Hoe post ik een story op Instagram?
Hierbij een stap-voor-stap gids om een Instagram Story aan je Instagram account toe te voegen:
2 februari 2018
Als bedrijf wil je actief zijn op Instagram én Instagram Stories. Het ontwikkelen van een scherpe social media strategie is essentieel voor het behalen van je bedrijfsdoelstelling anno 2018. Het aantal gebruikers is in het afgelopen jaar gestegen van 300 naar 500 miljoen actieve gebruikers wereldwijd. Een groei van maar liefst 160% die voornamelijk te danken is aan de functionaliteit: Instagram Stories. Organisch posten is niet meer genoeg. Je moet je Instagram strategie naar een next level tillen en gebruik maken van de voordelen van Insta Stories.
In deze blog geef ik tips en tricks, maar ook leg ik stap voor stap uit hoe je (gesponsorde) Instagram Stories kan maken.
Geen paniek! Het is eenvoudiger dan je denkt. Als gebruiker heb je de mogelijkheid om foto’s en video’s te uploaden die 24 uur beschikbaar blijven. “Hey, maar dat was toch Snapchat?” Klopt, stiekem heeft Instagram het concept gekopieerd. Dit is een zeer slimme zet geweest van Instagram, aangezien deze pakkende en aansprekende vorm van content ervoor heeft gezorgd dat iedereen dit social media platform bijna dagelijks gebruikt. Nu je ook binnen Insta Stories als bedrijf kan adverteren is het een professionele (visueel) en efficiënte (goede targeting opties) manier om jouw doelgroep te bereiken. Hier een aantal statistieken waarmee je het engagement kan verhogen:
Wat kun je hiervan leren? Gebruik deze tips wanneer je iets toevoegt aan je Insta Stories.
Er is bewezen dat foto’s met gezichten 39% meer likes genereren dan foto’s zonder. Zoals gezegd zijn de beste dagen om te posten maandag, donderdag en zondag. Daarnaast zijn het tijdstip van plaatsing en het juiste gebruik van het aantal hashtags en tekens van belang bij je optimale Instagram post en andere social media kanalen.
By the way, de tas hierboven afgebeeld is geïnspireerd door de serie #PeakyBlinders. #ShelbyBrothers #ThomasShelby #ByOrderOfThePeakyBlinders #awesome #TVshow
Hierbij een stap-voor-stap gids om een Instagram Story aan je Instagram account toe te voegen:
Hierbij een stap-voor-stap gids om een Instagram Story aan je Instagram account toe te voegen:
Als je bereid bent om geld uit te geven aan social media advertising heb je als bedrijf ook de mogelijkheid om Insta Stories te sponsoren. Stories zijn zichtbaar bij de doelgroep die je target. Om te adverteren op Instagram ga je naar het Facebook Advertentiebeheer.
Van de selectie die je hierboven ziet zijn er een aantal opties waarmee je Insta Stories kan promoten. Wat is het doel van je marketingcampagne?
Voor het promoten van je Insta Stories zijn de beste opties: Bereik, Videoweergaven, Conversies en Verkeer. Mocht je twijfelen, dan kun je dus één van deze vier doelstellingen overwegen om te gebruiken voor je Stories.
Ik heb gekozen voor verkeer. Sinds kort heb je ook de mogelijkheid om A/B tests uit te voeren binnen zowel Facebook als Instagram advertenties. In dit voorbeeld gebruiken we geen A/B test. Klik op “Doorgaan”.
Vanzelfsprekend heb je als bedrijf je doelgroep kraakhelder! Nee? Bekijk de blog van Marleen: 7 vragen die jij moet kunnen beantwoorden over jouw doelgroep. Hier kun je demografische gegevens die je hebt verzameld over je target audiences gebruiken, zoals geslacht, locatie en leeftijd. Wees hierin specifiek. Je wil niet dat je damesjurkjes zichtbaar zijn voor mannen met een gemiddelde leeftijd van 45+. Of… het moet zijn dat het bijna Valentijnsdag is en je vindt dat mannen vaker kleding voor hun vrouw moeten kopen? Naast deze (overigens geheel legitieme) reden wil je echter alleen zichtbaar zijn binnen de doelgroep die converteert of betrokkenheid heeft getoond met jouw merk of bedrijf.
Klik op ‘Plaatsingen bewerken’ en vink vervolgens bij het kopje Instagram ‘Verhalen’ aan. Hiermee worden direct alle andere opties uitgesloten.
Het budget bepaalt hoe vaak je advertentie wordt vertoond binnen jouw doelgroep. Je kan ervoor kiezen om de advertentie doorlopend weer te geven of een start- en einddatum in te stellen. De kosten worden berekend op hetgeen wat je eerder hebt gekozen, per impressies of post engagement. Houd hierbij rekening met het marketingbudget van je bedrijf en de ROI. Alles ingesteld? Klik rechts onderaan op ‘Doorgaan’.
Hier kun je kiezen voor het toevoegen van één afbeelding of een korte video. Bij dit voorbeeld is er gekozen voor een afbeelding. Houd hierbij rekening met de aanbevolen afbeeldingspecificaties, zoals de afbeeldingsgrootte (1080 x 1920 pixels) en weinig of geen tekst om het aantal advertentieweergaven te maximaliseren. Voeg tenslotte de UTM tags toe en (indien geïnstalleerd) de pixel om conversies te meten.
That’s it! Je bent klaar om je eerste Instagram Story te promoten.
Nog niet overtuigd van de voordelen van (gesponsorde) Instagram Stories? Hier zijn nog een aantal voordelen die je zeker over de streep strekken:
Als je nog geen gebruikmaakt van Instagram om je bedrijf te laten zien, doe dat dan nu! Bedenk wel dat je gebruikmaakt van alle mogelijkheden die het platform te bieden heeft. Instagram Stories zijn daarvoor een uitstekende manier om je bedrijf of merk kracht bij te zetten met een één-op-één benadering. Het aantal dagelijkse Instagram gebruikers blijft explosief groeien! Groei jij mee?
Hulp nodig met het bereiken van je doelgroep of creëren van de juiste content? Onze social media experts gaan graag met je in gesprek! Neem contact op.