20 maart 2020
Gemiddeld maakt een mens 35.000 beslissingen per dag. Hiervan gaan er minstens 65 over het zetten van een kopje thee en zeker 250 over het avondeten. Zoals je ook wel begrijpt heeft het menselijk brein niet het vermogen en de energie om elke beslissing op een dag bewust te nemen. Het is zelfs zo dat meer dan 95% van de beslissingen onbewust worden genomen. Als online marketeer kan je hier vrij eenvoudig op inspelen met behulp van zogenaamde “power words”.
“Maak bewust gebruik van het onbewuste brein.”
In dit artikel geef ik je graag meer uitleg en een aantal handige tips over het toepassen van deze power words. De kans is best aanwezig dat jij met een aantal simpele aanpassingen jouw conversies, interacties en geopende e-mails kunt verhogen.
Power words, of eigenlijk ook wel “beïnvloedingswoorden”, zijn woorden waarmee je de consument kan verleiden, overtuigen en aanzetten tot actie. Om het overzichtelijk te houden delen we de woorden op in verschillende categorieën waar de mens snel door beïnvloed wordt;
– Social proof | – Financieel voordeel |
– Schaarste | – Voordelen |
– Autoriteit | – Onderscheidend |
– Emotie en gevoelens | – Nieuwsgierigheid |
Meest bekeken, veel gekozen, wegens succes verlengd, anderen kochten ook, als beste beoordeeld, beste koop, 95% beveelt dit aan.
LET OP: Zorg dat de reviews goed zijn. Consumenten vertrouwen voor 14% op advertenties en 70% op de beoordelingen van eerdere gebruikers.
Verrassend, geliefd, ongelofelijk, opmerkelijk, origineel, sensationeel, spannend, ultiem, trots.
Exclusief, nog 5% beschikbaar, op=op, beperkt beschikbaar, mis het niet, 10 anderen bekijken deze pagina, nog 3 op voorraad, bijna uitverkocht, geldig tot, wacht niet te lang, alleen vandaag.
Festivals zoals Duikboot halen deze truc jaarlijks uit zodra de verkoop van tickets op 80% zit. Vanaf dat moment is het erg snel uitverkocht.
Verrassend, geliefd, ongelofelijk, opmerkelijk, origineel, sensationeel, spannend, ultiem, trots.
Gratis, bespaar geld, uitverkoop, sale, korting, aanbieding, verlaagde prijs, laagste prijs, minder geld, betaalbaar, bonus, extra, voorproefje.
Gemakkelijk, eenvoudig, per direct, minder moeite, minder tijd, snel, resultaten, vergroten, groei, verbeteren, ontwikkelen.
Exclusief, nog 5% beschikbaar, op=op, beperkt beschikbaar, mis het niet, 10 anderen bekijken deze pagina, nog 3 op voorraad, bijna uitverkocht, geldig tot, wacht niet te lang, alleen vandaag.
Festivals zoals Duikboot halen deze truc jaarlijks uit zodra de verkoop van tickets op 80% zit. Vanaf dat moment is het erg snel uitverkocht.
Verrassend, geliefd, ongelofelijk, opmerkelijk, origineel, sensationeel, spannend, ultiem, trots.
Gratis, bespaar geld, uitverkoop, sale, korting, aanbieding, verlaagde prijs, laagste prijs, minder geld, betaalbaar, bonus, extra, voorproefje.
Gemakkelijk, eenvoudig, per direct, minder moeite, minder tijd, snel, resultaten, vergroten, groei, verbeteren, ontwikkelen.
Uit onderzoek is gebleken dat onderstaande woorden zorgen voor de beste resultaten. Natuurlijk kan dit per account en campagne verschillen.
Belangrijk is om eerst voor jezelf duidelijk te hebben wat voor actie de lezer moet ondernemen. Stel dat je de lezer gaat verleiden om een nieuwsbrief te openen, dan moet je woorden gebruiken die de persoon nieuwsgierig maken. Hierbij is het belangrijk om gebruik te maken van één powerwoord en niet van meerdere, dit kan leiden tot een conflict. Daarnaast moet het woord passen bij de communicatie en wat de organisatie wil uitstralen. Een woord als “goedkoop” is hier een goed voorbeeld van.
Het gebruik van deze woorden is met name goed toe te passen binnen advertentieteksten, kopjes, blogtitels, e-mail onderwerpen en call to actions. Zoals je ziet gaat het met name om kleine stukjes tekst die men snel leest en direct aanzetten tot een bepaalde handeling.
Bij het gebruik van power words mag ook een kritische kanttekening worden geplaatst. Bij een overdreven gebruik ervan kan het al snel ongeloofwaardig of misleidend overkomen, wat zorgt voor een averechts resultaat.
Een ander belangrijk punt is dat het wel moet passen bij het imago van de organisatie en de band die je met de klant op wil bouwen. Zo snel als de klanten binnen kunnen komen, zo snel zijn ze misschien ook wel weer weg.
Probeer het gewoon eens uit en laat je verassen door het effect ervan. Het aanpassen van een woord op de juiste plaats, kan een groot verschil maken. Daarbij adviseer ik je wel om een A/B test op te zetten. Hiermee test je verschillende versies van titels en teksten om er voor jezelf achter te komen wat wel en wat niet werkt.
Wil je graag hulp bij het verhogen van de conversieratio, ben je onervaren met A/B testen of heb je een andere marketinggerelateerde vraag? Wij komen graag bij je langs om te bespreken waar we mee kunnen helpen, dus neem gerust contact op.