23 oktober 2017
Bram van Druten
Je hebt tijdelijk versterking van een online marketing professional nodig. Maar je staat voor het dilemma: bij jou op kantoor of extern. Huur je een bureau in dat op afstand jouw online marketing beheert? Of ga je iemand aannemen, omdat je graag wilt dat iemand bij jou in de organisatie actief is? Of ga je voor een tussenweg met een interim online marketeer?
Je hebt tijdelijk versterking van een online marketing professional nodig. Huur je dan een bureau in dat op afstand jouw online marketing beheert, maar waar je slechts op een aantal momenten contact mee hebt? Of ga je iemand aannemen, omdat je graag wilt dat iemand bij jou in de organisatie actief is?
Aan beide oplossingen zitten de nodige haken en ogen. Maar waarom zou je niet voor de gulden middenweg kiezen?! Op basis van onze eigen ervaringen bij verschillende opdrachtgevers delen wij in dit artikel de 10 belangrijkste redenen waarom wij adviseren om te kiezen voor interim online marketeers.
Iedereen kent het wel. Je staart al uren naar je eigen werk en wordt op den duur blind voor je eigen fouten. Maar bij het werk van anderen verbeter je de kleinste details. Een frisse blik op je (online) marketingstrategie zorgt vaak voor nieuwe en onafhankelijke inzichten. Zelf zit je vaak al te diep in de ‘tunnel’, wat het lastig maakt om blanco naar je eigen marketingstrategie en activiteiten te kijken. Daarnaast is het vaak moeilijk om operationele en strategische vaardigheden in één persoon te verenigen.
“Think Yellow beheert naar alle tevredenheid al onze online kanalen en diverse labels. Van strategie tot uitvoering, Think Yellow doet het!” – ArxGroep
Een freelance online marketeer (ZZP’er) of iemand van een bureau neemt kennis en ervaring van andere bedrijven mee. Zie het als een bepakte rugzak die deze persoon met zich meedraagt. Als je voor een bureau kiest, dan profiteer je ook van de kruisbestuiving tussen online marketeers onderling. Daarnaast gaan de online marketingontwikkelingen zo razendsnel. Denk aan wijzigingen die Google doorvoert in het algoritme die impact hebben op jouw organische vindbaarheid of aan de nieuwe Adwords interface. Wist je dat Facebook dagelijks 150 software updates doorvoert? Dat kun je nooit allemaal in je eentje bijbenen.
Veel bedrijven zijn bezig met de digitale transformatie. Alleen is het vaak lastig om routines te doorbreken. Kreten als ‘We doen het altijd al zo’ of ‘Zo werken wij nou eenmaal’ vliegen je dan regelmatig om je oren. Vaak is er een externe blik nodig om ‘outside the box’ denken te stimuleren in je organisatie. Je zou de inzet van interim professionals kunnen zien als een strategie om je bedrijfsdoelen te behalen, je creëert een nieuwe inzichten in je bedrijf.
Heb je direct extra capaciteit nodig? Interim online marketeers kunnen vrijwel meteen starten. Als je iemand wilt aannemen en geen concessies wilt doen aan je selectiebeleid ben je al snel een paar maanden verder. Daarnaast is flexibiliteit ‘key’ om succesvol te zijn in de dynamische online wereld. Er treden altijd onverwachte issues op bij bijvoorbeeld de livegang van je nieuwe website. Hoe prettig is het dat je eenvoudig over extra capaciteit kunt beschikken. En daarna weer net zo makkelijk kunt afschalen.
Gezien het feit dat online marketing steeds vaker bedrijfskritisch is, wil je die specifieke kennis in huis hebben. Dat beleg je niet graag extern bij een bureau. Interim online marketeers zijn gedurende het project echt onderdeel van je team. Doordat zij werken op jouw kantoor, zitten ze middenin het hart van jouw bedrijf. Op deze manier wordt er snel kennis gemaakt met de bedrijfscultuur en primaire processen. Daarnaast zorgt het voor snellere en betere keuzes. Er wordt proactief gehandeld en de communicatie gaat makkelijker.
Een ander voordeel van het werken op locatie, in het verlengde van reden 6, is dat de kennis van de interim online marketeers gedeeld wordt binnen jouw bedrijf. Jouw medewerkers maken kennis met nieuwe inzichten en ervaringen. Bij diverse opdrachtgevers hebben wij meegemaakt dat zij interne tooling gebruiken die wij geïntroduceerd hebben. Zo hebben wij werknemers ‘on the side’ opgeleid om deze tools te kunnen gebruiken en hierin zelf een campagne te beheren. Er wordt dus niet alleen strategisch kennis maar ook praktische kennis gedeeld. Deze kennis en ervaring blijft achter in jouw organisatie wanneer het project van de interim online marketeer is afgelopen. Zie het als een soort erfenis…
Of het nu gaat om het opvangen van zwangerschapsverlof, ziektevervanging of omdat er nog geen geschikte kandidaat is gevonden voor een vaste aanstelling. Dan is het maar wat fijn als je een kwalitatief gelijkwaardige marketeer vindt voor het opvangen van je capaciteitsprobleem. Collega’s kunnen het vaak niet opvangen vanwege tijdgebrek of het ontbreken van de expertise. En iemand aannemen kost vaak veel tijd en energie.
Of zit je middenin een reorganisatie. Hiervoor kun je tijdelijk een online marketing consultant inzetten, zodat de lijnen van je nieuwe online marketing strategie worden uitgezet én je advies krijgt hoe je online marketingteam het beste neergezet kan worden na de reorganisatie.
Voor een tijdelijk project, bijvoorbeeld voor het lanceren van een nieuwe website, heb je behoefte aan SEO en website-optimalisatie specialisten. Maar deze personen wil je niet altijd fulltime in dienst nemen. Dan kan het heel interessant voor je zijn om deze professionals voor dit project tijdelijk in te huren.
Anno 2017 kan iedereen wel een Facebookbericht plaatsen of een foto op Instagram delen. Maar zoals het gezegde al luidt: ‘schoenmaker blijf bij je leest’. Maak je medewerkers vrij voor werk waar ze goed in zijn en laat bijvoorbeeld een social media strategie ontwikkelen door professionals. Een social media campagne opzetten is niet zo moeilijk, maar het succesvol inzetten ervan is specialistisch werk. Focus op de kern van je bedrijf.
Wanneer je online marketing professionals inhuurt, betaal je alleen voor de daadwerkelijk gemaakte uren. Geen werkgeverslasten en –plichten. Je hebt geen zorgen als iemand bijvoorbeeld ziek wordt. Geen lange contracten, maar flexibel op- en afschalen.
Kennisdeling, tijdelijke extra capaciteit, frisse blikken en flexibiliteit. Allemaal redenen waarom jij moet kiezen voor een interim online marketeer. Nog niet helemaal overtuigd? Of benieuwd naar de andere voordelen?
We zijn erg benieuwd welke van de 10 voordelen jou het meest aanspreekt!
Wij zijn Think Yellow. Een dynamisch online marketingbureau dat jou helpt je ambities waar te maken. Wij detacheren online marketing professionals vanaf 1 dag in de week. Of je nu een adviseur zoekt die voor jou een sterk strategisch fundament neerzet, of tijdelijk een specialist nodig hebt om een zwangerschapsverlof op te vangen. Bij ons beschik je over een ruime keuze van online marketeers en senioriteit. Benieuwd welke oplossing het beste aansluit bij de (online) marketingdoelstellingen van jouw bedrijf? Laat je gegevens achter dan nemen wij contact met je op!