13 december 2018
Meer dan honderd vind-ik-leuks en een aantal reacties onder je Facebook advertentie. Op het eerste zicht een prima resultaat. Je duikt Google Analytics in. Aantal conversies: 0. Je krabt jezelf achter je oren en vraagt je af wat je beter had kunnen doen, want je advertenties zien er geweldig uit. Een herkenbaar probleem? Vanaf nu niet meer, want ik leg je in deze blog uit hoe je je facebook advertenties optimaliseert voor betere resultaten die écht impact maken! Je voorzet is goed, je moet ‘m alleen nog even intikken.
Zorg voor een nog specifieker doelgroep! Richt je bijvoorbeeld op de personen die eerder interesse hebben getoond. Dankzij de Facebook pixel kun je mensen targeten die vaker op je website zijn geweest, zelfs op specifieke landingspagina’s. Wil je bijvoorbeeld een bepaalde dienst of product verkopen waar jij eerder over geblogd hebt? Target dan de personen die de blog gelezen hebben!
Ik leg het je stap voor stap uit:
De Facebook advertentie relevantiescore wordt vaak over het hoofd gezien, maar is een van de belangrijkste sleutels tot een succesvolle campagne. Het verbeteren van deze score kan zorgen voor een groot verschil in resultaat.
Facebook advertenties met lage scores worden gestraft met hogere kosten en advertenties. Hoge scores worden daar in tegen beloond met lagere kosten. Genoeg redenen om de relevantiescore van je advertenties te verbeteren.
Tip: haal belangrijke inzichten in je advertenties uit Google Analytics! Past de landingspagina wel bij de inhoud van de advertentie? Vond de doelgroep het relevant, of klikten zij direct weg? Deze inzichten zijn essentieel om ervoor te zorgen dat bezoekers (uiteindelijk) converteren en zo bijdragen aan je bedrijfsresultaten. Check bijvoorbeeld het bounce percentage en de sessie duur.
Sinds kort heeft Facebook een nieuw dashboard gelanceerd; Facebook Toeschrijving. Deze tool combineert data uit verschillende bronnen en maakt inzichtelijk wat de impact van de advertenties is op daadwerkelijke bedrijfsresultaten. Het meethulpmiddel zorgt voor een betere meetbaarheid van alle social media marketing- en sales inspanningen en geeft een vollediger beeld van het klant traject. Zo zijn de conversiepaden bij te houden die plaatsvinden op meerdere apparaten en is te zien waardoor je conversies precies worden gestimuleerd. Met deze inzichten is het mogelijk om huidige én toekomstige advertenties beter in te zetten.
“45% van de digitale contactmomenten wordt gemist bij traditionele meting”
Benieuwd naar meer social media tips? Kun je wel wat hulp gebruiken bij het optimaliseren van je advertenties? Wij helpen je graag! Neem contact met mij of een van mijn collega’s op.