31 januari 2019
Lotte Vrauwdeunt
De vraag naar print wordt steeds minder, terwijl de online mogelijkheden steeds groter worden. Helaas! Maar er is ook nog voldoende goed magazine-nieuws. Zo leidt LEVEN! Magazine een bloeiend bestaan.
LEVEN! is een regionaal glossy magazine dat vier keer per jaar verschijnt en op een superpositieve manier het nieuws van Den Haag in beeld brengt. Dit voorjaar verschijnt het 40ste nummer en wordt het 10-jarig bestaan groots gevierd. Communicatiebureau CieremansVanReijn is uitgever van de Haagse editie. Mijn nieuwsgierigheid was gewekt. Waarom investeren ze nogal altijd fors in print? Tijd voor een kop koffie met de hoofdredacteur, Caroline Ludwig. Wat weet zij dat ik nog niet weet?
‘Toen LEVEN! Den Haag tien jaar geleden begon, brak net de crisis uit. Dat merkte je aan teruglopende budgetten bij adverteerders; mensen waren voorzichtiger. Niemand wist toen of print het ging redden. LEVEN! heeft zich goed door die moeilijke periode geslagen. Inmiddels weten we dat print nog steeds een krachtig medium is, met online als waardevolle aanvulling.’
‘LEVEN! is uitgegroeid tot een mediaplatform met een eigen community. Onze website wordt goed bezocht en ook krijgen we veel reacties op de posts op Facebook. Iedere nieuwe editie vieren we met een feestelijke borrel, steeds op een andere Haagse locatie. Daar ontvangen we telkens veel adverteerders en andere geïnteresseerden. Ons netwerk krijgt een digitale versie van het magazine toegestuurd, maar de papieren editie is het meest populair.’
‘Magazines voelen als kleine cadeautjes. De content moet iedere keer een verrassing zijn. De regio Haaglanden blijft een inspirerend werkgebied om over te berichten: van bekende mensen inwoners tot nieuwe zaken en van succesvolle ondernemers tot bijzondere bouwprojecten. Onze artikelen en reportages presenteren we in een glossy vormgeving met sterke fotografie.’
‘Ik ben optimistisch, ze verdwijnen voorlopig niet. Fysieke bladen hebben nog steeds voordelen boven digitale uitgaven. Mensen vinden het fijn om een magazine door te bladeren, bijvoorbeeld als je in een horecazaak op een afspraak wacht of ergens in een wachtkamer. Mensen pakken soms bij toeval LEVEN! op en lezen over hun eigen omgeving, die herkenbaarheid is belangrijk. Dat toevallige contact is er online niet, daar moet je bewust naar iets op zoek. Niet voor niets investeren we flink in een fijnmazige distributie. Je kunt LEVEN! overal tegenkomen.’
Ik vond Hollands Diep altijd een mooi blad, lang had ik een abonnement op Linda en ik mis geen nummer van Volkskrant Magazine. Hollands Diep was een glossy met veel cultuur en mooie interviews op bijzondere locaties. Dan werd bijvoorbeeld actrice Anna Drijver in 14 pagina’s geportretteerd in de geest van Sophia Loren in Rome. Inhoudelijk was het ook een sterke titel. Linda brengt specifieke thema’s onverbloemd, ze hebben een specifiek fotoconcept. En in Volkskrant Magazine vind ik de mix van onderwerpen heel goed. Online vind ik de publicatie van Wideoyster goed. Het is een interactief magazine over reizen. Het abonnement is gratis, de kwaliteit hoog en de sponsored content niet storend. Ook Food Inspiration Magazine spreekt me aan.”
‘Print blijft de basis van LEVEN! Voorlopig verkiezen adverteerders papier boven een digitaal magazine. Maar wie weet verandert dat ooit.’
‘Het is een magazine waarmee ik echt ontspan. Het blad heeft een mooie vormgeving en is fijn om vast te houden. Flow gebruikt verschillende soorten papier, mooie afbeeldingen en heeft altijd iets extra’s zoals invulboekjes over je persoonlijke leven.’
‘Lekker blad om weg te dromen en inspiratie op te doen naar voor vakanties. Het magazine bevat de mooiste verhalen met schitterende fotografie. Zelfs zonder een verhaal te lezen kan ik al genieten.’
‘Dit vind ik een heerlijk blad voor mooie verhalen uit mijn stad. Dan weet ik wat er speelt. Ik las bijvoorbeeld dat restaurant ’t Goude Hooft een totale metamorfose heeft gehad. Dat prikkelt mij om snel te gaan kijken.’
Lotte ontwerpt magazines voor diverse opdrachtgevers. Digitaal en gelukkig ook nog print.