2 maart 2020
Expertise op het gebied van Google Ads en Google Analytics is de basis van een succesvolle online marketeer. Het behalen van de Google certificaten is dan ook essentieel als je de ambitie hebt een goede Google Ads specialist te worden.
Als junior online marketeer ben ik ook gestart met het behalen van alle Google certificaten. In combinatie met werken in de Google Ads interface was dit de ideale combinatie om snel kennis en ervaring op te doen. Het is de eerste grote stap richting je carrière als echte SEA-specialist.
Binnenkort verandert er iets belangrijks in Google Partners: in de komende maanden verhuizen de functies uit het Google Partners-portal naar het nieuwe, verbeterde Google Ads. Zorg dat je hier toegang tot hebt, want alles zal via de nieuwe Skillshop omgeving gaan lopen. Ook het oude Google Partners portal is inmiddels vervangen door het vernieuwde portal.
Direct hoger scoren in Google? Dat kan met Google Ads! Onafhankelijk onderzoek wijst uit dat iedere geïnvesteerde euro in Google Ads gemiddeld twee euro winst oplevert. En wist je dat je met Google Ads ook kunt adverteren op partnerwebsites als YouTube, Buienradar en duizenden andere websites?
Helaas is Google Ads voor beginners vaak te complex. Er zijn honderden mogelijkheden en functies om je advertenties te beheren. Een Google Ads certificaat behalen helpt je om wegwijs te worden binnen al die mogelijkheden. Na het volgen van deze training ben jij in staat om advertenties te maken waarmee je veel geld kunt verdienen.
Om je certificaat te behalen is het belangrijk dat je zowel de Google Fundamentals toets haalt en het Advanced Search examen. De combinatie van deze behaalde toetsen levert je een officieel Google certificaat op. Hiernaast mijn eigen Google Ads Search certificaat.
Iedereen met een Google account kan ook gratis een Google Ads-certificering behalen. Maar wat zijn naast de kennis de voordelen van deze Google Ads certificaten?
Hieronder vind je een overzicht van alle Google certificaten. Naast de Search certificaten heb je dus ook voor Display, Mobile, Video en Shopping aparte certificaten. Tegenwoordig kun je in de Skillshop ook certificaten behalen voor Analytics en Search360.
In de Google Ads Fundamentals-kennistest worden algemene en meer gevorderde concepten behandeld, waaronder de voordelen van online adverteren en praktische tips om Ads-campagnes te beheren en te optimaliseren.
In de Search Advertising-kennistest worden algemene en gevorderde concepten behandeld voor het maken, beheren, meten en optimaliseren van campagnes met zoekadvertenties in het zoeknetwerk.
In de Display Advertising-kennistest worden gevorderde concepten en praktische tips behandeld voor het maken, beheren, meten en optimaliseren van display-campagnes.
In de Mobile Advertising-kennistest worden algemene en gevorderde concepten behandeld voor adverteren op mobiele apparaten. Aan bod komen onder meer advertentie-indelingen, bieden, targeting en de meting en optimalisatie van campagnes.
In de Video Advertising-kennistest worden algemene en gevorderde concepten behandeld, waaronder praktische tips voor het maken, beheren, meten en optimaliseren van campagnes met videoadvertenties op YouTube en het web.
In de Shopping Advertising-kennistest worden algemene en gevorderde concepten behandeld, waaronder het maken van een Merchant Center-account, product data feed en het maken en beheren van Shopping-campagnes.
Om je op weg te helpen geef ik vijf tips om ervoor te zorgen dat ook jij je certificaten behaalt:
De eerste tip is voor mij enorm belangrijk geweest: oefenen in de Google Ads interface. Hoe meer praktijkervaring je opdoet, hoe eenvoudiger de examens worden. Waar de examens voorheen vaak gebaseerd waren op theoretische vragen, is dit tegenwoordig niet meer het geval. Er wordt verwacht dat je praktijkervaring hebt en dat je met deze ervaring de verschillende inzichtvragen prima kan beantwoorden.
De lesstof is uiteraard terug te vinden binnen de Skillshop omgeving. Voor ieder examen is er een aparte omgeving met alle lessen en informatie waarin ieder onderwerp wordt behandeld. Het voordeel hiervan is dat je in eigen tempo de lesstof door kunt nemen. Naast het doornemen van de lessen is het ook verstandig ze direct in de praktijk te oefenen in de Google Ads interface.
Wanneer je alle lessen hebt doorgenomen is het verstandig om een aantal oefenexamens te maken. Deze geven je een goede indruk van de manier waarop de vragen gesteld worden. In het lesprogramma zitten overal oefenvragen verwerkt. Op internet zijn er ook allerlei websites met oefenexamens die je helpen bij het voorbereiden op de examens.
Neem de tijd tijdens je examen
Je hebt voor de meeste Google Ads examens 90 tot 120 minuten de tijd. Dit is lang genoeg om alle vragen op het gemak te beantwoorden. Denk dus rustig na over de gestelde vragen en lees ze goed door. Er zitten namelijk vaak twee antwoorden bij die allebei goed zouden kunnen zijn. Echter is er altijd maar één antwoord dat het beste bij de vraag past.
Doe wat je leuk lijkt!
Het is belangrijk dat je doet wat je leuk vindt in het leven en dat geldt ook bij Google Ads. Uiteraard heb je wel cijfermatig inzicht nodig om een goede Google Ads specialist te worden en niet alle stof is even interessant. Maar vind je het bijvoorbeeld leuk om met video bezig te zijn? Richt je dan vooral op video advertising. Elk Google certificaat staat ook voor een eigen specialisatie, waar in deze tijd veel vraag naar is vanuit het bedrijfsleven. Behaal dus de certificaten van onderdelen die jij interessant vindt en wordt hier specialist in!
Google Ads-certificeringen: Elk lid van Google Partners kan de Google Ads-certificering behalen. Als gecertificeerde professional kun je jouw prestaties aantonen met een persoonlijk certificaat van Google.
Google Partner-badge: Een bureau dat aan de vereisten voor de Partner-status voldoet, verdient de Google Partner- of de Google Premier Partner-badge en kan zichzelf promoten als ‘Google Partner’. Houd er rekening mee dat een bureau niet simpelweg ‘Google Partner’ wordt door deel te nemen aan het programma.
De vereisten voor het verkrijgen van een Partner status van Google zijn in juni 2020 veranderd. Zorg er dus als bureau voor dat je er rekening mee houdt dat je moet voldoen aan strengere eisen.
Hieronder een overzicht met de vereisten om van Google een Partner-badge te krijgen:
Onze specialisten optimaliseren jouw campagnes en adviseren je over de beste strategie voor jouw doelen. Wat je vraag ook is, wij kunnen je helpen. Meer weten over Google Ads uitbesteden? Neem contact met ons op!