fbpx
Home Blogs 360° communiceren voor een sterke merkidentiteit

360° communiceren voor een sterke merkidentiteit

5 juni 2018

Vrijwel al onze klanten hebben inmiddels tal van platforms waarop ze hun content verspreiden, een merkidentiteit opbouwen en zo hun (potentiële) doelgroep bereiken. Nog een pluspunt: content wordt echt ingezet om klanten verder te helpen middels sterke, klantgerichte verhalen. Inderdaad, het zijn gouden tijden voor de contentmakers. Maar wat ik helaas wel constateer, is dat veel content elkaar niet versterkt en soms niet eens hetzelfde merkverhaal vertelt. De samenhang ontbreekt waardoor je kansen mist voor je merk.

De crossmediale communicatie die Think Yellow voor het Havenbedrijf Rotterdam realiseerde: Port of Rotterdam case

Content is eindelijk king, maar nu moet je ervoor zorgen dat de hofhouding eromheen ook allemaal op dezelfde manier content creëert mét dezelfde uitstraling. Misschien heb je de term al eerder gehoord (of te vaak, dat kan ook), maar ik geloof in de kracht van de 360-communicatie. Definitie? Er zijn veel zelfbenoemde goeroes met prachtige definities van de terminologie. En allemaal zeggen ze, gelukkig, min of meer hetzelfde.

Samengevat komt het, volgens mij, hierop neer: 360-gradencommunicatie zorgt ervoor dat je in al je kanalen werkt met dezelfde merkbelofte, dezelfde merktoon en natuurlijke in dezelfde merkstijl. Natuurlijk vertel je een ander verhaal op je YouTube-kanaal als in je jaarverslag, maar het moet wel duidelijk zijn dat je luistert of kijkt naar hetzelfde merk. Het draait om dus om de juiste uitstraling.

Het branded jaarverslag dat we maakten voor ING

Dus je gebruikt de kanalen die je hebt vanuit een centrale merkgedachte. Vervolgens kun je hierdoor ook veel beter profiteren van de verschillende kanalen. Want dat ene bericht op je site kan eenvoudig worden vertaald naar een bericht op je Instagram. Immers, alles wordt gemaakt vanuit een en dezelfde merkgedachte. Synergie!

Vanzelfsprekend praat ik vaak met klanten over de kracht van 360-communicatie. Hoe werkt dit precies en hoe organiseer je dit, zijn daarbij veelgehoorde vragen. Regie is daarbij misschien wel het toverwoord. Vanzelfsprekend moet je daarbij eerst de customer journey goed in kaart brengen om vandaaruit de juiste kanalen- en boodschappenmix aan te bieden. Dus wie is je doelgroep, wat is je publiek en wat is hun consumptiegedrag op het gebied van media.

Door alle aangesloten contentmakers te laten zien via welke middelen en op welk moment ze met klanten kunnen communiceren, ontstaat er intern meer en meer het besef dat iedereen met hetzelfde doel bezig is – en dat de klant juist dankzij de 360-communcatie pas echt verder wordt geholpen. Immers, de klant (of je publiek, of je doelgroep) begrijpt en herkent de taal, de inhoud en de emotie. Alles is erop gericht die klant verder te helpen met al die verschillende stukjes content tijdens de klantreis. De klant blij, het merk weer een stukje meer beter gewaardeerd.

Voor steeds meer klanten richten we complete toolboxen in, digitale gereedschapskisten waarmee je eenvoudiger en sterkere merkcontent maakt die ‘in sync’ is met al je merkuitgangspunten. Dan kan het gaan om eenvoudig ‘template’ voor al je fotografie waarmee elke foto een merkuiting wordt tot een uitgebreide redactiewijzer voor al je content.

Een ander voorbeeld. Linda! Het magazine is al jaren een hit van formaat. Mooi blad, top gemaakt. Maar Linda is inmiddels uitgegroeid tot een platform waarop van alles gebeurt. Linda.tvLindanieuws, een Twitter en Instagram-accounts en nog veel meer. En waar je ook komt; altijd is er die ruimte voor veel en hoogwaardig beeld, overal vind je dezelfde toon en overal heb je dus dat ijversterke Linda-gevoel. Vanzelfsprekend is mijn verdieping in Linda zuiver beroepsmatig!

Eigenlijk is het geen hogere wiskunde waar we met 360-gradencommunicatie mee bezig zijn. Maar wat valt op? Het gaat te vaak mis. Misschien moeten we wennen aan al die platformen en de onderlinge afstemming. Misschien onderschatten we wel het feit dat elk merk nu ook echt een uitgever is geworden. Maar voor elk merk dat nu zover is gekomen, is er geen weg meer terug. Kies voor 360 en maak die volgende stap. Het kost moeite, het kost tijd, maar het is wel de enige manier om je content echt tot king te maken.

De crossmediale communicatie die Think Yellow voor Delftse Poort in Rotterdam realiseerde: Delftse Poort case

Zin om eens verder te praten over 360-kansen voor jouw merk? Ik kom graag een keer langs!

Nog 3 tips

  • Maak content die bruikbaar is voor meerdere kanalen
  • Maak een contentkalender → wat maak (en publiceer) je wanneer
  • Bewaak de samenhang

Meer weten?

Neem contact op met ons op of bel naar: 088 – 76 24 010

.