fbpx
Home Blogs Hoe optimaliseer je je afbeeldingen voor SEO?

Hoe optimaliseer je je afbeeldingen voor SEO?

20 augustus 2020

Het landschap van SEO eindigt niet bij teksten en technische optimalisaties. Wil je écht het onderste uit de kan halen? Dan moet je ook je afbeeldingen optimaliseren. Waarom en hoe je dat doet? Dat lees je in dit blogartikel!

Waar begin je?

First things first: het gebruik van afbeeldingen maakt je website zeker aantrekkelijker, maar ze moeten natuurlijk wel aansluiten op je product of dienst. Een plaatje van een opblaas-alpaca toevoegen aan een pagina die over fietsen in de natuur gaat, zal je bijvoorbeeld niet heel veel verder helpen. Een extreem voorbeeld natuurlijk, maar het punt is dat je dus goed moet nadenken over de afbeeldingen die je toevoegt.

Ook het gebruik van stockfoto’s kan juist een negatief effect hebben – zeker als het overduidelijk een stockfoto is. Afbeeldingen moeten van toegevoegde waarde zijn. Gebruik ze dus alleen als ze iets extra’s toevoegen aan je verhaal.

Keep it small

Een andere belangrijke vereiste: zorg ervoor dat je afbeeldingen niet van een overdreven groot formaat zijn. Hierdoor wordt de laadtijd van je website langer, wat een negatief effect heeft op je (technische) SEO. Een afbeeldingsgrootte van maximaal 500 KB is ruim voldoende. Is je afbeelding groter? Gebruik dan websites zoals TinyJPG of TinyPNG om ze te verkleinen zonder in te leveren op de kwaliteit. Daarnaast zijn er veel verschillende plug-ins in WordPress beschikbaar die jouw afbeelding “smushen” (= automatisch kleiner maken). In een blogartikel van Hubspot worden de 11 beste plug-ins opgesomd.

Afbeeldingen optimaliseren met ALT-teksten

Met een ALT-tekst, ook wel alternatieve tekst, kan je een beschrijving aan de afbeelding toevoegen. Deze beschrijving is echter niet zichtbaar op de website, maar is wel terug te vinden in de HTML-code; die door Google wordt gecrawld. Door een ALT-tekst toe te voegen, geef je de Google crawler dus extra informatie over wat er op de afbeelding te zien is.

3 redenen waarom dit belangrijk is:

1. Het verbetert de toegankelijkheid

De meeste mensen zijn visueel georiënteerd en maken dus gebruik van afbeeldingen om te vinden wat ze zoeken. Wanneer je geen ALT-tekst hebt ingevuld, kan Google niet (goed) ‘zien’ wat er op je afbeelding staat, waardoor jouw afbeelding vaak wordt geskipt.

Daarnaast is er nog een probleem: als jouw afbeelding wél in de zoekresultaten wordt getoond, maar geen ALT-tekst heeft, dan wordt de naam van de upload getoond. En hoe vaak sla je een afbeelding op met een relevante naam? Precies.

smartphones

Waar begin je?

First things first: het gebruik van afbeeldingen maakt je website zeker aantrekkelijker, maar ze moeten natuurlijk wel aansluiten op je product of dienst. Een plaatje van een opblaas-alpaca toevoegen aan een pagina die over fietsen in de natuur gaat, zal je bijvoorbeeld niet heel veel verder helpen. Een extreem voorbeeld natuurlijk, maar het punt is dat je dus goed moet nadenken over de afbeeldingen die je toevoegt.

Ook het gebruik van stockfoto’s kan juist een negatief effect hebben – zeker als het overduidelijk een stockfoto is. Afbeeldingen moeten van toegevoegde waarde zijn. Gebruik ze dus alleen als ze iets extra’s toevoegen aan je verhaal.

Even opsommen

Afbeeldingen optimaliseren voor SEO hoeft niet moeilijk te zijn. Houd rekening met de volgende elementen:

1. Upload enkel relevante afbeeldingen. Dit hoeven niet per se productafbeeldingen te zijn, maar kunnen bijvoorbeeld ook afbeeldingen zijn die een bepaald gevoel oproepen.

2. Kijk goed naar de afbeeldinggrootte. Grote/zware afbeeldingen hebben een langere laadtijd, waardoor je website in zijn geheel trager wordt.

3. Voeg een ALT-tekst toe. Dit zorgt ervoor dat Google jouw afbeeldingen beter kan aflezen. Daarnaast scoor je met een ALT-tekst beter in Google Images.

Hulp nodig bij het optimaliseren van je afbeeldingen? Laat het ons weten! .Neem contact met ons op!