30 oktober 2020
‘De meest belangrijke update in de komende 5 jaar’; zo noemt Google haar BERT-update zelf. Logisch ook, want deze update van het algoritme zal zo’n 10% van alle zoekopdrachten beïnvloeden. Maar wat houdt BERT precies in? En welke invloed heeft het op je vindbaarheid in zoekmachines? Je leest het in dit artikel.
BERT staat voor ‘Bidirectional Encoder Representations from Transformers’ en zorgt ervoor dat het algoritme van Google de context van een zoekvraag beter begrijpt. De update heeft dus vooral invloed op specifieke zoekvragen die op een natuurlijke wijze worden ingetypt of ingesproken. Een voorbeeld: een Braziliaan wil naar Amerika reizen en typt de volgende zoekvraag in:
Voor Google’s BERT-update zou de Braziliaan in de zoekresultaten allereerst een artikel zien over Amerikanen die naar Brazilië willen reizen. Dat is overduidelijk niet waar deze persoon naar op zoek is. Dankzij de update kan Google de context van de zoekvraag nu beter interpreteren. Hierdoor is het eerste zoekresultaat nu de officiële website van de Amerikaanse ambassade in Brazilië.
Naast bovenstaand voorbeeld kan Google dankzij de BERT-update ook zoekvragen zoals ‘Waar mag ik niet parkeren’ beter interpreteren. Waar voorheen de focus lag op het woord ‘parkeren’ kan Google nu ook de context lezen waarin het woord is gebruikt. Hierdoor krijg je resultaten te zien die je uitleggen waar je niet mag parkeren.
Specifiek optimaliseren voor BERT is niet echt mogelijk. Het voordeel is wel dat Google een natuurlijke vorm van taalgebruik nu beter kan begrijpen. ‘Voor Google schrijven’ is hiermee dus écht verleden tijd. Gewoon schrijven voor je klant dus! Op deze manier komt Google vanzelf bij je terecht. Kan je hier echter wel wat hulp bij gebruiken? Onze SEO-specialisten helpen je graag!