fbpx
Home Blogs Een betere merkervaring dankzij het design language system

Een betere merkervaring dankzij het design language system

12 september 2019

Goed voorbeeld doet volgen

Design is overal. En wie de taal van design goed spreekt, kan de wereld ordenen en een stukje mooier maken. Mensen inspireren, aan het denken zetten en op weg helpen. Maar hoe doe je dat effectief en efficiënt? Een design language system helpt je om klanten en hun problemen beter te begrijpen en tot betere oplossingen en gebruikerservaringen te komen.

Wat is een design language system?

Een design language system is een methodische manier van ontwerpen. Het systeem bevat alle design-onderdelen en richtlijnen voor het gebruik daarvan in verschillende situaties. Denk aan de grafische onderdelen, maar ook de copy, de code, animaties, geluid en de toegankelijkheid van het design voor mensen met een beperking. En situaties waarin deze design-elementen gebruikt kunnen worden.

Hoe verschilt het van een huisstijlhandboek?

In de basis lijkt een design system wel wat op een huisstijlhandboek. Het is alleen veel uitgebreider. Het beschrijft ook de digitale bouwblokken. Niet alleen de vormgeving, maar ook alle interacties (acties en gevolg). Bijvoorbeeld een klik op een button waardoor deze van kleur verandert.

Ook het gebruik heeft een belangrijke plek in het design system: om welk type apparaat gaat het? Wat gebeurt er met het design van een knop in een mobiele weergave of op een desktop? Of in de nachtweergave? Het bevat ook voorbeelden van codefragmenten achter je website of app, zodat iedereen dezelfde efficiënte ‘schone’ code gebruikt.

Brad Frost vergelijkt design systems (en de opbouw ervan) in zijn boek ‘Atomic Design’ met scheikunde. Designs zijn, net als scheikundige materie (vloeistof, gas, vast, eenvoudig of complex) opgebouwd uit grote en kleine onderdelen (atomen). In de scheikunde vormen de atomen samen moleculen, die samen op hun beurt weer complexe organismen vormen. Uiteindelijk vormen deze organismen alle materie in ons universum. Een gebruikersinterface is ook opgebouwd uit grote en kleine (maar fundamentele) bouwstenen.

Waarom een design system?

Design language systems maken designs concreet, consistent en schaalbaar. Ze plaatsen ontwerpen in een context. Een design system helpt vooral om een betere gebruikservaring neer te zetten, maar ook om:

  • met verschillende teamleden of teams aan één of meerdere ontwerpen te werken;
  • de stijl consistent door te blijven voeren in alle (toekomstige) communicatie-uitingen;
  • snel te schakelen als er iets in één of meerdere ontwerpen aangepast moet worden;
  • op te schalen van kleine naar grotere projecten;
  • gestructureerd te werken en documenteren;
  • de code achter je website of app ‘schoon’ te houden zodat die te herleiden is.

Als het gaat om design, dan heeft iedereen wel een mening. Een design system maakt inzichtelijk welke keuzes je in een ontwerp maakt en vooral ook waarom. Dat is handig als er meerdere teams aan een product meewerken.

Zijn er ook nadelen?

Er zijn designers die het design system zien als een beperking van hun creativiteit. Ze hebben het idee dat ze hierdoor minder vrij hun opties kunnen verkennen. Dat hoeft echter niet het geval te zijn. Een design language system kan juist heel goed gebruikt worden om designopties te verkennen. Als je het goed inricht levert het meer tijd op dat je aan het creatieve proces kunt besteden. Je kunt het systeem namelijk zo inrichten dat een wijziging in de stijl niet op één plek, maar direct op alle relevante plekken doorgevoerd wordt. Verander de kleur van een knop op één pagina in je systeem, en hij verandert meteen op alle pagina’s. Je kunt zelfs koppelingen programmeren die de wijzigingen ook direct laten doorvoeren op je website of in je app.

 

‘When a change is made in one location, the change will be inherited throughout the whole system.’ – designbetter.co

Het lijkt misschien alsof je je met een design language system veel werk op de hals haalt – en dat is ook zo. Een design language system is nooit ‘af’. Het vraagt continue om verbeteringen. Maar op de lange termijn bespaar je er heel veel tijd mee. Je werkt er efficiënter door en uiteindelijk ook sneller. Het duurt even om alle onderdelen in het begin in kaart te brengen, en dat is een investering, maar die betaalt zich uiteindelijk dubbel en dwars terug.

Hoe zet je de eerste stap?

Een UI audit is een goed begin. Een UI of UX designer verkent hiermee voor je welke designelementen jouw digitale ontwerp allemaal bevat én of deze consistent doorgevoerd zijn. En belangrijker: of ze ook aansluiten op de wensen van de klant, bijvoorbeeld met een customer-journey-analyse. Hoe jouw design language system er uiteindelijk uit komt te zien, hangt af van je organisatie, de producten, diensten en platformen die ondersteund moeten worden en de omvang van de teams die met het design system gaan werken.

Inspiratie opdoen

Design systems zijn vrij nieuw en vol in ontwikkeling. Er bestaat niet één marktleider op dit gebied en er is geen consensus over hoe een design system er idealiter uitziet. Wel wordt er veel over geschreven en gedeeld. Er zijn diverse platformen waar je je design system op kunt plaatsen, en tools die je hiervoor kunt gebruiken. Denk aan Abstract of Invision DSM. Er zijn ook bedrijven die zelf een design system bouwen en in eigen beheer hebben, zoals Google en Airbnb. Neem ter inspiratie eens een kijkje onder de motorkap en in de design systems van SalesforceShopifyMicrosoftIBM en Apple. Mocht je zelf voor de beslissing staan, kies dan op basis van jouw type organisatie de tools die voor jou het beste werken. Wat voor oplossing ook bij jou past, groot en meeslepend of klein en concreet, we helpen je hier graag bij!

Meer weten? Neem dan contact met ons op!