3 oktober 2019
Van familie en vrienden krijg ik regelmatig de vraag: ‘Wat houdt je functie als interim online marketeer precies in?’. Dit kan ik in een paar zinnen beschrijven, maar dan nog kijken zij mij vragend aan. Om een beter beeld te geven neem ik je in deze blog mee in een doorsnee werkweek.
Mijn werkweek start ik in Rotterdam bij de Nederlandse Kappersakademie: een particuliere onderwijsinstelling met vijf vestigingen – tevens kapsalons – in Nederland. De Kappersakademie is een innovator binnen de kappersbranche, maar ook op het gebied van online marketing en in het bijzonder marketing automation.
Samen met de vaste medewerkers realiseerden wij al eerder slimme koppelingen tussen het CRM-systeem (Salesforce) en de marketing automation tool (Pardot). Hierdoor kregen we een beter beeld van bestaande en potentiële klanten en hun contactmomenten. Ik optimaliseerde de customer journeys (klantreizen) en bracht voor iedere klant een lead-status in kaart. Op basis daarvan bepaalde ik automatische vervolgacties. Zoals een taak voor het secretariaat (‘bel binnen twee dagen’ of ‘verstuur een e-mail’). Daarnaast richt ik ook engagement studio’s in voor events zoals: open dagen, beurzen en de start van nieuwe opleidingen. Met engagement studio’s bouwen we intelligente geautomatiseerde flows.
Op dinsdag versterk ik het team van Saris & Partners Makelaars in Den Bosch. De bedrijfsmakelaars en taxateurs daar helpen bedrijven met het vinden van een geschikte kantoorruimte of bedrijfsruimte in de omgeving van Den Bosch.
Ik ondersteun hen door het makelaarskantoor online goed zichtbaar en vindbaar te maken. Ik genereer kwalitatieve websitebezoeken en leid bezoekers zo goed mogelijk naar alle relevante call-to-actions: zoals een brochure downloaden of een bezichtiging aanvragen. De website speelt daarin een belangrijke rol. Op basis van mijn data-analyses, namen we de website kritisch onder de loep en besloten we deze een make-over te geven. In samenwerking met Hello There! realiseerden we een nieuw ontwerp en de technische (door)vertaling.
Twee dagen per week versterk ik het (online) marketingteam bij ANWB Rijopleiding in Eindhoven. Als team zijn wij verantwoordelijk voor het aanleveren van leads: potentiële leerlingen die hun rijbewijs willen behalen bij één van de ANWB-rijscholen in Nederland.
Geen werkdag is hier hetzelfde. Op het ene moment zet ik een nieuwe actie op, met een bijpassende social media campagne. Het volgende moment houd ik mij bezig met influencer marketing. Zo zijn wij een samenwerking aangegaan met influencer Levy Jansen, die zijn rijopleiding wilde volgen bij ANWB Rijopleiding. Zijn volgers op YouTube en Instagram komen precies overeen met de doelgroep van de opleiding: jongeren tussen de 16 en 24 jaar. Samen creëerden we een driedelige serie waarin we zijn avonturen tijdens de rijopleiding delen. De eerste video is inmiddels te bewonderen.
Op vrijdag zie ik mijn collega’s van Online Marketeers op ons hoofdkantoor in Breda. De ene vrijdag werken we met een team aan een klantcase, de andere vrijdag hebben we een digi-day. Ditmaal sluiten we die af met een barbecue met alle collega’s van Think Yellow.
Zoals je leest werk ik de meeste dagen op locatie bij de opdrachtgever, maar ik sta er nooit alleen voor. Het hele team staat áltijd voor mij klaar: samen komen we verder. Lijkt je dit ook wat? Bekijk onze vacatures! Bij Online Marketeers werk je hard, maar geniet je harder. Hier bouw je gegarandeerd een indrukwekkend portfolio en onvergetelijke herinneringen op.
Meer weten over het werken als interim online marketeer? Lees ook mijn ‘8 redenen om als interim online marketeer bij een bureau in dienst te gaan’.