4 januari 2018
‘It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is the most adaptable to change.’ Zonder aanpassingsvermogen is de online marketingspecialist snel geen specialist meer. 2016 is nog maar net begonnen, of Google’s kunstmatig intelligente deeplink-programma verslaat ‘s werelds beste GO-speler en voice controlled smart watches zijn mainstream geworden. Wat betekent dit voor de waarop wij online zoeken en gevonden worden (SEO)?
In 2016 staat de gebruiker van een website centraler dan ooit. Een goede ranking in zoekmachines bereik je door méér dan een klik naar jouw webpagina: mensen moeten blijven hangen en vinden wat ze zoeken. Het is dus belangrijker wat er na de klik gebeurt dan voorheen. Waarom?
Google en andere zoekmachines werken hard aan kwaliteit. Dat lukt ze alleen als ze hun bezoekers websites aanbieden die van hoge kwaliteit zijn en zo goed mogelijk overeenkomen met waar de gebruiker naar op zoek is. Een hoge gebruiksvriendelijkheid van websites uit zich bijvoorbeeld in een heldere, eenvoudige website-structuur, een goede hoeveelheid unieke content die alle vragen van de bezoeker beantwoordt én aantrekkelijke visuals. Dit resulteert dan weer in positieve ratings, reviews en backlinks. En dat is waar zoekmachines (en ja, vooral Google natuurlijk) steeds meer waarde aan toekennen!
Een andere reden waarom de gebruiker dit jaar extra aandacht verdient is dat er, naast getypte zoekopdrachten, steeds meer stemgestuurde zoekopdrachten gegeven worden. Zowel Microsoft, Google als Apple werken hard aan de ontwikkeling van hun eigen voice search systemen, en stem aangestuurde assistenten Cortana, Google Now en Siri. Niet alleen op mobiele telefoons, maar ook op smart watches en naar verwachting over niet al te lange tijd ook in ons interieur en dagelijkse gebruiksvoorwerpen.
De volgende infographic werd eerder door Google gepubliceerd en laat zien wie voice search vooral gebruiken en waarvoor (binnen de VS). Opvallend: 31% van de tieners in de VS geeft aan voice search te gebruiken als hulp bij huiswerkopdrachten. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 55% van de tieners en 41% van de volwassenen in de VS meer dan één keer per dag gebruikmaakt van Voice Search.
Hoe onderscheiden deze voice zoekopdrachten zich dan van getypte opdrachten en hoe moeten we er rekening mee houden in SEO?
Hoe kun je jouw website voice search proof maken?
Een voorbeeld: waar je voorheen zou zoeken op ‘Fietsenmaker Den Haag’ zoek je met voice search veel sneller op ‘Waar in de buurt kan ik goedkoop mijn band laten plakken?’. Het gevolg is dat zoekopdrachten veel langer en specifieker worden. En dat informatie over je locatie, beoordelingen en bijvoorbeeld diensten, levertijden, prijzen en werkwijzen steeds belangrijker wordt.
Nog een leuk voorbeeld: bij Domino’s Pizza is het al mogelijk om via voice search een pizza te bestellen.
Tip: voeg een Q&A-dienst aan je website toe, waar gebruikers van je website vragen kunnen stellen, en waar je later het antwoord kan toevoegen. Zo verzamel je veelgestelde vragen die echt leven bij jouw doelgroep, en zorg je dat ze direct verwerkt kunnen worden in de content van je website.
Zoekmachines zetten komend jaar ook meer in op semantische codes (ook wel structured data genoemd). Google gebruikt hiervoor bijvoorbeeld de Knowledge Graph: een systeem dat geïntroduceerd werd in 2012 en waarmee zij steeds beter de meest voorkomende zoektermen van gebruikers in kaart brengen. Ze proberen hiermee zo goed mogelijk de betekenis van woorden te achterhalen en aan elkaar te linken. Zodat gerelateerde woorden (zoals ‘boom’ en ‘bladeren’) aan elkaar gekoppeld worden. En zodat complexe combinaties, associaties en superlatieven in kaart gebracht kunnen worden. Steeds vaker worden verschillende diensten automatisch aan elkaar gekoppeld vanuit zoekmachines. En verbonden aan bijvoorbeeld verkoopprocessen. Denk aan diensten die betrekking hebben op de gezondheid van mensen of suggesties voor bepaalde voeding en sportactiviteiten. Zo proberen zoekmachines steeds specifiekere, relevante zoekresultaten te tonen.
Wat betekent dit voor de SEO van je website? Je kunt alleen in deze opmars meedoen als de semantische structuur van je website op orde is. Hoe doe je dat? Door een semantische mark-up aan je website te koppelen. In feite is dit extra informatie die aan de html-tags van je website toegevoegd wordt. Vrijwel elke omschrijvende informatie (bedrijfsnamen, adressen, auteursnamen, reviews) kan in de semantische code toegevoegd worden.
Hieronder een voorbeeld van sematische markup op de website van de Online Marketeers:
Onderstaand voorbeeld laat zien hoe Google steeds beter leert associëren met behulp van semantische mark-up:
Zelfs na het beantwoorden van de tweede (indirecte) vraag ‘Wie is zijn vrouw?’ kan Google correct antwoord geven op de derde vraag: ‘Wie is zijn vice president?’.
Nog even back to basics
Tip: test of je website mobielvriendelijk is via deze tool voor Google Developers.
Voor meer informatie over SEO, check onze website.