4 januari 2018
Even snel koffie pakken en zien hoe het met het weer en de files staat. Of wachten in de ontvangsthal en ondertussen de laatste beurskoersen checken. Maar hoe dan? Enter the Streamscreen.
Bij logistiek dienstverlener CB (voorheen Centraal Boekhuis) zitten lang niet alle werknemers dagelijks achter een computer; denk bijvoorbeeld aan de magazijnmedewerkers die vrachtwagens inladen, of aan de chauffeurs die alle orders van A naar B brengen. Die medewerkers komen daarom maar weinig in aanraking met het intranet. Lastig, want dit is het digitale personeelsplatform waar CB al het belangrijk nieuws plaatst over vergaderingen en vacatures, maar bijvoorbeeld ook leuke weetjes over bedrijfsuitjes.
Net als CB zijn er nog meer bedrijven waar niet alle medewerkers makkelijk toegang hebben tot de online nieuwsvoorziening van het bedrijf. Dat is een gemiste kans, want goed geïnformeerde medewerkers voelen zich meer betrokken bij hun bedrijf, en betrokken medewerkers zorgen op hun beurt weer voor een meer succesvolle organisatie. CB zocht daarom naar een verlenging van het intranet. Wij introduceerden interactieve schermen met daarop dynamische, gemakkelijk te veranderen informatiemodules, een bijzondere vorm van narrowcasting.
Streaming
CB liet twee van deze Streamscreens – schermen waarop je simpel alle gewenste informatie kunt streamen – in hun centrale ontvangsthal installeren, en vier schermen door de rest van het kantoorgebouw heen. Op de schermen in de centrale hal komt concrete informatie langs voor klanten over de dienstverlening van CB. De schermen in de rest van het gebouw tonen informatie gericht op het personeel: tweets over of door CB, actuele files, het weerbericht, nieuwsberichten van het intranet en foto’s van de laatste bedrijfsactiviteit.
Vind je dat nog niet iedereen in jouw bedrijf de belangrijkste informatiestromen kan volgen, of wil je intern meer betrokkenheid creëren bij de organisatieontwikkelingen? Download dan gratis de pdf op deze pagina, met een artikel van Tijs van den Nieuwendijk, merk- en communicatiestrateeg bij Think Yellow; zijn artikel verscheen al eerder in Weekblad Facilitair (nummer 343, 2013).