fbpx
Home Blogs Het nieuwe Facebook: weg met vertrouwd blauw

Het nieuwe Facebook: weg met vertrouwd blauw

1 mei 2019

Van 30 april tot 1 mei 2019 vond de Facebook F8 Developer Conference plaats in San Jose, CA. De meest opmerkelijke en belangrijkste hoogtepunten (tot nu toe) lees je hieronder!

 

 

Geen vertrouwd Facebook-blauw meer!

Mark Zuckerberg himself gaf een presentatie over de lay-out van de nieuwe versie — genaamd ‘FB5’ — van het platform, dat het vertrouwde blauw dus achter zich laat. “Zelfs de app is niet meer blauw”, aldus Zuckerberg. Hij legt vervolgens uit dat het bedrijf dit doet om een fris uiterlijk aan te nemen, dat meer bij deze tijd past; een nieuwe start!

De nieuwe ontwikkelingen verschijnen eerst in de mobiele app (die kun je vanaf nu verwachten). De nieuwe lay-out voor de desktopversie volgt in de komende maanden.

Ook heeft Facebook aangegeven een ‘dark mode’ voor web beschikbaar te willen stellen:

 

 

‘F’-icoon krijgt een update

Naast het verdwijnen van de iconische blauwe Facebook-kleur, krijgt ook het F-icoon een update. Het logo zal meer bij deze tijd horen en dus ook bij de nieuwe lay-out van het platform. Het moet, volgens Zuckerberg, levendiger en moderner ogen.

Onderlinge communicatie

Facebook beheert diverse bekende communicatieplatforms, te weten: Facebook, Instagram, Messenger en WhatsApp. Zuckerberg heeft een plan gepresenteerd om deze communicatieplatforms te verenigen. Zo wordt het onder andere mogelijk om onderling berichten te sturen tussen de platforms.

Mensen die Messenger gebruiken, kunnen straks dus via Messenger een bericht naar WhatsApp sturen. “We gaan Messenger from scratch herschrijven om het beste private messaging platform te bieden dat er is”. Messenger wordt sneller en de communicatie zal end-to-end encrypted zijn. Daarnaast komt er voor de tool een desktop app voor Apple en Windows.

 

 

Messenger krijgt ook een nieuw tabblad: ‘Friends’. Hierop verzamel je Stories, 24-uur video berichten, Facebook posts en WhatsApp updates.

Focus op communities

Facebook gaat de focus leggen op ‘Groups’. Dit zijn communities gebaseerd op gedeelde interesses. Een teken dat het bedrijf sociale banden wil bevorderen. Als reden hiervoor geeft Zuckerberg dat ‘Groups’ qua gevoel op hetzelfde niveau zitten als familie en vrienden.

Niet alleen cosmetische veranderingen

Zuckerberg en de rest van het bedrijf hopen hiermee niet alleen op een oppervlakkige frisse start voor het platform, maar ook voor de diepere beleving en het gebruik ervan. Dit heeft er natuurlijk alles mee te maken dat Facebook de afgelopen 3 jaar onderwerp van discussie geweest is, als het gaat om foutieve informatievoorziening, privacy, data-sharing beleid en beledigende/schokkende inhoud van berichten.

Zuckerberg geeft persoonlijk aan begrip te hebben voor de twijfels over het privacybeleid van Facebook ‘We hebben momenteel, op z’n zachtst gezegd, niet de sterkste reputatie omtrent privacy’, aldus de oprichter.

Zuckerberg geeft ook direct een aantal voorbeelden hoe privacy in de toekomst beter geregeld zal zijn bij Facebook. Hij geeft zijn visie over privé interacties, encrypted berichten en data security .“Ik geloof dat de toekomst privé is”, zei hij.

Meer gemak voor adverteerders

De veranderingen die Facebook doorvoert, zijn onderdeel van de “interoperability” strategie. Dit betekent dat het voor adverteerders makkelijker zal zijn om over de verschillende platforms te adverteren. Merken kunnen ads in Stories bijvoorbeeld makkelijker delen over alle Facebook-platformen.

