4 januari 2018
Afgelopen jaar kregen we veel aanvragen voor online magazines, nieuwsbrieven en interactieve jaarverslagen. Ik laat je graag zien hoe je de juiste betrokkenheid en merkbeleving realiseert met jouw online publicatie.
Om te beginnen wat eigen werk. Eerder dit jaar maakten we voor ING Global een interactief jaarverslag met daarin video, cinemagrafie, iconografie en een interactieve tijdlijn.
Voor De Bouwagenda, een andere opdrachtgever, publiceerden we een online magazine met daarin op maat gemaakte visuals, iconen en infographics.
Ook onze eigen nieuwsbrief kreeg een nieuwe ‘look & feel’. Met deze publicaties realiseren we een andere ervaring voor lezers, dan met de standaard MailChimp-nieuwsbrief of statische pdf. Maar waarom doen we dat en waar moet je op letten bij jouw online publicaties?
Een publicatie die niet responsive is, wordt bij voorbaat al weggeklikt, omdat deze niet goed te bekijken is op mobiele apparaten. Het ontwerp past zich dan namelijk niet aan de browser aan. Feit is dat het merendeel van de publicaties tegenwoordig op de mobiel bekeken wordt. Dit is dus een belangrijk startpunt voor je publicatie. De publicatie moet niet alleen goed schalen naar het juiste formaat, de gebruikservaring moet ook top zijn. Dat kan betekenen dat je het ontwerp aanpast voor elk device: de lengte van de tekst inkort, andere navigatie-elementen invoegt of andere afbeeldingen.
‘Mobile everything… if it’s not optimized for mobile, you’re doomed from the start.’ – Inc. Magazine
Hieronder bijvoorbeeld het responsive magazine van Design Better. Dit is in feite een mini-website die helemaal op maat gemaakt is, ook voor mobiel gebruik. Hij staat vol met illustraties en is geheel gemaakt in de eigen huisstijl.
Je geeft een nieuwe dimensie aan de gebruikservaring door van je publicatie een ontdekkingstocht te maken, waarin er allerlei content blootgelegd kan worden. Indrukwekkende fotografie, illustraties en animaties. Bied je lezers de mogelijkheid om zelf door de content heen te scrollen, bladeren en klikken.
Interactieve elementen hebben een belangrijk voordeel: ze vergroten de betrokkenheid bij je merk. Jouw publicatie is zo niet langer eenrichtingsverkeer; gebruikers gaan actief om met je content. Ze moeten een handeling verrichten om content zichtbaar te maken, of er doorheen te bladeren. Dat zorgt voor meer merkbeleving.
Voorbeelden van interactieve elementen die je kunt toevoegen:
Een mooi voorbeeld van een interactief magazine is het iFlyMagazine van KLM. Bekijk bijvoorbeeld de jubileumeditie hieronder. Tip: druk de spatiebalk in voor een extra verrassing!
Wat is een online publicatie zonder gebruikersdata? Iets waarvan je hoopt dat het werkt. Gelukkig is het eenvoudig om erachter te komen hoe je publicatie gelezen wordt. Denk aan: welke pagina’s mensen precies lezen, hoeveel tijd ze op elke pagina doorbrengen, waar ze op klikken en wat lezers delen met hun netwerk. Daar kun je natuurlijk je contentstrategie op aanpassen. Zo stuur je beter op potentiële leads en conversies. Tip: sluit je publicaties aan op Google Analytics en Tag Manager of Piwik voor nog meer inzicht.
Goed testen mag natuurlijk niet ontbreken: met A/B-tests meten wij voor onze klanten bijvoorbeeld wat het effect is van verschillende titels en lay-outs op de openratio en doorklikratio. Alle kleine veranderingen kun je meten. Uit de test hieronder bleek de nieuwsbrief mét emoticon in de onderwerpregel bijvoorbeeld aanzienlijk beter geopend te worden dan de mail zonder emoticon.
Niet alleen je website, maar ook andere publicatievormen dragen bij aan je vindbaarheid in zoekmachines. Mits je ervoor zorgt dat ze geïndexeerd worden door zoekmachines als Google en Bing. Hoe dat werkt, hangt af van de manier waarop je publiceert. Maak je een mini-website, dan moet je er zelf voor zorgen dat de relevante informatie in de ‘achterkant’ van je website goed is ingesteld. Maak je gebruik van publicatiesoftware zoals die van H5Mag, Instant Magazines of WP Magazines, dan wordt je publicatie automatisch geoptimaliseerd voor zoekmachines. Dit is een groot voordeel ten opzichte van pdf-bestanden of MailChimp-nieuwsbrieven, want de inhoud daarvan wordt niet herkend door Google en draagt dus ook niet bij aan je vindbaarheid. Natuurlijk geldt: hoe beter je gevonden wordt, hoe meer verkeer er op je publicatie/website afkomt. En hoe meer potentiële leads en klanten je ontvangt!
Mijn laatste punt van advies, maar is dit waar het eigenlijk allemaal mee begint. Een heldere merkidentiteit en –strategie. Daarmee zorg je ervoor dat je content en stijlelementen helemaal aligned zijn. Als je weet wat je wilt uitstralen, waarom en in welke stijl, dan stroomlijn je al je communicatiemiddelen en vergroot je je overtuigingskracht.
Je weet nu dat er heel wat mogelijk is met online publishing, waarom het zo’n belangrijk onderdeel van je contentstrategie is én waar je op moet letten in het ontwerpproces. Mogelijk moet je nog een keuze maken: ga je zelf een custom design maken en hosten, of ga je gebruik maken van software die je hierbij helpt, zoals die van H5Mag, Instant Magazine of WP Magazines? Denk bij je keuze in ieder geval aan bovenstaande. Natuurlijk helpen wij je graag met het ontwerp en de uitwerking van jouw online publicatie. Bij welke fase dan ook (ontwerp, uitwerking, A/B-testing).
PS: bekijk ook de online publicaties hieronder die op originele wijze de merkbeleving verrijken!
Bekijk de Virtual Reality experience van Google Arts & Culture
Waar je een brilletje ziet is VR optioneel. Als alternatief kun je met je muis de omgeving bekijken.
Meer weten?
Wil je op de hoogte gehouden worden van ontwikkelingen op het gebied van online publiceren, ultieme merkbeleving of het beter meetbaar maken van je doelen? Neem contact op, volg ons op social media of stel je vraag per mail of telefoon. We horen graag van je!