10 augustus 2018
Je jaarverslag als mooiste en sterkste merkuitgave van het jaar. Wat zeg je? Dat gortdroge document? Opleuken met mooie fotografie? Nee, echt als een visitekaartje waar je trots op bent en dat je merk versterkt. Ok, we zijn eerlijk. Er zijn maar weinig bedrijven die met recht kunnen zeggen: dit is de mooiste en sterkste uiting van het jaar. Maar er zijn uitzonderingen. Hieronder zetten we een paar (wereldwijde) exemplaren in de schijnwerpers en leggen we kort uit waarom dit de communicatiepareltjes zijn in een verder kaal jaarverslagenlandschap.
Ik verzoek je met klem om de link hieronder te openen en de video te bekijken. De afzender, een Oostenrijkse bedrijf, houdt zich bezig met, inderdaad, zonne-energie. Een onderwerp dat tot de verbeelding spreekt. Toch had ik in het jaarverslag niet meer verwacht dan infographics, foto’s en mooie verhalen… Maar hier gaat het bedrijf een stap verder. De zon krijgt de hoofdrol in het verslag. Het gedrukte jaarrapport is alleen leesbaar wanneer de zon erop valt. Je slaat het verslag open, ziet een witte pagina en even later wordt alle content zichtbaar. Een geniale vondst die kernachtig laat zien waarom de zon cruciaal is voor het bedrijf.
Kickstarter is het crowdfundingplatform voor veel tech-initiatieven. De laatste jaren is het steeds populairder geworden, zoals velen van jullie weten. Het online jaarverslag van Kickstarter laat zien wat klanten, investeerders en uitvinders, allemaal mogelijk hebben gemaakt.
Kickstarter project Blaze Light
Op bovenstaande pagina zien we 11.500 fietsers veilig door Londen fietsen dankzij de investering in deze handige en veilige vorm van fietsverlichting. Een prettig en inspirerend perspectief voor de investeerders (en doelgroep van het jaarverslag). Eigenlijk is het hele verslag 2016 een ode aan de investeerders en de makers van de vindingen. Slim, effectief en origineel.
Dit is het bedrijf waarmee duizenden bedrijven hun digitale nieuwsbrieven verzenden. Via een onepager vertellen ze hun inspirerende jaarverhaal in een collageachtige stijl met cartoons, infographics, animaties, kerngetallen en quotes. Er ontstaat een beeld waarin plezier voorop staat en waar dankzij deze cultuur de mooiste dingen ontstaan.
En even verder:
Het jaarverslag van MailChimp
Dit gerenommeerde filmfestival maakte een jaarverslag als een soort ode aan het medium film en de rol die het festival daarin speelt. De intrigerende zwartwitfotografie brengt je direct in de goede stemming. Maar ook glasheldere kerngetallen brengen het jaar tot leven.
Fotografie en kernachtige teksten worden in landscape geplaatst – net zoals je naar een filmdoek kijkt natuurlijk. De teksten intrigeren, zoals deze:
Als iets fascineert in de Rotterdamse haven is wel de schaal waarop dingen gebeuren. In dit jaarverslag hebben we die schaal vergeleken met onderwerpen die we herkennen uit onze leefomgeving – van een tennisbaan (m²) tot een badkuip (m³). Stap 1 was topfotograaf Freek van Arkel naar de haven sturen voor foto’s van die immense projecten. Daarna maakten we een illustratie voor de vergelijking. Hoeveel tennisvelden passen er bijvoorbeeld in de hele Rotterdamse haven?
Het verslag werd afgedrukt in een groot formaat verslag (34 x 49 cm) en opgerold in een grote blauwe koker en verstuurd naar relaties.
Wil je op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen op het gebied van jaarverslagen en digitaal publiceren? Neem dan contact met ons op!