14 mei 2018
Jasper Kamp
Webtrends komen en gaan, maar er zijn er altijd wel een paar die een blijvend effect hebben. Dit zijn er een paar om in de gaten te houden.
De architectuurstroming ‘brutalisme’ uit de jaren 50-70 uit zich in grove betonnen vormen en externe uitingen van functionaliteit. Hierin worden functionele onderdelen van een gebouw, zoals de trappen, de galerij, aan de buitenkant uitgelicht. De stroming heeft zich ook vertaald in een webstijl, waarin de nadruk ligt op grove, beeldvullende elementen, simpele vormen en ook hier: functionaliteit. Hieronder enkele voorbeelden.
Deze stijl, maar ook andere designtrends, zijn niet altijd eenvoudig te combineren met je huisstijl of het imago van je merk. Veel websites die gebruik maken van het Brutalisme vallen dan ook in het creatieve en artistieke segment, zoals kunstenaars en muzikanten. Desalniettemin is het de moeite waard om deze stijl te overwegen bij een (re)branding-traject. Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om losse elementen en aspecten van de stijl te verwerken in een nieuwe webstijl.
Machine learning en kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence, ook bekend als AI) zijn nog redelijk nieuw binnen webdesign. Desondanks hebben ze veel potentie. Enkele bekende merken zoals The North Face en Mazda hebben hierop ingezet door designkeuzes te baseren op informatie die door intelligente software is verkregen. De startup The Grid heeft een vorm van kunstmatige intelligentie ontwikkeld die op basis van een kleine hoeveelheid informatie over de klant een profiel opstelt met unieke klantbehoeftes. Gewapend met bijvoorbeeld de naam en locatie van een bedrijf speurt de AI het internet af en bekijkt deze websites van concurrenten en relevante bedrijven. Zo bepaalt de AI wat de klant nodig heeft om zich te onderscheiden, welke kleuren en lay-outs geschikt zijn en welke componenten de website nodig gaat hebben. Menselijke webdesigners zijn uiteraard nog lang niet uitgespeeld, maar dit belichaamt wel een zeer interessante toevoeging aan het arsenaal voor webbureaus.
Ook e-mail kan nog vernieuwen. De afgelopen jaren is e-mail natuurlijk geoptimaliseerd voor mobiele apparaten, maar met kinetic e-mail wordt het ook mogelijk om de berichtuitwisseling dynamischer te maken. Door een afbeeldingengalerie toe te voegen bijvoorbeeld, of animaties. Ook is zelfs al mogelijk om direct in je e-mail je winkelmandje te vullen. Zo kun je het afrekenproces doorlopen zonder op een website te komen. Hiermee verandert e-mail van vooral een manier om mensen naar je website te leiden, naar een meer veelzijdige tool voor e-commerce en dienstverlening aan klanten.
Nog lang niet alle e-mailsoftware ondersteunt alle functionaliteit van kinetic e-mail, maar mobiele e-mailapps lopen hierin voorop en ondersteunen veel van de mogelijkheden. Onderzoek naar het gebruik van e-mailsoftware onder je doelgroepen kan meer inzicht geven in de mate waarin kinetic e-mail voor jou kan worden ingezet.
De nieuwe gereedschapskist voor webdesign en -development bestaat uit frameworks (softwarecomponenten die gebruikt kunnen worden bij het programmeren) als Angular, React en Vue.js. Hoe onmisbaar zijn die frameworks voor jou? Dat hangt af van je doel. De javascript frameworks zijn vooral de oplossing voor one-page websites waarbij je het gevoel krijgt dat je je in een ‘app’ bevindt. Met andere woorden: die sneller reageren en een snellere laadtijd hebben, net als in een echte app. Voor de meeste andere soorten webdesigns ben je prima af zonder een javascript framework, mits je de snelheid en vindbaarheid goed optimaliseert. Toch is het gebruik van javascript frameworks enorm populair en worden er steeds meer websites mee gebouwd. Ik verwacht dat hier de komende jaren nog veel meer toepassingen mee gebouwd gaan worden. Iets om in de gaten te houden!
Wil je op de hoogte blijven van de laatste trends op het gebied van webdesign en digital? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en volg ons op social media. Heb je een vraag over dit blog? Stuur dan een e-mail aan info@thinkyellow.nl of neem contact met ons op.