Spark AR — Augmented Reality van Facebook

Vergelijkbaar met Lens Studio van Snapchat en ARCore van Google, maakt Spark AR van Facebook het voor ontwikkelaars mogelijk om augmented reality in te zetten, die gebruikers via de apps kunnen gebruiken.

Met Spark AR projecteer je animaties, superimpose digitale informatie, via de camera van je device naar de echte wereld en breng je bijvoorbeeld virtuele producten onder de aandacht bij andere gebruikers.

Volgens Zuckerberg hebben, tot nu toe, meer dan een miljard mensen augmented reality op Facebook apps en services getest. Het Spark AR platform was al ruim beschikbaar voor ontwikkelaars op Facebook en Messenger. Voor Instagram was dit nog gelimiteerd. Sinds dinsdag 30 april j.l. is het ook voor dit platform volledig opengesteld.

Facebook Portal — videobellen via Facebook

In Amerika bestaat het al langer, maar nu zal Facebook Portal (en Portal+) ook naar Canada (rond juni) en Europese landen (herfst 2019) uitgerold worden. Het zal Whatsapp-telefoongesprekken kunnen ontvangen en alle gesprekken zullen end-to-end encryptie bevatten. Daarnaast nog een paar functies zoals (multiplayer AR) games en Facebook Live dat in Portal beschikbaar zal zijn.

Facebook dating app ‘Secret Crush’

In contact komen met je geheime liefde? Facebook’s Dating app ‘Secret Crush’ biedt de uitkomst! ‘Secret Crush’ is een opt-in dating app die Facebook aan het testen is in een kleine selectie landen, gaat nu live in nog 14 andere landen: Brazilië, Bolivia, Chili, Ecuador, Guyana, Paraguay, Peru, Uruguay, Laos, Maleisië, Filipijnen, Singapore, Vietnam en Suriname. In Nederland moet je dus nog even geduld hebben met je geheime liefde.

Instagram gaat strijden tegen pesten

Instagram is functionaliteiten aan het testen om pesten tegen te gaan. Het is echter nog niet zeker wanneer en óf deze functionaliteiten überhaupt geïmplementeerd worden. “Sommige van deze functionaliteiten zullen nooit het daglicht zien”, zegt Adam Mosseri van Instagram.

Welke functionaliteiten testen ze dan zoal?

  • Gebruikers die hun boekje te buiten gaan in een comment zullen een ‘nudge’ (soort waarschuwing) van Instagram ontvangen.
  • Profielen zullen minder nadruk krijgen op het aantal volgers dat ze hebben.
  • Er komt wellicht een ‘afwezig’ of ‘away’ functionaliteit op Instagram. Hiermee kun je wat meer ‘afstand’ nemen van de app als je bijvoorbeeld middenin een relatiebreuk zit, naar een andere stad verhuist of een andere levensgebeurtenis waarbij je de app even liever niet wilt zien of horen.

Makkelijker shoppen en doneren in Instagram

  • Het kopen van kleren die jouw favoriete influencer draagt zal een stuk gemakkelijker worden in Instagram. Ze lanceren namelijk een manier om te shoppen zonder dat je de app hoeft te verlaten. In de komende weken test
  • Instagram een feature waarmee je direct vanuit de app bij, weliswaar een selecte groep, influencers en merken kunt kopen.
  • Het platform gaat in Amerika ook zogenaamde ‘donation stickers’ beschikbaar stellen die het makkelijker maken om via Instagram geld in te zamelen voor het goede doel.
  • Er komt een nieuw design voor het camera menu, waarbij gebruikers snelle toegang zullen hebben tot effecten en interactieve stickers.

In Canada gaat Instagram zelfs testen met het verbergen van het aantal likes op een post.

Wil je op de hoogte blijven van verdere ontwikkelingen? Houd dan deze blog in de gaten, we updaten ‘m zodra er nieuwe informatie beschikbaar is.

Voor een aantal functionaliteiten, die tijdens de Developer Conference zijn besproken, is het nog onduidelijk of ze direct in Nederland beschikbaar zullen zijn. Houd voor updates onze social channels en blogs in de gaten of neem gerust contact met ons op.