1 juli 2020
Paulus Nabbe
“Hey, I put some new shoes on
And suddenly everything is right
I said, hey I put some new shoes on
And everybody’s smiling, it’s so inviting
Oh short on money but long on time
Slowly strolling in the sweet sunshine
And I’m running late and I don’t need an excuse
‘Cause I’m wearing my brand new shoes…”
… zingt Paolo Nutini in het liedje ‘New Shoes’. Zelfverzekerd door zijn nieuwe schoenen straalt hij plotseling iets onoverwinnelijks uit dat blijkbaar effect heeft op zijn omgeving. Die schoenen onderstrepen zijn persoonlijkheid – met aandacht gekocht in dat leuke zaakje in de stad – waardoor hij zich de beste versie van zichzelf voelt. Dat straalt hij zo overtuigend uit dat het onweerstaanbaar is voor zijn omgeving! Zo werkt dat ook met een goede huisstijl. Die reflecteert op zo’n overtuigende manier de identiteit van je bedrijf dat deze onweerstaanbaar is voor je doelgroep. En nou snap ik best dat je huisstijl vernieuwen echt wel even iets anders is dan een paar nieuwe schoenen kopen. Maar als je het idee hebt dat de glans er wel een beetje af is bij jouw bedrijf, dan volgen hieronder wat overwegingen om de boel toch wellicht weer eens wat op te poetsen!
‘Why’ nog actueel?
Marketinggoeroe Simon Sinek bedacht meer dan 10 jaar geleden ‘the Golden Circle’: zijn principe over het communiceren tussen organisaties en hun doelgroep. ‘Why’, ‘how’ en ‘what’ zijn de termen in het eenvoudige model. Sinek’s credo: ‘Always start with why’. Waarom bestaat je organisatie en waarom betekent dit iets voor anderen? Een belangrijke vraag om mee te beginnen in het formuleren van de visie en ambitie van je bedrijf.
Je huisstijl als onderdeel van je visuele identiteit, zou vervolgens die toegevoegde waarde goed voor het voetlicht moeten brengen bij je doelgroep. Zodat mensen goed begrijpen waar jij voor staat en wat het voor hen kan betekenen. Kies je voor die klassieke, bruine stappers van kwaliteitsleer die laten zien dat jij vooral degelijk en betrouwbaar bent? Of kies je voor die wilde schoenen zoals Hugo de Jonge draagt, die creativiteit en vrij denken onderstrepen? En met alleen die schoenen ben je er natuurlijk nog niet. Gecombineerd met een korte broek is het een heel ander verhaal dan met een goed maatpak in de juiste kleur.
Zo werkt dat ook met een huisstijl. Die bestaat niet alleen uit dat logo, maar ook uit kleuren, typografie, fotografie of bewegend beeld en tone of voice. Dat alles bij elkaar maakt de totale indruk. Kortom: een van de redenen waarom je je huisstijl zou moeten vernieuwen, is als hij onvoldoende aansluit bij je eigen ambities en/of onvoldoende aansluit bij de behoeftes van je doelgroep. Misschien heb je zelf als bedrijf in de loop van de tijd de strategische koers wel wat verlegd. Of is de behoefte in de markt veranderd. Niet zo gek in deze tijden van grote veranderingen en snelle (technologische) ontwikkelingen!
Waarom is je uitstraling en visuele verleiding nou zo belangrijk? Als die schoenen maar gewoon lekker lopen toch? Denk dan maar weer even aan die schoenen van Paolo; als je je zelfverzekerd voelt door de juiste outfit ben je onweerstaanbaar! Zo werkt dat ook in je bedrijf. Het is belangrijk dat mensen in jouw bedrijf snappen waar het bedrijf voor staat en er trots op zijn. Een goede huisstijl zorgt er dus voor dat medewerkers met overtuiging het juiste verhaal en gevoel naar klanten kunnen overbrengen. Niet onbelangrijk als je bedenkt dat in communicatie juist de houding en het gedrag van mensen verreweg het meest van invloed is.
Naast het gevoel van je medewerkers, is er natuurlijk nog een hele online wereld waarbij de ‘user experience’ in toenemende mate het succes van jouw business bepaalt. Goed ontworpen pagina’s en fijn beeld of video moeten hier voor de juiste klantbeleving zorgen. Daarnaast zijn er vanuit de gedragspsychologie allerlei principes ontleend die je kan gebruiken in zogeheten ‘persuasive design’ om het gedrag van de online bezoeker te beïnvloeden. Hierbij worden allerlei vormen van sociale bevestiging gebruikt (zoals: ‘vele anderen zijn u voorgegaan’ of ‘op=op’) maar zeker ook het design en de kleurstelling zorgen ervoor dat mensen op de juiste (aankoop)knop klikken.
Wat ik in de praktijk merk, is dat veel huisstijlen nog redelijk print-geörienteerd zijn en onvoldoende geoptimaliseerd zijn voor juist die online beleving. Dat zit ‘m vaak in het ontbreken van een goed online kleurenpalet, herkenbare stijlelementen, mooie corporate fotografie en een lettertype dat online lekker leest. Ook de stijl van video’s, motion graphics en social media posts moet daarin worden meegenomen. Deze middelen hebben allemaal hun karakteristieken en beperkingen. Bij de ontwikkeling van je huisstijl moet je daar rekening mee houden.
Uiteraard zit de kracht van een goede huisstijl in ‘alignment’, waarbij er zoveel mogelijk een eenduidig beeld gecreëerd wordt in print en op het beeldscherm. Maar zeker in deze tijd van ‘even wat minder offline zakendoen’, is het goed eens te kijken of je huisstijl wel optimaal tot z’n recht komt in de online wereld.
Om als bedrijf te kunnen floreren is flexibel omgaan met de (grote) veranderingen die plaatsvinden een must. Nieuwe producten en diensten, een fusie wellicht met een ander bedrijf, of zelf nieuwe labels op de markt brengen; het kan er allemaal zorgen dat je herkenbaarheid of onderscheidende positie wat meer diffuus wordt. Een goed passende huisstijl zorgt ervoor dat je portfolio helder gepresenteerd wordt, dat het de juiste aantrekkingskracht heeft op je doelgroep(en) en rekening houdt met toekomstscenario’s. Wellicht is het daarom hoog tijd voor een paar flitsende, nieuwe schoenen mét bijpassend pak. Moet je eens kijken hoe jij daarvan opknapt en daarmee ook jouw business! Meer weten? Neem dan contact met ons op.