fbpx
Home Blogs Nieuwe klanten met Facebook look-a-like audiences

Nieuwe klanten met Facebook look-a-like audiences

30 januari 2017

Facebook is vandaag de dag vrijwel onmisbaar in je social media-strategie. Voor veel bedrijven, zowel zelfstandige ondernemers als multinationals, is Facebook Advertising een belangrijk advertentiekanaal geworden. Er is namelijk veel data bekend van gebruikers, en hierop kan eenvoudig getarget worden. Denk hierbij aan kenmerken als: geslacht, leeftijd, woonplaats, interesses, connecties, etc. Hierdoor is het eenvoudig om een specifieke doelgroep te bereiken tussen al die 1,7 miljard gebruikers.

Met één druk op de knop meer klantpotentieel

Met maar één druk op de knop? Oké vooruit … misschien twee of drie! Is het écht zo eenvoudig? Jazeker! Maar het kan zelfs nóg effectiever. Om de doelgroep te bereiken die hoogstwaarschijnlijk is geïnteresseerd in jouw bedrijf, product of dienst – jouw potentiële klanten – moet je verder kijken dan de standaard targeting, zoals leeftijd, woonplaats of interesses. Dit kan door het aanmaken van een vergelijkbare doelgroep, ook bekend als look-a-like audience.

Definitie look-a-like audience

Facebook omschrijft look-a-like audiences als volgt: “Met vergelijkbare doelgroepen kun je nieuwe mensen bereiken die waarschijnlijk interesse hebben in je bedrijf omdat ze vergelijkbaar zijn met de klanten die belangrijk voor je zijn. Je kunt je vergelijkbare doelgroepen baseren op verschillende bronnen (bijvoorbeeld mensen die je pagina leuk vinden of die je website hebben bezocht).”

Je kunt op verschillende manieren een look-a-like audiences samenstellen. Hieronder deel ik drie varianten van look-a-like audiences:

  • Look-a-like audience op basis van je database
  • Look-a-like audience op basis van een video
  • Look-a-like audience op basis van je fans

Het is mogelijk om alle e-mailadressen en/of telefoonnummers van je huidige klantendatabase eenvoudig te importeren. Dit is een interessante doelgroep om op te adverteren, omdat zij al een relatie – en dus ervaring – hebben met je bedrijf, product of dienst. Deze doelgroep zal waarschijnlijk eerder overgaan tot aankoop. Met als resultaat: de kosten gaan omlaag en de click through rates omhoog. En het mooie is: op basis van deze doelgroep kan je een vergelijkbare doelgroep opzetten. Er wordt, kortom, een look-a-like audience op basis van de kenmerken van jouw huidige klanten gemaakt.

Veel bedrijven hebben het fenomeen social video ontdekt. Facebook geeft zelfs voorrang aan video’s die direct worden geplaatst op de tijdlijn (in plaats van een YouTube link). Facebook maakt automatisch een nieuwe doelgroep aan die uit personen bestaat die de video hebben gestart en de personen die de video helemaal hebben bekeken. De personen die de video van begin tot eind hebben gekeken, zijn waarschijnlijk oprecht geïnteresseerd in je bedrijf, product of dienst. Zoals je misschien al kan raden … het is het ook mogelijk om op basis van deze doelgroep een vergelijkbare doelgroep te creëren.

Heb je geen up-to-date klantendatabase? En ook (nog) geen video geplaatst op Facebook? Niet getreurd: het creëren van een look-a-like audience is nog steeds mogelijk. Je kan namelijk ook een vergelijkbare doelgroep maken op basis van je huidige fans op Facebook.

Zo zie je maar, met maar één druk op de knop wordt je potentiële doelgroep verhonderdvoudigd of zelfs verduizendvoudigd! Klinkt het creëren van look-a-like audiences toch wat ingewikkelder dan één druk op de knop? Je kan ook met één druk op de knop contact opnemen met ons.