fbpx
Home Blogs Facebook adverteren: 3 optimalisatie tips voor betere bedrijfsresultaten

Facebook adverteren: 3 optimalisatie tips voor betere bedrijfsresultaten

13 december 2018

Meer dan honderd vind-ik-leuks en een aantal reacties onder je Facebook advertentie. Op het eerste zicht een prima resultaat. Je duikt Google Analytics in. Aantal conversies: 0. Je krabt jezelf achter je oren en vraagt je af wat je beter had kunnen doen, want je advertenties zien er geweldig uit. Een herkenbaar probleem? Vanaf nu niet meer, want ik leg je in deze blog uit hoe je je facebook advertenties optimaliseert voor betere resultaten die écht impact maken! Je voorzet is goed, je moet ‘m alleen nog even intikken.

Maak gebruik van slimme retargeting

Zorg voor een nog specifieker doelgroep! Richt je bijvoorbeeld op de personen die eerder interesse hebben getoond. Dankzij de Facebook pixel kun je mensen targeten die vaker op je website zijn geweest, zelfs op specifieke landingspagina’s. Wil je bijvoorbeeld een bepaalde dienst of product verkopen waar jij eerder over geblogd hebt? Target dan de personen die de blog gelezen hebben!

Ik leg het je stap voor stap uit:

  1. Ga in Advertentiebeheer naar het tabblad middelen en klik op doelgroepen
  2. Maak een aangepaste doelgroep aan en kies voor website verkeer
  3. Richt je alleen op de mensen die de specifieke blog hebben gelezen, kies in plaats van alle website bezoekers voor ‘mensen die specifieke webpagina’s hebben bezocht
  4. Stel het aantal dagen in en vul de juiste URL in
  5. Klik op verder verfijnen met en vul de frequentie in, zo target ook de personen die de blog meerdere keren gelezen hebben. Kies voor is meer dan of gelijk aan 2
  6. Maak nog een aangepaste doelgroep aan door te klikken op ‘meer opnemen
  7. Kies voor ‘bezoekers op basis van doorgebrachte tijd
  8. Target hier de bezoekers die het langst op je pagina geweest zijn met ‘bovenste 25%
  9. Vul de juiste URL weer in en geef de doelgroep een naam.
Tip: richt je eerst op de personen die al interesse hebben getoond (bijvoorbeeld paginavolgers of websitebezoekers) voordat je de advertentie promoot bij een nieuwe doelgroep. Zo kun je de ‘social proof’ meenemen!

Relevantiescore verbeteren

De Facebook advertentie relevantiescore wordt vaak over het hoofd gezien, maar is een van de belangrijkste sleutels tot een succesvolle campagne. Het verbeteren van deze score kan zorgen voor een groot verschil in resultaat.

Facebook advertenties met lage scores worden gestraft met hogere kosten en advertenties. Hoge scores worden daar in tegen beloond met lagere kosten. Genoeg redenen om de relevantiescore van je advertenties te verbeteren.

Vier tips voor het verbeteren van relevantiescore

  • De meeste adverteerders kiezen bij het retargeten van websitebezoekers voor bezoekers in de afgelopen 180 dagen. De beste resultaten behaal je echter door maximum van 30 of zelfs 14 dagen te kiezen.
  • Een inkoppertje, maar probeer tekst in advertentieafbeeldingen te voorkomen! Facebook straft dit namelijk af en laat jouw advertentie aan minder personen zien. Voorkom daarnaast misleidende inhoud, oftewel clickbait. Als mensen die doorklikken niet lang op de landingspagina blijven, heeft dat negatieve gevolgen voor je relevantiescore.
  • Zorg voor een lage frequentie van je advertenties. Als mensen je advertentie te vaak zien daalt de relevantiescore en gaan de kosten per resultaat omhoog. Dit heeft een negatief effect op de gehele campagne. Wees creatief en zet regelmatig nieuwe advertenties in!
  • Probeer te zorgen voor interactie. Dit blijft een belangrijke graadmeter voor Facebook om te zien of jouw advertentie relevant genoeg is voor de doelgroep.

Tip: haal belangrijke inzichten in je advertenties uit Google Analytics! Past de landingspagina wel bij de inhoud van de advertentie? Vond de doelgroep het relevant, of klikten zij direct weg? Deze inzichten zijn essentieel om ervoor te zorgen dat bezoekers (uiteindelijk) converteren en zo bijdragen aan je bedrijfsresultaten. Check bijvoorbeeld het bounce percentage en de sessie duur.

Facebook toeschrijving

Sinds kort heeft Facebook een nieuw dashboard gelanceerd; Facebook Toeschrijving. Deze tool combineert data uit verschillende bronnen en maakt inzichtelijk wat de impact van de advertenties is op daadwerkelijke bedrijfsresultaten. Het meethulpmiddel zorgt voor een betere meetbaarheid van alle social media marketing- en sales inspanningen en geeft een vollediger beeld van het klant traject. Zo zijn de conversiepaden bij te houden die plaatsvinden op meerdere apparaten en is te zien waardoor je conversies precies worden gestimuleerd. Met deze inzichten is het mogelijk om huidige én toekomstige advertenties beter in te zetten.

“45% van de digitale contactmomenten wordt gemist bij traditionele meting”

– Facebook Business

Benieuwd naar meer social media tips? Kun je wel wat hulp gebruiken bij het optimaliseren van je advertenties? Wij helpen je graag! Neem contact met mij of een van mijn collega’s op.