkt in bereik, afgekeurd of onderworpen aan extra controles. Denk aan campagnes over:
Ook brandingcampagnes van commerciële merken die een maatschappelijk thema raken, komen dus sneller onder het vergrootglas te liggen.
Eerlijk? We weten nog niet precies hoe streng Meta dit gaat handhaven. Wat we wél weten: de ruimte voor nuance wordt kleiner. En daarmee ook jouw ruimte om maatschappelijke kwesties onder de aandacht te brengen met social advertising. Daarom is het nú tijd om vooruit te denken:
Meta is de eerste grote speler die reageert op de DSA, maar waarschijnlijk niet de laatste. Ook andere social platforms zullen hun beleid moeten aanscherpen. Denk aan TikTok, Pinterest en X. Bij Think Yellow werken we dagelijks met deze platformen. Onze social specialisten volgen de updates, testen alternatieven en schakelen direct wanneer regels veranderen. Houd onze blogpagina in de gaten voor nieuwe updates!
Wil je impact maken met een campagne die thema’s raakt als duurzaamheid, inclusiviteit of beleid? Start dan al in de conceptfase met het afwegen van je boodschap, tone of voice en kanaalkeuze.
Naast Meta passen ook Microsoft Advertising en Google, hun regels aan om te voldoen aan de nieuwe Europese wetgeving. De veranderingen in een notendop:
Vanaf september 2025 vraagt Microsoft alle adverteerders om vooraf aan te geven of hun campagne politieke thema’s raakt. Als dat het geval is, kan je campagne niet doorgaan tenzij je de politieke inhoud verwijdert. Microsoft voert deze veranderingen in om te voldoen aan EU-regulatie 2024/900, die zich richt op meer transparantie en verantwoordelijke targeting van politieke advertenties.
Ook Google past de regels aan. Vanaf september 2025 worden advertenties van politieke partijen of kandidaten niet meer toegestaan, tenzij de campagne een puur commercieel karakter heeft. Advertenties die invloed willen uitoefenen op verkiezingen of wetgeving, zowel op EU- als nationaal niveau, worden door het platform beperkt. Wat wel blijft toegestaan, zijn advertenties van officiële overheden die verkiezingsinformatie verstrekken, zolang ze niet gericht zijn op het beïnvloeden van de uitkomst van verkiezingen of wetgeving.
Wij werken dagelijks met merken die maatschappelijke thema’s raken: van inclusieve employer branding tot campagnes over gezondheid of duurzaamheid. We volgen de ontwikkelingen rondom de Digital Services Act (DSA) op de voet, screenen nieuwe campagnes op mogelijke risico’s en adviseren over creatieve alternatieven wanneer dat nodig is.
We denken graag met je mee over de impact van deze update op jouw campagnes. Je kunt ons altijd bellen!