fbpx
Home Blogs Klantzijde of bureauzijde: wat kies je als online marketeer?

Klantzijde of bureauzijde: wat kies je als online marketeer?

24 februari 2020

Foto van Niels

Niels Voesenek

Als online marketeer heb je tegenwoordig een overload aan vacatures om uit te kiezen. Het eerste dat opvalt is de vacaturetekst zelf. Te ouderwets geschreven, te hip geschreven en alles er tussenin. Maar belangrijker voor je selectie dan die vacaturetekst, is het bedrijf dat erbij hoort. Binnen het vakgebied online marketing kan je kiezen tussen een baan aan klantzijde of bureauzijde. Lees hier waarom het bureauzijde, in een zee van mogelijkheden, de juiste vervolgstap is voor je carrière.

Redenen om voor een bureauzijde te werken

Brede of diepe branchekennis

Als online marketeer aan bureauzijde heb je het voordeel dat je in een korte periode ervaring opdoet in verschillende branches. Wat je leert in de ene branche, kun je ook toepassen in andere branches. Als online marketeer bij een marketing bureau heb je echter nooit zoveel specifieke branchekennis als een online marketeer die voor één bedrijf werkt. Wie zijn je concurrenten? Welke prijzen hanteren zij? Hoe zien hun producten en diensten eruit? Wat is het onderscheidend vermogen? Dit zijn aspecten waarvoor je als online marketeer bij een bureau toch echt input van het bedrijf zelf nodig hebt.

Meer focus op je eigen takenpakket

Wanneer je als externe partner voor een bedrijf werkt, krijg je een stuk minder te maken met werkzaamheden die eigenlijk niet bij je takenpakket horen. Voor jou als online marketeer is dit zeker prettig. Je kunt je daardoor volledig richten op online marketingwerkzaamheden in plaats van randzaken. Hierdoor stijgt je kennisniveau binnen diverse aspecten merkbaar sneller en kun je doen wat je leuk vindt. Namelijk, online marketing!

Marketeers als directe collega’s

Niet iedere organisatie heeft een complete marketingafdeling. Bij sommige bedrijven kan het zelfs voorkomen dat je de enige (online) marketeer bent. In dat geval moet je kennis vergaren via blogs, trainingen en externe partijen. Wanneer je bij een online marketingbureau aan de slag gaat, bestaan je collega’s bijna alleen maar uit online marketeers. Verschillende disciplines, verschillende kennisniveaus en dus ook verschillende inzichten. Hierdoor kun jij je aan je collega’s optrekken en/of juist anderen helpen zich te ontwikkelen. Win-win dus!

Netwerken is net werken

Het werken met diverse bedrijven, in diverse branches, op diverse locaties betekent dus ook dat je met diverse mensen werkt. Een paar jaar bij een online marketingbureau en je netwerkt breidt zich aardig uit. Dit kan in je verdere loopbaan nog goed van pas komen!

Aansturen van bureaus

Mocht je na een aantal jaar bij een online marketingbureau dan uiteindelijk aan de klantzijde gaan werken, is het handig dat je weet wat er allemaal mogelijk is binnen online marketing. Wanneer je vervolgens aan de klantzijde ook te maken krijgt met een online marketingbureau als partner, is het goed om kennis te hebben van het werk dat zij voor je verrichten. Zo kun je het maximale uit de samenwerking halen.

Boost je carrière!

Kortom, ervaring opdoen bij een online marketingbureau werkt als een springplank voor je carrière. Ben je zelf nog op zoek naar zo’n vervolgstap? Bekijk dan onze vacatures en waag die sprong!