fbpx
Home Blogs Is er nog toekomst voor nieuwe apps?

Is er nog toekomst voor nieuwe apps?

4 januari 2018

Foto van Dennis

Dennis Paauw

Hoeveel apps download jij nog? Wat is dé beste nieuwe app van de afgelopen maanden? In mijn omgeving leveren deze vragen amper nog een reactie op. Twee jaar geleden was het nog het gesprek van de dag bij de koffiemachine of in het café. Een recent onderzoek van Deloitte bevestigt dit beeld.

Veel van onze klanten willen een app. Het is hip, het is betaalbaar en het kan. Maar is het ook de juiste weg? Één op de drie gebruikers is niet (meer) geïnteresseerd in nieuwe apps (31%). Dit stelt Deloitte in het onderzoek ‘Killer apps: Appearance isn’t everythin’. Dit onderzoek gaat over de Britse markt, maar de resultaten zijn nagenoeg hetzelfde voor Nederland, schat ik in.

“The new adopters of smartphones use them mostly for text messaging”

– Paul Lee, head of research for technology, media and telecommunications at Deloitte

Verzadigde app-markt?

De nieuwigheid van apps is er ook voor mij af, merk ik. De zoektocht naar nieuwe slimme apps is verflauwd. Updates blijf ik in de gaten houden maar mijn standaardset aan apps voldoet aan mijn huidige wensen. De app van Buienradar is prima, de navigatie-app van Google werkt goed, de noodzaak tot zoeken naar nieuwe apps is stukken minder. Daarnaast ben ik afhankelijk van andere gebruikers. Na de overname van Whatsapp door Facebook was ik bereid over te gaan op een alternatief, echter blijven veel vrienden en kennissen op Whatsapp, ik ook. Er zit een sociale factor aan de acceptatie van een app.

Een app of niet?

Wat moet je als organisatie met deze ontwikkelingen? Als wij met een klant om de tafel gaan over een app-idee prikkelen wij de klant met de volgende vragen:

Is de app uniek en onderscheidend?

In veel van de behoeften wordt al voorzien. Het is dus lastig om iets toe te voegen aan het bestaande app-aanbod, maar zeker niet onmogelijk. Overigens wordt het nog interessanter als je een nieuwe behoefte kunt creëren. Zo hebben wij een keer een app gelanceerd waarvan veel mensen van tevoren niet dachten hem nodig te hebben: de nieuwe wetten app. Voor ondernemers ideaal. Dat blijkt ook uit het aantal gebruikers (ongeveer 50.000).

Verwacht je klant een app?

Ben je bijvoorbeeld eigenaar van een restaurant, dan heeft een app niet veel nut. Ben je eigenaar van een verzamelwebsite van restaurants, dan wordt er van je verwacht dat je een app maakt, denk maar aan Iens.

Hoe ga je de app promoten?

En dan misschien wel het belangrijkste punt. Hoe krijg je voldoende aandacht en de juiste aanbevelingen? De concurrentie in de app-stores is moordend en zonder aandacht verdwijnt ook een goede app anoniem in de kelders van de app-stores. Het vermarkten en promoten van een app wordt dus steeds belangrijker en is dus ‘key’ voor een brede acceptatie.

“It’s pretty easy to create an app but it’s very hard to get it downloaded, which is why there is quite a big market in app recommendation.”

– Paul Lee, Deloitte